Egyelőre marad a regadó-rendszer
Mint tudjuk, ha én most gondolnék egyet, és kiutaznék Németországba, hogy megvegyem végre azt a 3.0 CSi BMW-t, amiről mindig is álmodtam, miután behoztam az országba, lenne egy utam Békéscsabára is. (Mert jelenleg az egyedi regadó-elbírálást ott végzik, köszönhetően vagy elmebeteg, vagy nagyon is rafinált kormányzatunknak.) Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosa pár hete jelentésében több szempontból is aggályosnak találta a szabályozást, és felszólította a kormányt, tegyen valamit a jogsértő gyakorlat ellen.
Az Országgyűlés Költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottsága ma reggel tízre tűzte ki az ombudsmani jelentés megvitatásának napját. A minket érdeklő napirendi pont címe:
Az Állampolgári jogok országgyűlési biztosának jelentése az OBH 2279/2008. számú ügyben (egyedi regisztrációs adó-megállapítási eljárásokkal kapcsolatban folytatott vizsgálatról szóló jelentés) [1] (Bizottsági álláspont kialakítása az állampolgári jogok országgyűlési biztosa számára dr. Szili Katalin elnök asszony felkérése alapján)
Hát lehet egy ilyet kihagyni? Ugye hogy. Mivel a Totalcar is időben tudomást szerzett a bizottsági vita tervéről, és, mivel ezek a bizottsági ülések a sajtó számára látogathatók, regisztráltam hát a Parlament sajtóirodáján. És ma reggel háromnegyed tízkor kezdetét vette életem egyik legszebb kafkai élménye.
Motorral mentem, begurultam az épület elé, megszólítottam az első rendőrt: merre menjek, ha be akarok jutni a legendás kordon mögé? Mondta: arra. Az arra északról van, a rakpart felől. Egy kis utcán át lehet bejutni az első ellenőrzési pontig, ami egy őrbódé két sorompóval: egy kifelé, egy befelé. Az utcácska elején ki van téve a behajtani tilos - kivéve engedéllyel tábla, de ez nem akadályozza abban a látogatókat, hogy odaguruljanak a bódé elé, és az őrrel küldessék vissza magukat.
Így hát szerda reggel olyan derék dugó alakult ki a Parlament északi behajtójánál, hogy a Budaörsi úton se szokott különb. A rövid, de tartós dugó elején az engedélymentesek tolatgattak, próbáltak megfordulni, néha a felnit-gumit koptatták a szűk helyen a járdaszegélyen, közben a sorban pedig Audik és Passatok közt kék-fehér rendőrautók vártak türelmesen. Az őrbódé mellett három-négy egyenruhás fiatal srác és egy öltönyös, biztonsági főnök-szerű ember fordítgatta vissza szépen türelmesen a jogosulatlanokat, és senkiben nem merült fel, hogy esetleg már a bekötőutca elején megkérdezzen mindenkit, van-e behajtási engedélye, és ha nincs, ne forduljon be akadályozni azokat, akinek van.
Motorral persze könyű dolgom volt, letámasztottam a járdán a gépet, elsétáltam a forgolódó Renault Trafic mikrobusz és a türelmesen várakozó közalkalmazottak mellett, bemondtam a nevem a bódéba, mondták, hogy OK, mehetek. Hetes kapu? Az épület túloldalán, a második oroszlán után jobbra.
Megtaláltam. Megvártam, amíg a fémdetektoros kapu őre egy csoport vakot idegesen elzavar egy másik kapuhoz, majd pár keresetlen szót mormol a bajsza alatt, újra bemondtam a nevemet, megkaptam a belépőkártyát, és - miután bekapcsoltam egy pillanatra a fényképezőgépemet - bemehettem.
