Van még esély idén az új cégautóra?
Koronavírus-járvány, mikrochiphiány, acélhiány, magnéziumhiány, orosz-ukrán háború, elektromos átállás, energiaár-emelkedés – önmagukban is jelentős kihívások, napjaink autóiparának azonban egyszerre kell megküzdenie velük. De vajon mit érez ebből a vásárló, nehezebb-e új autóhoz jutni? Számíthat-e arra például egy flottavásárló, hogy még idén sikerül? És ami jelen gazdasági helyzetben fokozottan fontos, mennyibe kerül megvenni, fenntartani, hogyan tudunk spórolni?
Nehézségek sorozata
A bevezetőben felsorolt tényezők külön-külön is komoly fennakadásokat tudnak okozni, most viszont nem egyenként, hanem gyors egymásutánban léptek fel, sok esetben egymást gerjesztve, erősítve. Csak hogy néhány összefüggést említsünk: a koronavírus-járvány miatt keresletcsökkenéssel számoltak az autógyártók, ez rövid ideig be is jött, ehhez igazították megrendeléseiket – például a mikrochipekkel kapcsolatban. Csakhogy a piac a vártnál hamarabb tért magához, a megbetegedéstől félve újra előtérbe került az egyéni mobilitás, a beszállítók pedig nem tudták már teljesíteni a megnövekedett igényeket, kapacitásaikat lekötötték más iparágak.
A járvány, valamint az alapanyaghiányok több gyártót is ideiglenes gyárbezárásokra kényszerítettek, de természetesen az orosz-ukrán konfliktus is érinti az autóipart, tekintve, hogy nagyon sok vállalatnak vannak vagy voltak kapcsolatai Oroszországgal, ezeket ugyan a legtöbb esetben felszámolták vagy legalábbis felfüggesztették, de ez nyilván további kieséseket okoz, ahogyan az Ukrajnában készülő alkatrészekkel kapcsolatos bizonytalanság is.
A legfrissebb nehezítő tényezők közt az energiaárak emelkedését említhetjük. Ilyen viszonyok között magától értetődően felmerül a kérdés: mennyire érezhető mindez a vásárlók szintjén, avagy lehet-e egyáltalán új autót venni? Pláne, ha esetleg nem is egy, hanem mondjuk 5, 10 vagy épp 15 autóra lenne szüksége sürgősen egy cégnek? Ők mit tegyenek, mit válasszanak?
Mennyit kell várni?
Persze, lehet venni, de általánosságban is drágulás látható a piacon, valamint a várólisták növekedése, a várakozási idők kitolódása figyelhető meg. A Totalcar nemrég utánajárt annak, mely márkánál nagyjából mennyit kell várni arra, hogy beülhessünk egy új autóba – ezek természetesen nem kőbe vésett határidők, de az eltérések inkább negatív, mintsem pozitív irányban jellemzőek. Az is egyértelmű ugyanakkor, hogy igen nagy a szórás, vannak olyan modellek, amelyekre csaknem két évet kell várni, de vannak olyanok is, amelyek esetében talán még idei átvételben is reménykedhetünk.
A hosszú várakozás persze nemcsak a magánvásárlókra, hanem azokra a céges vevőkre is érvényes, akik flottát cserélnének, vagy éppen most építenék fel saját járműparkjukat. És a várakozás önmagában csak egy dolog lenne, ha tudnánk, a vállalt időpontban egészen biztosan beülhetünk a megrendelt járműbe. Csakhogy ahhoz képest is előfordulhatnak még csúszások, a gyakorlat azt mutatja, ez gyakran meg is történik. Az árgarancia is alig-alig létező fogalom manapság, az egyes márkák azt is megjelölhetik, milyen mértékű áremelkedés esetén állhat el a vevő a szerződéstől hátrányos következmények nélkül. A vásárlók még ilyenkor is sokszor inkább tűrnek, mert tudják, ha visszamondják, máshol kezdhetik elölről az egész procedúrát.
De akkor mégis mivel gyorsíthatjuk meg a folyamatot, hogyan segíthetjük elő, hogy minél hamarabb hozzájussunk az áhított új autóhoz? Kevés ponton van ráhatásunk, hiszen nem állhatunk be gyári munkásnak Japánban vagy Dél-Koreában, esetleg Németországban arra az időre, amíg összeszereljük a saját kocsinkat.
Dönthetünk viszont úgy, hogy azoknál a márkáknál keresgélünk, ahol nagyobbak a raktárkészletek, vagy folyamatosan várható az autók beérkezése. Ez nyilván kompromisszummal járhat bizonyos esetekben, azaz vagy színt, vagy bizonyos felszereltséget illetően kell egy kicsit engednünk az eredeti elképzeléseinkből, de legalább gyorsabban kapunk autót.
Hogyan válasszunk?
Az újautó-vásárlás során ugyanis több lehetőségünk van. A legtöbbet a mostani körülmények között akkor kell várni, ha minden elemében teljesen egyéni elképzeléseink vannak, ragaszkodunk is hozzá. Vagyis egy abszolút egyedi konfigurációt állítottunk össze, és rendeltünk meg. Nem is minden gyártó vesz fel már ilyen megrendelést az összes modelljére. Ennél gyorsabb, ha az adott kereskedő által készletre már megrendelt példányok közt mazsolázunk – többnyire a legnépszerűbb extrák adottak lesznek. Végül pedig a leggyorsabb, ha eleve a készleten lévő, rövid átfutással forgalomba is helyezhető kocsik valamelyikével beérjük. Ha céges flottában gondolkodunk, természetesen az is lehet tényező, hogy ez a készlet hány darabos.
