2008.04.22. 18:05
50 hozzászólás


Én már utazásom első napján meglepődtem, amikor egy fagylaltos tricikli fotózása közben lassan hátrálva majdnem átestem egy szeméthalmok közt parkoló Skoda Octavián. A panjimi belváros forgatagában egészen úgy festett, mint egy luxusautó. Na, gondoltam, valami különc rendelte Angliából – de némi kérdezősködés után kiderült, hogy bizony Indiában gyártják. Nemcsak a VW-csoportnak van persze összeszerelő üzeme a szubkontinensen, ott serénykedik a hatalmas piacon többek között a Ford (Focus), a Fiat (Albea), a Renault (Logan), a Daewooo/Chevrolet (Aveo), a Toyota (Qualis), és - miként egy jó bollywoodi film végén láthatjuk kiírva – még sokan mások.


Nézzük most inkább a Maruti Suzukit, mert itthon is sokan járnak olyan modellekkel, amik az indai gyárakban készültek. Gondoljunk csak a kis Maruti 800-asokra, amik az első „nyugati” autók között gazdagították a Merkur kínálatát a rendszerváltás körüli években. Vagy a Suzuki Altókra – na azok is Indiából érkeztek. Elsőre szürreális látvány, amikor az autóriksán zötykölődve nézelődünk, és elhúz mellettünk egy új, fekete Swift, vagy amikor a goai strand parkolójából SX4 szedánból száll ki egy jól öltözött indiai család - az otthonosság érzése el is fog rögtön. Plusz belátjuk: az olyan fejlődő országok, mint India és Magyarország útjaira ilyen autók valók: egyszerűek, strapabírók, és valahogy még szépek is. A Maruti egyébként 54 százalékban a Suzuki tulajdona, és tavaly egy év alatt 27 százalékkal növelte az értékesítését. 2007-ben 645 ezer autót adtak el Indiában, és már nemcsak összeszerelnek, de fejlesztenek is: ott készült az Alto utódjának szánt A-Star tanulmány, aminek pár éven belül valószínűleg mi is örülhetünk.


Hasonlóan népszerűek a Tata személyautói. Talán már írtam valahol, ha nem, akkor még biztosan fogom, hogy a Tata családi vállalkozás. Egy városi legenda szerint az egyik családtagot, Naval Tatát magyarországi látogatása során minden előzetes felkészítés nélkül elvitték Tatára: amikor a helységnévtáblát megmutatták neki, azt hitte, hülyéskednek vele, és a kandi kamerát kereste.


A Tata India legnagyobb ipari-kereskedelmi konglomerátuma, és mint ilyen, teaültetvényektől vaskohászaton át távközlésig az égvilágon mindennel foglalkozik, amiből pénzt lehet csinálni. Így többek között járműgyártással is. Hogy érezzük a nagyságrendeket, gyorsan ideszúrom, hogy a Tata konszern forgalma 2007-ben 29 milliárd dollár volt. Haszonjárműben piacvezetők, személygépkocsik terén a másodikak. A típusaik megint csak ismerősek lehetnek, hiszen itthon is forgalmaznak jó néhányat több-kevesebb sikerrel, Indicát és Indigót szerintem már mindenki látott. Az Indigóból még hosszított kivitelű változatot, ahogy a honlapon írják, stretch limousine-t is forgalmaznak, ami azért már majdnem a fából vaskarika esete.

Az Indicát egy időben Nagy-Britanniában is forgalmazták, City Rover néven, amikor volt még Rover – a műanyag elemekkel SUV-osított modellre azonban nem nagyon haraptak rá a vevők. Itt kell szólnunk egy mondatot a Tata Nanóról is, amire az egész világ felkapta a fejét. Először nem is tudták hova tenni ezt a kis gépszöcskét, pedig nagyon egyszerű a kategorizálása: a félmillió forintos Nano valójában jól összerakott, egyszerű mopedautó, aminek két előnye van az olcsósága mellett: belefér a család, és monszun idején anya és a gyerekek nem áznak el.

A tipikus indiai személygépkocsi teljesen logikus módon kicsi, de lehetőleg szedán formájú, hogy a család mögött a csomag is elférjen. Extrákkal nem nagyon hülyítik a népet, úgysincs aki kifizetné. Akinek pénze van, nem fullos SX4-et vásárol, hanem az indiai elit nagy kedvencét, a Hondát. A motorok kicsik és lustácskák, cserébe takarékosak. De ez is rendben van: száguldozni úgysem lehet, az üzemanyagárak az ottani jövedelmekhez képest durván drágák, a spórolást ebben a helyzetben jobban preferálja az ember, mint hogy hány másodperc alatt van százon mondjuk a Suzuki Esteem, ami a Swift előző verziójának lépcsőshátú változata. Ja, és szinte minden kisautó fehér – mint tudjuk, ezt a színt a legegyszerűbb javítani.


Természetesen, ahogy az indai motorkerékpárok közül nem lehet kihagyni az Enfieldet, az autók között sem feledkezhetünk meg a Hindustan Ambassadorokról. Ősük Morris Oxfordként látta meg a napvilágot, az indiai licencváltozatot 1956-ban kezdték gyártani a forró és párás Kelet-Bengálban, Landmaster néven. A történelem apró, perverz szépségei közé tartozik, hogy Morris már rég nincs, Ambassador még mindig van, igaz, a termelés egyre csökken, tavaly már csak 15 ezer példányt értékesítettek. Ambassadorban krúzolni tökéletes időutazás: az óvatos csiszolgatások ellenére a forma a régi maradt, imádni valóak gömbölyded idomai, az egyszerű, kicsit teherautós műszerfal, a nagy motortérben gubbasztó kis négyhengeres, aminél egyszerűbb valószínűleg kevés van a világon.


Gyártásának ötvenkét éve alatt indiai mérnökök és szerelők megbízható, elnyűhetetlen szerkezetet farigcsáltak az Ambassadorból, ha létezne balkormányos változat, erős kísértést éreznék, hogy szerezzek egyet, és ezzel járjak hétvégenként a közeli hipermarketbe. Ám ezt a feelinget csak az angolok élvezhetik, ott gyári új Ambassadorokat lehet venni, igaz, nem kevés pénzért. Indiában úgy két és fél millió forintba kerül egy Amby, az Egyesült Királyságban a duplájába. Valamit a technikáról: négyféle motorral árulják jelenleg, 1,5-ös dízellel, 1,8-as benzinessel, 2-es Isuzu dízellel, és létezik egy benzin-gáz üzemű változat is, amit elsősorban taxinak vásárolnak. Az 1,8-as benzinmotor 71 lóerőt teljesít 4800-as fordulatnál, a nagyobbik dízel alapkivitele 50, az erősebbik változat 74 lóerős. A motorok a hátsó kerekeket hajtják, elől tárcsa- hátul dobfékek segítenek. Hogy időben megálljunk a szent tehén előtt.

Maruti Suzuki Swift reklám

Maruti Suzuki szervizhálózat reklám

Tata Indica V2 Xeta reklám

Tata Indigo reklám

Tata Indica V2 Turbo reklám

Ambassador szerelem

Az oldalról ajánljuk

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

37 perce
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49