Kész van. Muhaha
Januárban még összeszedtem, hogy milyen alkatrészek kerültek szeretett Toyotámba, aztán azóta nem nagyon adtam hírt róla, hogy milyen. Itt-ott felbukkant ugyan, élesben először egy euroringi driftedzésen próbáltam ki, és vele mentem a Belsőség találkozóra is. A beszámolót viszont mindig halogattam, mert arra vártam, hogy tökéletes legyen. Mostanra beláttam, hogy arra várhatok - ítéletnapig.
Pedig közben beletekertem párszáz kilométert, többször is járt szerelőnél, levizsgázott, elkészült az átalakítási engedélye, gépkönyvezte az MNASZ technikai bizottsága, szóval zajlott az élet vele és körülötte. A rajongásom minden közösen megtett méterrel egyre csak fokozódott. Viszont az is igaz, hogy a gondok, kezdeti gyerekbetegségek miatt eddig egyszer sem volt felhőtlen az örömöm a kormánya mögött.
Eddig. Mert most már tényleg közel tökéletes, legalábbis arra, amire használni szeretném. Néha gyorsan, néha keresztbe menni és közben élvezni, hogy céltalanul fogy a benzin.
Első közös utunk még februárban egy Eger-Budapest-Eger retúr volt, gépkönyvezésre hoztam haza. Persze nem tudtam megállni, hogy ne a Mátrán keresztül, Parádsasvár, majd Gyöngyös érintésével járassam be az autót. Az utak mentén még hó borította a tájat, majd megfagytam, mert akkor még nem működött a fűtés, de így is csodás volt.
Meg kőkemény. Az út végén már lassú patakokban ömlött a fülemből a vér, a fejem még a lakásban is 120 decibelen zúgott, a hajamból töményen áradt a benzin- és kipufogógáz szaga. Olyan nyers volt az autó, mint egy szelet frissen darabolt lapocka a falusi disznóvágáson.
Szerencsére a gépkönyvezés csont nélkül sikerült, így a Hachi mehetett vissza Egerbe, ahol megkapta az átalakítás engedélyt, a zöldkártyát és le is vizsgázott. A motorvezérlés a hiányzó sebességjel miatt folyamatosan motorhibát jelzett, ráadásul a kezdeti eufória után egyre erősödött bennem a szívszorító érzés, hogy gyenge a motor. Egerből, Busman gondos kezei közül Kunfehértóra, Tibihez, az AE86 egyik magyarországi gurujához került a kocsi.
Már a kábelezést is ő csinálta, így a sebességjel pikk-pakk meglett, és kiderült, hogy a rosszul beállított gyújtás miatt érződik kelletlennek, gyengének a motor. Kunfehértóról hazafelé szárnyalt CXS és én is alacsonyan repkedtem a boldogságtól. Viszont egyre fájdalmasabb volt a kormányszervó hiánya, a szörnyű hangzavar és az utastérben terjengő agysejtsorvasztó bűz.
Két helyről támadtak a szagok. Egyrészt a lökhárítóba vágott lyukon keresztül kivezetett kipufogóvégtől, ami körül valószínűleg úgy áramlott a menetszél, hogy a gázokat mind visszaszippantotta az utastérbe. Ezen ugyan sokat javított, hogy Tibi leragasztotta a csomagtérajtó alatti szellőzőnyílásokat, de még így se lett tökéletes. A másik illatfelhő a gumitanktól érkezett és legalább annyira zavart, mint a kipufogógázok.
Nem bírtam magammal, ilyen állapotban is kimentem az Euroringre, egy szombati driftedzésre. Muszáj volt kipróbálni, hogy megy az autó lezárt pályán. Szuper kínszenvedés. A pályán a szervó és az izomerő hiánya lett nagyon zavaró. A kanyarok megkezdésekor, a farolás "megindításakor", majd a megfelelő szög után az autó elkapásakor még nem volt semmi gond.