Ha a megbízhatóság mellett fontos a gyorsaság is
A Totalcar fent hivatkozott felméréséből egyébként az derült ki, hogy a leggyorsabbak közt van a Suzuki, ők az október végi érdeklődésre már akár novemberi átvétellel kínáltak Vitarát, de az S-Cross esetében is 2-3 hónapos várakozást említettek, ami a mostani helyzetben kimondottan előnyösnek számít. Egyébként is van logika abban, hogy a lehető legközelebbi gyártást részesítse előnyben a vevő – különösen az egyszerre több autóra pályázó flottavásárló.
Márpedig a Suzukik Esztergomban készülnek, vagyis a legyártott autók szállítási ideje a lehető legrövidebb, nem kell kivárni, míg mondjuk a Távol-Keletről vagy Európa messzi pontjairól befutnak a trélerek.
Milyen a jó cégautó?
A megfelelő cégautó kiválasztásának vitathatatlanul fontos szempontja az, hogy mikor kapjuk meg a megrendelt gépkocsikat, ez a vállalkozásoknál nyilván a pénzügyi évek tervezésénél sem utolsó dolog. De van azért még jó pár tényező, amit mérlegelni kell. Ilyen a vételár is, mivel főleg több autó megvásárlásánál kimondottan sokat spórolhatunk egy jó döntéssel. És ha nem készpénzfizetésben, hanem finanszírozásban gondolkodunk, ahogyan céges flották esetében nagyon sokan, akkor ezek a feltételek is nagy súllyal szerepelnek az Excel-táblázatban.
A költségek tervezhetősége sem elhanyagolható. E tekintetben a 3+7 év garancia lényegében azt jelenti, hogy akár a vállalkozásunknál töltött teljes ideje alatt garanciális az autó. Sőt, akár még az eladás idején is az lehet, ami nyilván sokat lendíthet a használtpiaci árán. Ha pedig nem elrugaszkodott a választásunk, a cégautóadón, a biztosítási díjakon, sőt a fogyasztáson is sok-sok forintot foghatunk.
Lényeges: egy céges flotta esetében akár a kisebb tételek is sokat számítanak, amikor összeadódnak.
A jövőre is gondolni kell
Ha pedig felelősen már a vásárláskor gondolunk a jövőre is, akkor számításba vesszük, hogy eladható és értéktartó autókból építsük fel a céges járműparkot. A trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a crossoverek és SUV-k egyre népszerűbbek, így pár év múlva nagy eséllyel jól eladhatóak lesznek. Ugyanez lehet érvényes a hibrid autókra is. Az újautó-kínálatot elnézve a lágy hibrid szinte alap, a legtöbb gyártónál majd minden belső égésű motor kiegészül ilyen rendszerrel. A teljes hibrid sem számít már rendkívüli választásnak, az elektromos hálózatról tölthető, úgynevezett plug-in hibridek előnye ezek mellett még a zöld rendszám is, amely ingyenes parkolást tesz lehetővé az ország számos városában. Aligha lövünk nagyon mellé, ha azt mondjuk, a magyar újautó-piacon évek óta slágernek számító Suzuki Vitara és S-Cross – amelyek ugye SUV-k és hibridek is egyszerre – használtan is keresettek lesznek.
Sőt, lényegében egy pár éves példányt ma is szinte drágábban lehet eladni, ha jó állapotú, mint amennyibe újként került. És mivel már az alapfelszereltségük is tartalmazza a legtöbb kedvelt és lényeges extrát, nem véletlen, hogy az állami beszerzésekben és a versenyszektorban is jó pozíciót vívtak ki maguknak.
Flottába is a legjobbat
A pénzéért nyilván mindenki a legjobbat és a legtöbbet szeretné kapni, legyen szó akár magán-, akár flottavásárlásról. A szempontok természetesen e két esetben eltérhetnek egymástól. A céges járműpark frissítésekor legalább olyan fontosak lehetnek a kedvező finanszírozási programok, mint az elérhető ár. A megbízhatóság mellett feltétlenül mérlegelni kell a szervizellátottságot, aligha kifizetődő az ország másik végébe járni a kötelező karbantartásra, de egyes márkák esetében, akárcsak a Suzukinál országos a lefedettség. A hosszú garancia nemcsak nekünk, hanem a következő cserénél a leendő vevőnek is vonzó lesz, így az eladási ár is magasabb lehet.
Érdemes tehát minden ehhez hasonló szempontot és potenciális kiadást mérlegelni, amikor eldöntjük, hova visszük a pénzünket. És a flottakedvezményeket is erősen javasolt feltérképezni, nem kell ahhoz nagyvállalkozást vezetni, hogy ilyesmikre jogosultak legyünk, akár egyéni vállalkozások, vagy bizonyos foglalkozások művelői is minősülhetnek flottaügyfélnek – ez megint csak márkánkként változhat.