A busó gépészek évről évre durvábbak
Majdnem 40 évig kimaradt nekem, most meg már lassan függő vagyok: másodszor vittem a családot busójárni. Ezúttal kicsit elréteseztük az időt, úgyhogy a partraszállást lekéstük, pedig a délszláv Muppet-adaptáció egyik leglátványosabb része, amikor három ladiknyi szarvas szőrmók a vasárnap 13:00-s ágyúlövésre átevez a szemközti szigetről. Utána viszont még jó hosszasan ott hőzöngenek a busók, úgyhogy nincs veszve semmi.
A legnagyobb érdeklődéssel természetesen a busó gépparkot vártam: fejlődött-e valamit tavaly óta. Hogy fejlődött-e?! Haha! Detroit feleekkora slamasztikában se volna, ha ilyen komolyan vennék az innovációt. Tavaly például még nem láttam, most már igen: kerti traktor is szerepel a transzporterek között, az egyik egyenesen Ruggerini gyártmány. Amiről persze most hallottam először, de legalább a neten utánanézve kiderült, hogy a cég ma is virágzik, háromnyelvű honlapon hirdetve mezőgazdasági kisgépeket.
Babakocsi, törökök felirattal, a lényeg a marionett-szerűen dróttal előmereszthető veres, méretes pénisz. A busók nem dogmatikus társaság, ezt jelzi a GPS feliratú kolomp, meg hogy tavaly a hegyes varázslósipkákat és UV zöld banyaálarcokat se vettem észre, idén meg mintha közepesen erős Harry Potter-ébredés színesítené az ijesztgetési palettát.
Idei kedvenc szettemből többet is láttam, remélem, a magyar divattervezők is rákapnak, a lényeg tehát a következő: bunda, akár fehér és fekete bunda vegyesen, terroristamaszk, azon pedig kalap, a karimán körben művirágokkal.
Fontos fejlesztői tanulság, hogy az állatkoponya minden autót-járművet feldob. Tehén, kecske, mindegy, csak szarva legyen. Akárcsak a kukoricaszár, csuhé, vagy mi, mindenféle kukorica-alkatrészek, ki hitte volna, hogy az élő népművészet a törökök elleni harcra emlékezve ilyen pompás szimbiózist hoz létre NDK eredetű járművek és jócskán a 2. mohácsi csata után elterjedt haszonnövények között.
Ami idei, az a Wartburg-busókabrió, ami az alvázas szerkezetnek köszönhetően jól bírja, ha nagyobb testű busók egyszerre ugrálnak és kerepelnek benne. És ugyancsak a Waresznél tűnt fel, hogy de tényleg, vajon miért van minden busójármű körül borospince-szag? A lámpákon morcosítás, a géptetőn szarvak, plusz bunda, hogy ne legyen túl texasi. Viszont orrot és bajuszt még Amerikában se pimpelnek a tepsikabriókra. A tükörről fánk lóg, fánkokat egyébként minden szarvra szívesen tűznek a busók.
Egyébként megfigyelték, hogy a csuhét a kasztnira csirkehálóval rögzítették?
Utólag is elnézést kérek viszont minden busótól, aki alkohollal kínált, hogy hát egyrészt zérótolerancia, meg nálam elvi kérdés is. Viszont valahogy nem jó ez, hogy a lényegi attrakció vasárnap van. Szombatra is próbálnak programokat csinálni, például volt Mohácson valami népművészeti hogyhíjják, meg No Thanks koncert, de ha szombaton volna a busódeszant, az ágyúzás meg a máglya, szívesebben csinálna az ember kétnapos programot.
A Busórájder tulajdonosa, vagy építője, vagy jogi képviselője számon kérte rajtam a tavalyi beszámoló olajfolyásos részét. Azért nem tudom, pontosan ki lehetett, mert a busóálarc alatt terrorista maszkot viselt, az alatt meg gondolom alapos busó módjára még be is kormozta az arcát. Mindenesetre idén már új – illetve, na jó, másik – blokk hajtja a Busórájdert: egy 125-ös MZ. Így már az olaj se folyik (tényleg, japánosan porszáraz a motortér). Lada váltó és diffi, Lada fékrendszer, egy jobboldalt lógó kis pöcs a gáz, ami anatómiailag közelebb van egy lelógó dróthoz, mint egy pedálhoz.
Van némi gyanúsan lógó szigszalagos doboz, ami ebben az erősen alkaidás káoszban különösen pikáns, viszont a műszerezettség megfelelő: egy bicikliken használatos digitális kilométeróra szolgáltatja a fontos adatokat. És biciklilámpa is van elöl, egy darab. A kecskekoponyában, a szemüregekben piros LED-ek, éjszakai hatásfokozásra – nem tudom elégszer mondani, milyen fontos a fényhatások terén az Alfa Romeóhoz nyúlni.
Futott még Poklade 2008 feliratú koporsó, emberi és állati erővel vont kordék, különböző vinnyogó banyák, spanyol turisták, akik úgy látszik, tudják értékelni a Busójárást, pedig Spanyolországban rengeteg a vicces fesztivál, a San Fermíntől a Tomatinán át a Fallasig. Hiába, mindenhol jó, de ezt a sponsored by Al-Kaida fílinget csak itt kapja meg az ember.