2019.11.30. 11:10

Környezetbarát, takarékos és modern – leginkább ezek a jelzők keringenek a köztudatban a hibridekről. Ugyanakkor az, aki nem különösebben érdeklődik a technológia iránt, idegenkedhet a bonyolult, dupla meghajtástól. Lássuk, pontosan mit takar ez a technológia, milyen verziói és milyen múltja van!

Egyre népszerűbbek az alternatív hajtású autók, vannak, akik környezettudatosságból, mások spórolásból kacérkodnak elektromos-, vagy hibridhajtással. Azt viszont kevesebben tudják, milyen nagy múltra tekint vissza a technológia, és mára milyen altípusai lettek a hibridautóknak.

Évszázados hibrid-sztori

Bár a hibridhajtás csak az utóbbi években kezdett igazán elterjedni, valójában maga az ötlet - hogy egy autóban benzin- és villanymotor is legyen - évszázados múltra tekint vissza. A világ első hibridjének a Lohner-Porsche-féle Semper Vivust tekinthetjük, amely tulajdonképpen szükségmegoldásként született 1900-ban. Egy kerékagymotorú villanyautót faragtak át a hatótáv növelése érdekében: két egyhengeres benzinmotor hajtott meg két dinamót, azok pedig egyszerre töltötték az akkumulátort, és látták el árammal a villanymotorokat. Ezzel nagyjából egyidőben a belga Pieper is készített hibridautót, melyben egyhengeres motor táplálta az akkumulátort, a hajtás elektromos volt.

suzuki hybrid infografika v2

A benzines autók egyre gyorsabb terjedésével a hibridek háttérbe szorultak, és ez egészen a hatvanas évekig így is maradt. Ekkor az Egyesült Államokban elkezdtek érdemben foglalkozni a légszennyezés csökkentésével, és voltak törekvések alternatív hajtások fejlesztésére. Ennek a gondolatnak adott újabb lökést az 1973-as olajárrobbanás. Ebben az időszakban Victor Wouk és Charles Rosen kísérletezett Wankel-motor és villanymotor kombinációjából álló hibridhajtással. Egész jó hatótávot értek el, de elfogyott a projektre fordítható pénz, és elsikkadt az egész.

A hibrid-sztori ezzel természetesen nem ért véget. Kereken harminc évvel ezelőtt, 1989-ben készült el egy olyan rendszer, amelyben öthengeres benzinmotor hajtotta az első kerekeket, villanymotor a hátsókat. Plug-in hibridként lehetett tölteni, és képes volt fékezéskor visszatáplálni, sőt, a tetőn napelemeket is elhelyeztek, így konnektorra sem feltétlenül volt szükség. Sajnos ezzel a felépítéssel a korabeli technológiának köszönhetően nagyon nehéz és lomha lett az autó. Két évvel később kombival próbálkoztak: a csomagtartóba rakták az akkumulátorcsomagot, de ez sem bizonyult jó megoldásnak.

Az áttörés évei

1996-ban aztán elkészült az első dízel-elektromos hibrid is, ami a 90 lovas turbódízel motor mellé kapott egy 29 lóerős, vízhűtéses villanymotort. A tömeg annyival nőtt, hogy a fogyasztáson nem spóroltak sokat a sima dízelhez képest. Mégis eljutott a sorozatgyártásig egy évvel később, igaz, limitált szériában. Aránylag magas ára nem tette vonzóvá, hamar eltűnt a palettáról.

Mégis azt mondhatjuk, hogy az 1997-es év hozta el az áttörést. Ekkor jelent meg az első valóban sorozatban gyártott hibrid, benzin-elektromos hajtással, száz kilométerenként 5,1 literes fogyasztás ígéretével, és ekkor kezdett beágyazódni a köztudatba is a technológia.

Az első sorozatgyártású hibrid, 1997
Az első sorozatgyártású hibrid, 1997
Fotó: Wikipedia.org

A fejlődés innentől kezdve felgyorsult, 2008-ban Kínában bemutatták a világ első sorozatgyártású plug-in, azaz konnektoros hibridjét, 2012-ben pedig az első sorozatgyártású dízel-elektromos autó, és az első összkerékhajtású plug-in hobbiterepjáró is megszületett. Mára a gyártók egymás után mutatják be újdonságaikat.

Nem minden hibrid egyforma

A hibrid rendszereknek több fajtája is létezik. Az úgynevezett

teljes vagy normál hibridekben

egy belsőégésű (az esetek többségében benzines, de alkalmas a célra a dízel is) motor mellett helyet kap az autóban egy – vagy több – villanymotor is. Utóbbi nemcsak a hajtásba segít be, vagy veszi át azt teljesen, hanem visszanyeri a fékezés során keletkező energiát is. A villamosenergiát akkumulátor tárolja, annak töltéséhez a benzinmotor is hozzájárul. A benzines és a villanymotor között a bolygómű osztja el a hajtást, míg az elektromos energia áramlását az inverter vezérli. Ezek az autók külső forrásból nem tölthetők.

