2009.05.29. 00:58
186 hozzászólás

Januárban még összeszedtem, hogy milyen alkatrészek kerültek szeretett Toyotámba, aztán azóta nem nagyon adtam hírt róla, hogy milyen. Itt-ott felbukkant ugyan, élesben először egy euroringi driftedzésen próbáltam ki, és vele mentem a Belsőség találkozóra is. A beszámolót viszont mindig halogattam, mert arra vártam, hogy tökéletes legyen. Mostanra beláttam, hogy arra várhatok - ítéletnapig.

Pedig közben beletekertem párszáz kilométert, többször is járt szerelőnél, levizsgázott, elkészült az átalakítási engedélye, gépkönyvezte az MNASZ technikai bizottsága, szóval zajlott az élet vele és körülötte. A rajongásom minden közösen megtett méterrel egyre csak fokozódott. Viszont az is igaz, hogy a gondok, kezdeti gyerekbetegségek miatt eddig egyszer sem volt felhőtlen az örömöm a kormánya mögött.

Eddig. Mert most már tényleg közel tökéletes, legalábbis arra, amire használni szeretném. Néha gyorsan, néha keresztbe menni és közben élvezni, hogy céltalanul fogy a benzin.

Első közös utunk még februárban egy Eger-Budapest-Eger retúr volt, gépkönyvezésre hoztam haza. Persze nem tudtam megállni, hogy ne a Mátrán keresztül, Parádsasvár, majd Gyöngyös érintésével járassam be az autót. Az utak mentén még hó borította a tájat, majd megfagytam, mert akkor még nem működött a fűtés, de így is csodás volt.

Meg kőkemény. Az út végén már lassú patakokban ömlött a fülemből a vér, a fejem még a lakásban is 120 decibelen zúgott, a hajamból töményen áradt a benzin- és kipufogógáz szaga. Olyan nyers volt az autó, mint egy szelet frissen darabolt lapocka a falusi disznóvágáson.

Szerencsére a gépkönyvezés csont nélkül sikerült, így a Hachi mehetett vissza Egerbe, ahol megkapta az átalakítás engedélyt, a zöldkártyát és le is vizsgázott. A motorvezérlés a hiányzó sebességjel miatt folyamatosan motorhibát jelzett, ráadásul a kezdeti eufória után egyre erősödött bennem a szívszorító érzés, hogy gyenge a motor. Egerből, Busman gondos kezei közül Kunfehértóra, Tibihez, az AE86 egyik magyarországi gurujához került a kocsi.

Már a kábelezést is ő csinálta, így a sebességjel pikk-pakk meglett, és kiderült, hogy a rosszul beállított gyújtás miatt érződik kelletlennek, gyengének a motor. Kunfehértóról hazafelé szárnyalt CXS és én is alacsonyan repkedtem a boldogságtól. Viszont egyre fájdalmasabb volt a kormányszervó hiánya, a szörnyű hangzavar és az utastérben terjengő agysejtsorvasztó bűz.

Két helyről támadtak a szagok. Egyrészt a lökhárítóba vágott lyukon keresztül kivezetett kipufogóvégtől, ami körül valószínűleg úgy áramlott a menetszél, hogy a gázokat mind visszaszippantotta az utastérbe. Ezen ugyan sokat javított, hogy Tibi leragasztotta a csomagtérajtó alatti szellőzőnyílásokat, de még így se lett tökéletes. A másik illatfelhő a gumitanktól érkezett és legalább annyira zavart, mint a kipufogógázok.

Nem bírtam magammal, ilyen állapotban is kimentem az Euroringre, egy szombati driftedzésre. Muszáj volt kipróbálni, hogy megy az autó lezárt pályán. Szuper kínszenvedés. A pályán a szervó és az izomerő hiánya lett nagyon zavaró. A kanyarok megkezdésekor, a farolás "megindításakor", majd a megfelelő szög után az autó elkapásakor még nem volt semmi gond.