Bent már minden tele volt vakkal, épp a koronát nézték a vitrin üvegfalán át. Különböző, kártyát viselő embereket kérdezgettem, hol van a 64-es terem, de némelyik nem tudta, mert csak a többi vakra vár (na most tudom, hogy hülyén hangzik, de ha esetleg egy, a parlamentlátogatásban érdekelt vak olvassa ezt a cikket, írja már meg nekünk, milyen eseménybe keveredtem), némelyik pedig olyan folyosóra küldött, amin az 56-57 szám után a 20 jött.
Végül aztán rátaláltam az emberemre: a zakózsebén rendőrigazolványt viselő vidám úr már el tudta mondani, melyik bársonyszőnyegen hányat kell fordulni a 64-ig.
Ja, különben a Parlament épületéből tényleg nehéz ám elképzelni, hogy odakint igazi emberek, úgynevezett állampolgárok küszködnek mindennapi kenyerükért. Jó meleg van mindenütt, a vastag falakon, vastag ablakokon át semmilyen zaj, moraj nem szűrődik az épületbe, gazdag aranyozás, nemesfa szerelvények, a tucatnyi méter belmagasságú vécében csodás rajzolatú kerámiacsempék súgják: minden rendben van, minden állandó, semmmi baj nem lehet. Miért akarnánk hát változtatni?
A 64-es teremben már gyülekeznek a bizottsági tagok. Egy koros dáma egy fiatalabb dáma blúzának színét dícséri, ott egy igazi Horn Gábor (szadesz), amott egy valódi Kóka János (szadesz)-névtábla, amott meg egy Magyar Nemzet Varga Mihály (fidesz), bizottsági elnök széke előtt az asztalon.
Ja, minden névtábla mindkét oldala írott. Először feltör belőlem a rosszindulat: na, a képviselők a saját nevüket sem tudják észben tartani? Aztán elszégyellem magam, hisz ez a Janus-arc épp miattam van: a tudatlan újságíró hadd lássa jól, minden szögből, kit is hallgat éppen.
Befut az én országgyűlési képviselőm is, aki véletlenül a bizottság tagja, és ismerem is; üdvözlöm, megkérdezem, van-e nála abból az anyagból, amiről most majd vitáznak. Nincs.
Leülök a sarokba egy kis asztal mellé, de szólnak, hogy ne oda, mert az az írnok helye, legyekszíves. Átülök arrébb, az U-alakú tárgyalórendszer mellé, az ombudsman és két famulusa már itt ülnek, tőlem balra. Varga Mihály (fidesz) megnyitja az ülést, majd át is adja a szót Szabó Lajos (szoci) alelnöknek, aki napirend előtt bejelenti, hogy a második, a regadóval kapcsolatos napirendi pont elmarad, mert az ombudsmani jelentés a kormány számára jelöl meg feladatokat, ezért a labda a bizottság térfele helyett szerinte inkább a kormányén pattog.
Itt a vége. Az ombudsman és jogászai felállnak, egy viszláttal kilépek a teremből. Szabó Lajos még utánunk szalad, kéri az elnézést; ahogy körülugrálja a biztost, gesztusaiból azt veszem ki, tart az ombudsmantól. Tényleg volna hatalma?
Szabó Máté szalad le a lépcsőn, famulusai loholnak utána; nem tűnnek megrendültnek, mintha nem először jöttek volna bizottsági ülésre hiába. Motoroscsizmámban, karomon corduradzsekimmel, kis fotóstáskámmal én is ott ügetek a nyomukban; nem mintha abban bíznék, kiderül még valami szupertitkos infó, inkább csak mert ők alighanem tudják, merre van a kijárat.
És tényleg tudják. Kilépek, elköszönök tőlük, megindulok a sorompó felé. Hiába jöttem, persze, érzek valami csalódottság-félét, de sokkal-sokkal erősebb bennem a hála, hogy máris kint lehetek a szabad levegőn. Mintha szétpattant volna körülöttem egy nagy, nyálkás buborék: újra a valóságban vagyok. Hálistennek.
A regadó pedig egyelőre marad, ahogy van.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
