Van még esély idén az új cégautóra?
Koronavírus-járvány, mikrochiphiány, acélhiány, magnéziumhiány, orosz-ukrán háború, elektromos átállás, energiaár-emelkedés – önmagukban is jelentős kihívások, napjaink autóiparának azonban egyszerre kell megküzdenie velük. De vajon mit érez ebből a vásárló, nehezebb-e új autóhoz jutni? Számíthat-e arra például egy flottavásárló, hogy még idén sikerül? És ami jelen gazdasági helyzetben fokozottan fontos, mennyibe kerül megvenni, fenntartani, hogyan tudunk spórolni?
Nehézségek sorozata
A bevezetőben felsorolt tényezők külön-külön is komoly fennakadásokat tudnak okozni, most viszont nem egyenként, hanem gyors egymásutánban léptek fel, sok esetben egymást gerjesztve, erősítve. Csak hogy néhány összefüggést említsünk: a koronavírus-járvány miatt keresletcsökkenéssel számoltak az autógyártók, ez rövid ideig be is jött, ehhez igazították megrendeléseiket – például a mikrochipekkel kapcsolatban. Csakhogy a piac a vártnál hamarabb tért magához, a megbetegedéstől félve újra előtérbe került az egyéni mobilitás, a beszállítók pedig nem tudták már teljesíteni a megnövekedett igényeket, kapacitásaikat lekötötték más iparágak.

A járvány, valamint az alapanyaghiányok több gyártót is ideiglenes gyárbezárásokra kényszerítettek, de természetesen az orosz-ukrán konfliktus is érinti az autóipart, tekintve, hogy nagyon sok vállalatnak vannak vagy voltak kapcsolatai Oroszországgal, ezeket ugyan a legtöbb esetben felszámolták vagy legalábbis felfüggesztették, de ez nyilván további kieséseket okoz, ahogyan az Ukrajnában készülő alkatrészekkel kapcsolatos bizonytalanság is.
A legfrissebb nehezítő tényezők közt az energiaárak emelkedését említhetjük. Ilyen viszonyok között magától értetődően felmerül a kérdés: mennyire érezhető mindez a vásárlók szintjén, avagy lehet-e egyáltalán új autót venni? Pláne, ha esetleg nem is egy, hanem mondjuk 5, 10 vagy épp 15 autóra lenne szüksége sürgősen egy cégnek? Ők mit tegyenek, mit válasszanak?
Mennyit kell várni?
Itt a Totalcar nagy felmérése: ennyit kell várni igazából egy új autóra
Emelkednek az árak, és hosszúak a várólisták. De vajon mikor kapnánk új autót, ha most megrendelnénk? A szórás hatalmas, a készletek lehetnek a vevők megmentői.
Persze, lehet venni, de általánosságban is drágulás látható a piacon, valamint a várólisták növekedése, a várakozási idők kitolódása figyelhető meg. A Totalcar nemrég utánajárt annak, mely márkánál nagyjából mennyit kell várni arra, hogy beülhessünk egy új autóba – ezek természetesen nem kőbe vésett határidők, de az eltérések inkább negatív, mintsem pozitív irányban jellemzőek. Az is egyértelmű ugyanakkor, hogy igen nagy a szórás, vannak olyan modellek, amelyekre csaknem két évet kell várni, de vannak olyanok is, amelyek esetében talán még idei átvételben is reménykedhetünk.
A hosszú várakozás persze nemcsak a magánvásárlókra, hanem azokra a céges vevőkre is érvényes, akik flottát cserélnének, vagy éppen most építenék fel saját járműparkjukat. És a várakozás önmagában csak egy dolog lenne, ha tudnánk, a vállalt időpontban egészen biztosan beülhetünk a megrendelt járműbe. Csakhogy ahhoz képest is előfordulhatnak még csúszások, a gyakorlat azt mutatja, ez gyakran meg is történik. Az árgarancia is alig-alig létező fogalom manapság, az egyes márkák azt is megjelölhetik, milyen mértékű áremelkedés esetén állhat el a vevő a szerződéstől hátrányos következmények nélkül. A vásárlók még ilyenkor is sokszor inkább tűrnek, mert tudják, ha visszamondják, máshol kezdhetik elölről az egész procedúrát.
De akkor mégis mivel gyorsíthatjuk meg a folyamatot, hogyan segíthetjük elő, hogy minél hamarabb hozzájussunk az áhított új autóhoz? Kevés ponton van ráhatásunk, hiszen nem állhatunk be gyári munkásnak Japánban vagy Dél-Koreában, esetleg Németországban arra az időre, amíg összeszereljük a saját kocsinkat.