A teljes hibridek tisztán elektromos üzemben csak néhány kilométert tudnak megtenni egyhuzamban, mivel általában kicsi az akkumulátoruk. Városi araszolgatáskor azonban a menetidő nagyobb hányadában a villanymotor dolgozik, dugóban ácsorogva sincs károsanyag-kibocsátás. Egész meggyőző fogyasztási adatokat lehet velük produkálni, például egy 2,5-ös benzinmotorra épülő, középkategóriás hibridautó vegyesben akár hét literrel is eljár.

A konnektorból is tölthető hibridautókat nevezzük

plug-in hibrideknek.

Ezekben rendszerint nagyobb akkumulátorpakkot találunk, mint a normál hibridekben, aminek köszönhetően hosszabb elektromos hatótávval gazdálkodhatunk. Modellenként változó, hogy mekkora sebességig engedélyezi a rendszer, hogy elektromos üzemben haladjunk, és mikor kapcsol át benzinmotorra.

Tisztán villannyal jellemzően 15-30, egyes típusok esetében akár 50 kilométert is megtehetünk, vagyis a munkába járást akár teljes egészében lehozhatjuk zéró-emisszióval, különösen akkor, ha melóban még tölteni is tudunk. Akár az otthoni 220-ba is csatlakoztathatjuk.

Mi van az új Suzukikban?

Léteznek továbbá úgynevezett

lágy vagy mild hibridek.

Ezek többnyire 48 vagy 12 voltos rendszerek, az ilyen autók nem képesek tisztán villanyhajtással, emissziómentesen közlekedni. Kiguruláskor, fékezéskor visszanyerik az energiát, majd besegítenek a gyorsításba. Előnyük, hogy alig növelik az autó önsúlyát, így ideálisak kis- és kompakt autókba. Faragnak valamelyest a fogyasztáson és nagyobb mértékben a károsanyag-kibocsátáson is.

Hasonlót kínál a Suzuki is az új Swiftben és Ignisben. A japánok 12 voltos rendszerében egy integrált indítógenerátor (ISG) váltja ki a hagyományos generátort. A start-stopos újraindításokat ez vállalja magára, így kímélve az önindítót, amelynek csak az első indításkor van dolga. Az ISG gyorsításoknál is besegít a benzinmotornak, ezért rugalmasabbnak, dinamikusabbnak érezzük autónkat. Igen kompakt megoldásról beszélünk, amely kevés helyet foglal, és az önsúlyt is csupán 6,2 kilogrammal növeli. Csökkenti ugyanakkor a szén-dioxid-kibocsátást és a fogyasztást is.

Minden fenti típusban közös, hogy az átlagfelhasználónak nem kell elvesznie a részletekben a rendszerek használatához. Nem szükséges kapcsolgatni a különböző hajtásmódok között, azokat az autó magának szabályozza. Ugyanakkor tudatosabb használattal jobban kihasználhatjuk az előnyöket.

Európa már megszerette

Egyre szigorodnak a környezetvédelmi előírások, az autógyártóknak is évről évre szűkebb emissziós korlátok közé kell beférniük. Részben ezért is jelennek meg újabb és újabb hibridek és tisztán elektromos járművek. Ezzel párhuzamosan pedig számos európai ország vezetett be, vagy legalább tervez a közeljövőben korlátozásokat. Egyes nagyvárosokból vagy azok központjából a dízeleket Euro 5-ig, míg a benzineseket Euro 2-3-ig tiltják ki.

Az Európai Gépkocsigyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint ezzel összhangban 2019. második negyedévében növekedett az érdeklődés az alternatív hajtású járművek iránt. A legnagyobb fejlődést éppen a hibridek könyvelhették el az elmúlt esztendő azonos időszakához képest: 38,2 százalékkal.

Magyarországon egyébként egyes járművek zöld rendszámra, így többféle kedvezményre is jogosultak. A hatályos szabályozás szerint ez a tisztán elektromos autók mellett azokra a plug-in hibridekre érvényes, amelyek villannyal legalább 25 kilométer megtételére képesek, valamint azon hatótávnövelős elektromos autókra, amelyek akkumulátorról minimum 50 kilométert mennek el.

A zöld rendszámhoz számos kedvezmény jár. A vonatkozó jogszabályok szerint ezekkel az autókkal mentesülünk a gépjárműadó, a cégautóadó, valamint az átíráskor fizetendő vagyonszerzési illeték alól. Bónuszként Budapesten és sok nagyvárosban ingyenesen használhatjuk a közterületi parkolókat is.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az Suzuki megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

45 perce
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16