Ilyenkor egy Corollával klasszikusan bekormányoz az ember és rárúg a kuplungpedálra, miközben áll a gázon. A kinyomott kuplung miatt a motor megszabadul a terheléstől, könnyedén felpörög. Amikor újra összezár a tengelykapcsoló, akkor megcsúszik a kerék, kitör az autó hátulja.
Ezen a ponton el kell engedni a kormányt, ami vad tempóban pörögni kezd az ellenkező irányba. A megfelelőnek látszó pillanatban, még a megpördülés előtt, de már elég nagymértékű farolásnál (nagy drift-szögnél) kéne újra elkapni a kormányt és onnantól a gázpedállal és finom kormánykorrekciókkal vidáman csapathatunk. Elméletben persze, illetve akad, aki meg is tudja csinálni úgy, ahogy leírtam. Én meg gyakorolok.
A játéknak ez a része kormánytekerési szempontból egyébként még nem annyira megerőltető, szervó nélkül is kivitelezhető. Viszont elementárisan nehéz volt a másik irányba átfordítani, vagy egyszerűen csak a driftből kivezetni a kocsit. Ezért túl sokat nem időztem a pályán, különösen azok után, hogy elkezdtek előjönni a gyerekbetegségek.
A döntött hátsó szélvédő alatt lévő fekete tank a tűző napon úgy felforrósodott, hogy levegőztető szelep ellenére is elkezdett kipúposodni - akkor dőlt el, hogy visszaalakíttatom gyári tankosra a kocsit, amikor ezt észrevettem. Elöl két új tőcsavar is beleszakad a kerékagyba, olajköd szivárgott az olajhűtő bilincseinél és a fékmunkahenger alatti elosztónál. Nem voltam boldog.
Illetve dehogynem. Ott voltam és épp azt csináltam, amire tavaly egész évben készültem és vágytam. Ráadásul a Corolla a szervóhiányt és a gyerekbetegségeket leszámítva káprázatosnak bizonyult. A motor erős, a futómű és az egyensúly szuper, a difizár kitűnő. Ha megvan annak az esélye, hogy megtanuljam ezt a csodás sportot, akkor ez lesz a tökéletes eszköz hozzá.
A következő héten bekönyörögtem CXS-t a szervós szakemberhez. Szükség volt valakire, aki el tudja hitetni az Ignisből származó, kormányoszlopra szerelhető elektromos szervómotor vezérlésével, hogy épp egy olyan Suzukiban van, amelyik kb. 30 km/órás tempóval halad.
Eredeti helyén ugyanis ez a szervó sebességfüggő és a motorvezérlő elektronika parancsaira változtatja a rásegítés mértékét. Ezt kell meghekkelni, és beállítani egy állandó mértékű rásegítést. Amikor visszakaptam az autót, éreztem, hogy tökéletes.
Még mindig munka a kormány elfordítása, de egyáltalán nem megterhelő és a visszajelzés, az érzés egyáltalán nem hiányzik belőle. Pont ilyenre vágytam. Viszont az elektronika átalakítása közben a fiúk észrevették, hogy a kuplung munkahengerből is folyik az olaj. Itt kicsit az volt az érzésem, hogy egyet lépünk előre, aztán kettőt hátra. De újra jött Tibi és mindent helyretett.
A kunfehértói mágus kivette a gumitankot, majd felújította és visszaépítette a gyári tartályt. Megszüntette az olajfolyásokat, rögzítette a tőcsavarokat, csendesebbre cserélte a kipufogódobot és elvégzett még vagy egymillió kisebb nagyobb átalakítást, amitől most már tényleg jó és használható a Hachi.
Sajnos még mindig hosszú lista van a fejemben arról, amit az eddigi tapasztalatok alapján változtatni szeretnék rajta, illetve arról is, ahol még fejleszteni lehetne. De Kunfehértóról hazafelé úgy tűnt, hogy ez a készültségi szint már bőven elég lesz az idei szezonra. A tervek szerint erről a hétvégén, az Euroring egyik autós napján meg is győződünk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