Dönthetünk viszont úgy, hogy azoknál a márkáknál keresgélünk, ahol nagyobbak a raktárkészletek, vagy folyamatosan várható az autók beérkezése. Ez nyilván kompromisszummal járhat bizonyos esetekben, azaz vagy színt, vagy bizonyos felszereltséget illetően kell egy kicsit engednünk az eredeti elképzeléseinkből, de legalább gyorsabban kapunk autót.
Hogyan válasszunk?
Az újautó-vásárlás során ugyanis több lehetőségünk van. A legtöbbet a mostani körülmények között akkor kell várni, ha minden elemében teljesen egyéni elképzeléseink vannak, ragaszkodunk is hozzá. Vagyis egy abszolút egyedi konfigurációt állítottunk össze, és rendeltünk meg. Nem is minden gyártó vesz fel már ilyen megrendelést az összes modelljére. Ennél gyorsabb, ha az adott kereskedő által készletre már megrendelt példányok közt mazsolázunk – többnyire a legnépszerűbb extrák adottak lesznek. Végül pedig a leggyorsabb, ha eleve a készleten lévő, rövid átfutással forgalomba is helyezhető kocsik valamelyikével beérjük. Ha céges flottában gondolkodunk, természetesen az is lehet tényező, hogy ez a készlet hány darabos.
Ha a megbízhatóság mellett fontos a gyorsaság is
A Totalcar fent hivatkozott felméréséből egyébként az derült ki, hogy a leggyorsabbak közt van a Suzuki, ők az október végi érdeklődésre már akár novemberi átvétellel kínáltak Vitarát, de az S-Cross esetében is 2-3 hónapos várakozást említettek, ami a mostani helyzetben kimondottan előnyösnek számít. Egyébként is van logika abban, hogy a lehető legközelebbi gyártást részesítse előnyben a vevő – különösen az egyszerre több autóra pályázó flottavásárló.

Márpedig a Suzukik Esztergomban készülnek, vagyis a legyártott autók szállítási ideje a lehető legrövidebb, nem kell kivárni, míg mondjuk a Távol-Keletről vagy Európa messzi pontjairól befutnak a trélerek.
Milyen a jó cégautó?
A megfelelő cégautó kiválasztásának vitathatatlanul fontos szempontja az, hogy mikor kapjuk meg a megrendelt gépkocsikat, ez a vállalkozásoknál nyilván a pénzügyi évek tervezésénél sem utolsó dolog. De van azért még jó pár tényező, amit mérlegelni kell. Ilyen a vételár is, mivel főleg több autó megvásárlásánál kimondottan sokat spórolhatunk egy jó döntéssel. És ha nem készpénzfizetésben, hanem finanszírozásban gondolkodunk, ahogyan céges flották esetében nagyon sokan, akkor ezek a feltételek is nagy súllyal szerepelnek az Excel-táblázatban.

A költségek tervezhetősége sem elhanyagolható. E tekintetben a 3+7 év garancia lényegében azt jelenti, hogy akár a vállalkozásunknál töltött teljes ideje alatt garanciális az autó. Sőt, akár még az eladás idején is az lehet, ami nyilván sokat lendíthet a használtpiaci árán. Ha pedig nem elrugaszkodott a választásunk, a cégautóadón, a biztosítási díjakon, sőt a fogyasztáson is sok-sok forintot foghatunk.
Lényeges: egy céges flotta esetében akár a kisebb tételek is sokat számítanak, amikor összeadódnak.
A jövőre is gondolni kell
Ha pedig felelősen már a vásárláskor gondolunk a jövőre is, akkor számításba vesszük, hogy eladható és értéktartó autókból építsük fel a céges járműparkot. A trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a crossoverek és SUV-k egyre népszerűbbek, így pár év múlva nagy eséllyel jól eladhatóak lesznek. Ugyanez lehet érvényes a hibrid autókra is. Az újautó-kínálatot elnézve a lágy hibrid szinte alap, a legtöbb gyártónál majd minden belső égésű motor kiegészül ilyen rendszerrel. A teljes hibrid sem számít már rendkívüli választásnak, az elektromos hálózatról tölthető, úgynevezett plug-in hibridek előnye ezek mellett még a zöld rendszám is, amely ingyenes parkolást tesz lehetővé az ország számos városában. Aligha lövünk nagyon mellé, ha azt mondjuk, a magyar újautó-piacon évek óta slágernek számító Suzuki Vitara és S-Cross – amelyek ugye SUV-k és hibridek is egyszerre – használtan is keresettek lesznek.

Sőt, lényegében egy pár éves példányt ma is szinte drágábban lehet eladni, ha jó állapotú, mint amennyibe újként került. És mivel már az alapfelszereltségük is tartalmazza a legtöbb kedvelt és lényeges extrát, nem véletlen, hogy az állami beszerzésekben és a versenyszektorban is jó pozíciót vívtak ki maguknak.
Flottába is a legjobbat
A pénzéért nyilván mindenki a legjobbat és a legtöbbet szeretné kapni, legyen szó akár magán-, akár flottavásárlásról. A szempontok természetesen e két esetben eltérhetnek egymástól. A céges járműpark frissítésekor legalább olyan fontosak lehetnek a kedvező finanszírozási programok, mint az elérhető ár. A megbízhatóság mellett feltétlenül mérlegelni kell a szervizellátottságot, aligha kifizetődő az ország másik végébe járni a kötelező karbantartásra, de egyes márkák esetében, akárcsak a Suzukinál országos a lefedettség. A hosszú garancia nemcsak nekünk, hanem a következő cserénél a leendő vevőnek is vonzó lesz, így az eladási ár is magasabb lehet.
Érdemes tehát minden ehhez hasonló szempontot és potenciális kiadást mérlegelni, amikor eldöntjük, hova visszük a pénzünket. És a flottakedvezményeket is erősen javasolt feltérképezni, nem kell ahhoz nagyvállalkozást vezetni, hogy ilyesmikre jogosultak legyünk, akár egyéni vállalkozások, vagy bizonyos foglalkozások művelői is minősülhetnek flottaügyfélnek – ez megint csak márkánkként változhat.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