Ilyenkor egy Corollával klasszikusan bekormányoz az ember és rárúg a kuplungpedálra, miközben áll a gázon. A kinyomott kuplung miatt a motor megszabadul a terheléstől, könnyedén felpörög. Amikor újra összezár a tengelykapcsoló, akkor megcsúszik a kerék, kitör az autó hátulja.

Ezen a ponton el kell engedni a kormányt, ami vad tempóban pörögni kezd az ellenkező irányba. A megfelelőnek látszó pillanatban, még a megpördülés előtt, de már elég nagymértékű farolásnál (nagy drift-szögnél) kéne újra elkapni a kormányt és onnantól a gázpedállal és finom kormánykorrekciókkal vidáman csapathatunk. Elméletben persze, illetve akad, aki meg is tudja csinálni úgy, ahogy leírtam. Én meg gyakorolok.

A játéknak ez a része kormánytekerési szempontból egyébként még nem annyira megerőltető, szervó nélkül is kivitelezhető. Viszont elementárisan nehéz volt a másik irányba átfordítani, vagy egyszerűen csak a driftből kivezetni a kocsit. Ezért túl sokat nem időztem a pályán, különösen azok után, hogy elkezdtek előjönni a gyerekbetegségek.

A döntött hátsó szélvédő alatt lévő fekete tank a tűző napon úgy felforrósodott, hogy levegőztető szelep ellenére is elkezdett kipúposodni - akkor dőlt el, hogy visszaalakíttatom gyári tankosra a kocsit, amikor ezt észrevettem. Elöl két új tőcsavar is beleszakad a kerékagyba, olajköd szivárgott az olajhűtő bilincseinél és a fékmunkahenger alatti elosztónál. Nem voltam boldog.

Illetve dehogynem. Ott voltam és épp azt csináltam, amire tavaly egész évben készültem és vágytam. Ráadásul a Corolla a szervóhiányt és a gyerekbetegségeket leszámítva káprázatosnak bizonyult. A motor erős, a futómű és az egyensúly szuper, a difizár kitűnő. Ha megvan annak az esélye, hogy megtanuljam ezt a csodás sportot, akkor ez lesz a tökéletes eszköz hozzá.

A következő héten bekönyörögtem CXS-t a szervós szakemberhez. Szükség volt valakire, aki el tudja hitetni az Ignisből származó, kormányoszlopra szerelhető elektromos szervómotor vezérlésével, hogy épp egy olyan Suzukiban van, amelyik kb. 30 km/órás tempóval halad.

Eredeti helyén ugyanis ez a szervó sebességfüggő és a motorvezérlő elektronika parancsaira változtatja a rásegítés mértékét. Ezt kell meghekkelni, és beállítani egy állandó mértékű rásegítést. Amikor visszakaptam az autót, éreztem, hogy tökéletes.

Még mindig munka a kormány elfordítása, de egyáltalán nem megterhelő és a visszajelzés, az érzés egyáltalán nem hiányzik belőle. Pont ilyenre vágytam. Viszont az elektronika átalakítása közben a fiúk észrevették, hogy a kuplung munkahengerből is folyik az olaj. Itt kicsit az volt az érzésem, hogy egyet lépünk előre, aztán kettőt hátra. De újra jött Tibi és mindent helyretett.

A kunfehértói mágus kivette a gumitankot, majd felújította és visszaépítette a gyári tartályt. Megszüntette az olajfolyásokat, rögzítette a tőcsavarokat, csendesebbre cserélte a kipufogódobot és elvégzett még vagy egymillió kisebb nagyobb átalakítást, amitől most már tényleg jó és használható a Hachi.

Sajnos még mindig hosszú lista van a fejemben arról, amit az eddigi tapasztalatok alapján változtatni szeretnék rajta, illetve arról is, ahol még fejleszteni lehetne. De Kunfehértóról hazafelé úgy tűnt, hogy ez a készültségi szint már bőven elég lesz az idei szezonra. A tervek szerint erről a hétvégén, az Euroring egyik autós napján meg is győződünk.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

33 perce
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41