Kifékeztek, összetört
Előfordul, hogy az ember kicsit fáradtabban ül motorra a kelleténél, a hőmérő higanyszála is feleslegesen magasra tört azalatt, míg múlatta az órákat, no meg az ismeretlen vasparipa is betörésre vár alatta. Hát bekövetkezik a baj. Egy nappal azután, hogy egy éjjel nagy nehezen megvettem a Yamaha XJ900-amat Abaújszántóról, fotóznom és tesztelnem kellett Budaörsön. Egyébként a következő Expressz-Totalcar kiadványba megy a teszt, egy Brabus-kellékekkel teliszórt, fekete Smart lesz az alanya. A magazin október közepén jelenik meg, addigra talán nagyjából rendbe teszem a motort is.
Ilyesfajta nosztalgiajárműre az ember a Trabant-Wartburg Klubnál köti a veteránbiztosítást, az évi 3-4000 kilométer miatt nem is furdal a lelkiismeret, hiszen fél tucat más járművem is van a Yamaha mellett, azokra is mindre perkálom a biztosítást. A budaörsi AutoCitytől tartottam a Sasadi út felé (a klub telephelye, a biztosításkötés is ott zajlik) az M1/M7 bevezető feletti, kicsi, fekvőrendőrös utcában. Aki ismerős arrafelé: az ember átesik Budaörsön, majd Gazdagrétnél balra fel, kicsit követi a panelek mellett a főút ívét, de amikor az nekifordul a hegynek, eltér róla jobbra.
Ment előttem egy utolsó szériás, fekete, 100-as Audi. Nagyon lassan. Nem akartam száguldani én sem, hiszen 30-as a korlátozás. De egy 250 kilós motorral 12-14 km/h-val döcögni lehetetlen, legalábbis én képtelen vagyok rá, mert egyrészt leesek, másrészt nem tudom annyit csúsztatni a kuplungot, mert begörcsöl a kezem. Előzni nem tudtam, nem is értettem, miért nem megy az audis, talán keres valami házat, ismerőst, gond egy szál se, csak nekem nagyon rossz volt már. Folyamatosan egyre közelebb kerültem, már így is billegett alattam a motor. Egyszer csak audisom belenézett a tükörbe, láttam arcán a dühöt, hogy miért akarom letolni, majd óriási gázt adott, és elhúzott.
Végre felgyorsíthattam kicsit, stabilizálódott a motor. Láttam, messze még a következő fekvőrendőr, nyugi van. Sietni sem akartam, kettesbe kapcsoltam, alapjáraton zörögtem tova fáradtan, az audis távolodott. Néztem lefelé az M7 irányában, néztem felfelé - micsoda házak, hű – álmélkodtam. Majd a szemem sarkából észrevettem a piros villanást. Féklámpa! – ugrott be, előrenéztem, és az Audi hosszú tíz méterekkel a fekvőrendőr előtt, tótágast állva blokkolt.
Bevallom, kicsit bamba voltam, nem néztem az útfelületet, ezért csak a vészfékezés pillanatában vettem észre, hogy az aszfalt homokos az első kerék alatt. Egy dolog járt az eszemben – nem nekimenni, nem nekimenni, mert akkor az előző tulajnak megy a malus, és kínlódhatunk a „ki fizet, mennyi ideig, mit” játékkal. Még láttam az audis szemét, ahogy belenéz a tükörbe, vajon sikerült-e a bosszú. Aztán az első villám berugózott, a kerék kicsúszott, egy csóválást még megfogtam, a másodikra levetett a paripa. A jobb oldalán csúsztam a gépnek, farmer szakadt (35 fok volt), bőrdzseki kopott, kesztyű horzsolódott, kicsit véres is lett körben minden. De ez a kisebb baj, a bőr begyógyul, a vérömleny eltűnik a sípcsontról.
Nagyobb baj, hogy az alig pár órát használt új (lol) motorom összetört.
Letört a jobb oldali tükör (nem kár érte, valami gagyi volt, az XJ-re meg úgyis spéci száras kell az idom miatt).
Porrá mállott a jobb oldali első index (na, az például vadiúj volt), az idom és a plexi rommá karcolódott, utóbbi eltört több helyen, és még a műszer is ripityára ment.
A ház darabokban fityeg a helyén, a fordulatszámmérő azonnal megállt, a benzinórának annyira meggyűrődött a számlapja, hogy a mutató beszorult.
Ja, és az addig hibátlan és újszerű Laser kipufogóm is összekarcolódott. Az audis persze azonnal gázt adott és elhajtott. Aki mögöttem jött, az szépen kikerült, és szintén elhajtott. Egy szembejövő úr állt meg segíteni, de addigra megszakadva ugyan, de leemeltem magamról a 250 kilót. Utólag is köszönöm, ha véletlenül olvassa a poszt.
Kicsit véresen, kicsit sokkosan megkötöttem a biztosítást, aztán hazahúztam busongani. De hogy minden rosszban legyen valami jó is: aznap éjjel megléptem életem első ebay-vásárlását. Mint notórius konzumidióta, legalább öt éve kerülgettem már az ebayt, volt ugyan belépőnevem és jelszavam, de nem mertem elkezdeni a vásárlást, mert én aztán tényleg minden szart megveszek. Eddig ha kellett, jó barátaim vásároltak nekem, de most muszáj volt lépnem, mert hirtelen egy rakás cuccra szükségem lett. Vettem egy fékkart (szállítással 7000 forint). Aztán rá pár napra vettem két gyári tükröt, vadiújat (szállítással együtt 9700 forint).
Aztán három indexet (még nem látom, mennyi, de 46 eurót utaltam). A fékkar, meg a két tükör már fent is van a motoron, szuperek.
Persze lecsúsztam közben három fejidomról (35-71 euró között), két műszeregységről (45 és 42 euró), egy áll-idomról (az meg eleve hiányzott a motoromról, de 41 euróért ment el) – sebaj, a kínálat akár a tenger. Lassan összeáll minden. Egyébként elnézést, hogy a helyszínen nem fotóztam, sőt, már ezeken a képeken kicsit rendbetettem a dolgokat, de nem bírtam nézni. Kicsit ragaszgattam, festettem, visszagörbítettem - a baleset után még sokkal rosszabbul nézett ki szegény XJ.
Apropó, nincs valakinek egy bontani való XJ900-asa itthon? Mégiscsak egyszerűbb lenne…