Tulajdonképpen semmi közünk az egészhez: egy japán autógyártó adott 35 autót görög önkormányzatoknak, hogy ezekkel rohangászhasanak erdőtüzet oltani. Mégsem tehetjük meg, hogy nem publikáljuk a sajtóközleményt, már csak azért is, hadd lássanak a magyar internetező menyecskék egy jóvágású görög tűzoltólegényt:
A közlemény:
Athén, 2008. május 27. A Mazda 35 db vadonatúj BT-50 gyors reagálású tűzoltójárműveket adott át görög önkormányzatoknak az elmúlt héten, az athéni Zappeion Megaronnál szervezett ünnepség keretében. Az adományozásra a tavalyi nyár pusztító görögországi tűzvészei kapcsán került sor. A rendezvényen részt vett Prokopisz Paulopulosz belügyminiszter, az önkormányzatok polgármesterei, valamint a Mazda vezető tisztségviselői.
Az ünnepség a Mazda Motor Europe és annak görögországi importőre, az ELMA S.A.által végzett, több hónapos intenzív előkészítő munka utolsó pontja volt. Az ELMA S.A. Görögországban szerelte fel mind a 35 járművet tűzoltó-felépítménnyel. A berendezés egy acél vázból, egy 800 literes víztartályból, egy nagynyomású centrifugális szivattyúból, 25 méternyi, speciális sugárcsövekkel ellátott fecskendőből, valamint különböző tűzoltó-tartozékokból áll.
A pick-upokat a nyári hónapokban tűzveszélynek kitett térségek közösségeinek adták át. A járműveket a piros fényezés, valamint az oldalfalon elhelyezett speciális jelzés különbözteti meg. Az autók négy tűzoltónak helyet adó utasfülkéje középről nyíló ajtókon át közelíthető meg. Az erős, 2,5 literes, közös nyomócsöves turbódízel motorral hajtott, viszonylag kisméretű, összkerékhajtású Mazda BT-50 különösen könnyedén mozog a nehéz, erdős területeken. Rendkívül gyorsan képes reagálni a riasztásra, és idejekorán kioltani a keletkező tüzet, vagy megakadályozni annak szétterjedését, amíg meg nem érkeznek a nagyobb tűzoltó egységek.
Beszédében Dr. Michael Cortessis, az ELMA S.A. köszönetét fejezte ki a Mazda Motor Corporationnek és a Mazda Motor Europe-nak a nagylelkű támogatásért. „Ezt az adományt nem csupán a tavalyi katasztrófák hívták életre. Döntésünk túlmutat hétköznapi üzleti tevékenységünkön. Kifejezi azon meggyőződésünket, hogy a vállalatok társadalmi felelősségvállalása hosszú távú dolog, amely nem ér véget a jövedelem- és munkahely-teremtéssel, hanem természetes és társadalmi környezetünket is érinti” – hangsúlyozta Cortessis.
„Nagy öröm a Mazda számára, hogy ily módon segíthettünk” – mondta Philip Waring, a Mazda Motor Europe értékesítési alelnöke. „Habár bízunk abban, hogy autóink segítenek megelőzni a tavaly nyáron látott hatalmas erdőtüzeket, szívünk mélyén valójában azt reméljük, hogy az önkormányzatoknak soha nem lesz szüksége a tűzoltó autók segítségére” – emelte ki Waring.
Aki idáig eljutott, bónusz trackként megkapja a kis tűzoltóautók komplett gépészeti leírását:
A TŰZOLTÓJÁRMŰVEK MŰSZAKI FELSZERELTSÉGE
A Mazda BT-50 gyors reagálású tűzoltójárműveket a Cortessis vállalatcsoporthoz tartozó Elvat S.A. szereli fel a speciális tűzoltóberendezésekkel. Az Elvat elsődlegesen különféle ipari gépek (generátorok, szivattyúk, állómotorok stb), illetve speciális többcélú járművek importjával, forgalmazásával és értékesítésével foglalkozik.
A BT-50 modelleket azzal az STM800013 jelű tűzoltó felépítménnyel szerelik fel, amelyet kifejezetten a Mazda BT-50-hez hasonló, egy tonna körüli teherbírású, könnyű haszongépjárművekhez fejlesztettek ki. A berendezés egy acél vázból, egy centrifugális szivattyúból, egy léghűtéses benzinmotorból, valamint különféle tűzoltó-tartozékokból áll.
A víztartály maximális űrtartalma 800 liter. Az 5 mm vastag GRP-ből (poliészter) készült tartály belül négy rekeszre osztott, így menet közben kisebb a víztömeg mozgása. A centrifugális szivattyú a görög River Pumps cég gyártmánya, vízszállítási kapacitása 433 liter/perc (26 m3/h) 7,0 bar nyomáson. A szivattyúház öntöttvasból, a forgólapát bronzból készült, a szivattyútengely rozsdamentes acél. A szívónyílás átmérője 65 mm, a két, 25 illetve 45 mm-es nyomótorokra Storz 25 és Storz 45 kapcsokat illesztettek.
A szivattyút egy egyhengeres, léghűtéses, négyütemű motor hajtja. A United Power által gyártott, UP188 P1E típusú erőforrás lökettérfogata 389 cm3, legnagyobb teljesítménye 13 LE 3600/perc fordulatszámon. A motor elektromos gyújtású, de szükség esetén kézzel is beindítható.
A tűzoltó felépítmény tartozékai:
Két tekercsnyi, egyenként 25 méter hosszú, lapos textil (Trevira) tömlő. Belső átmérő 25 mm. Mindkét végén Storz kapcsokkal,
Két tekercsnyi, egyenként 25 méter hosszú, lapos textil (Trevira) tömlő. Belső átmérő 45 mm. Mindkét végén Storz kapcsokkal,
POK France gyártmányú, változtatható áteresztőképességű sugárcső. Storz 45 kapoccsal felszerelve, a 45 mm-es tömlőkhöz,
Egy darab, 65 mm belső átmérőjű szívócső. Storz 65 kapcsokkal, visszafolyószelep nélküli tartályürítővel,
Egy tekercsnyi, 6 méter hosszú, lapos textil (Trevira) tömlő a víztartály feltöltésére. Belső átmérő 65 mm. Mindkét végén Storz 65 kapcsokkal,
Egy darab tömlődob acélból, piros epoxy felületkezeléssel. 25 méternyi félmerev, 1-collos tűzoltótömlő és sugárcső tárolására alkalmas.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
