Ferrarit tartok, hobbiból

2009.07.30. 14:51
67 hozzászólás


Tavaly nyáron vettem egy újabb sportkocsit. Jó idők jártak, a dollár sosem volt ilyen olcsó, a válság még sehol, és kellett valami kikapcsolódás a dolgos hétköznapok után. Egy autós újságíró, tudják, az élet császára, meg mit venne önjutalmazás-képpen, ha nem egy újabb verdát?

1668
 
Jól emlékeznek, én írtam itt néhány hete a szakadt Volvómról. Köszöni, jól van, és még mindig az az egyetlen közlekedési eszköz a családban, de nem az egyetlen működőképes autó. A többi ott pihen a nagy gurulós ládában a sarokban, és várja a következő hétvégét, amikor jut némi időm játszani. Hosszúra nyúlt gyerekkorom bizonyítékai: két rádióirányítású, elektromos modellautó.
 
1661
 

Régóta vonzott az autómodellezés. Talán 12 éves lehettem, amikor először találkoztam működő RC – azaz rádióirányítású – modellekkel. A nyári táborban tartott bemutatót egy szervezettnek tűnő csapat. Máig nem tudom, kik lehettek, de soha nem felejtem el, hogy az egyik autó élethű másolata volt egy DTM Zakspeed Ford Caprinak – utána napokig csak ez járt a fejemben. Néhány évvel később, már gimnáziumban merült fel ismét a modell-téma, akkor egy osztálytársammal határoztuk el, hogy építünk egy autót.

1755


Próbáltunk segítséget szerezni, de akkortájt oszlott fel az MHSZ, ahol ilyesmivel foglalkoztak, és valamire való szakbolt is csak egy volt Budapesten, de autóhoz ott sem találtunk semmit. Végül sikerült beszereznünk egy tervrajzot, valami ősrégi, fekvő hengeres, változtatható sűrítésű, öngyulladásos motort, valószínűleg repülőbe valót, ami erősen mérgező éter-metilalkohol-ricinusolaj keverékkel működött – volna, ha sikerül bele életet lehelnünk. Elkezdtünk összeforrasztani egy üzemanyagtartályt, de elfogyott a kitartás és a zsebpénz, így a tervből nem lett semmi. Egy-két év múlva ugyan nyílt néhány, kifejezetten autókkal foglalkozó RC szakbolt, de a gyári árak horribilisnak tűntek, így a modellautózás sokáig ugyanolyan romantikus ábránd maradt, mint egy Lamborghini Diablo birtoklása.

Úgy hat éve ragadott el ismét a lelkesedés, ezúttal véglegesen. Már semmi nem hiányzott hozzá, hogy megvalósuljon a gyerekkori álmom. Ilyen kísértésnek nehéz ellenállni, így egy tételben meg is vettem mindent, ami a játékhoz kell. Persze a legdrágább helyen a legvacakabb cuccokat. Mint később kiderült, a használt RC felszereléstől ráadásul csak mélyen áron alul lehet megszabadulni, de ekkor már elkapott a gépszíj.

 
1645


A következő hónapok csak a modellezésről szóltak: annyi futamot néztem meg, amennyit csak tudtam – már akkor is négy, egymástól független bajnokságot rendeztek az országban csak az 1:10-es méretarányban –, a délutánokat gyakorlással töltöttem, ha tehettem, naphosszat beállítási tanácsokat olvastam a neten, és kisebb vagyonokért próbáltam minél jobb felszerelést beszerezni. Lassan beteges mániává fajult a modellezés, pedig csak ártatlan játéknak indult.

1653

Ma is inkább csak sejtem, mint tudom, hogy mi ragadott meg benne ennyire. Alighanem az, hogy az RC autózásban komplett versenycsapatként működik az ember, egyszerre pilóta, versenymérnök és szerelő. A technika ugyan egyszerűbb, de még épp autószerű, van állandó összkerékhajtás, rendes olajos lengéscsillapítók, kanyarstabilizátor és karbonszálas vázszerkezet, és minden ugyanúgy viselkedik, mint a valódi autóknál. Ugyanakkor magam építhetem meg a gépet egy kosár alkatrészből, és nem baj, ha nincs kéznél aknás, vagy emelős garázs, elég hozzá egy asztal, meg három-négy jó minőségű szerszám.  Magam festhetem a karosszériát, és magamnak kell megtalálnom a legjobb beállítást az áttételezés, a rugók, a lengéscsillapítók, és a futómű- illetve a kormánygeometria finomhangolásával. És végül az adrenalin is az én fülemből zubog, amikor a pályán beindul az adok-kapok.

A következő szezonban persze már magam is versenyeztem, az akkor elérhető legjobb autóval – ha jól számolom, alig egy év alatt ez volt a negyedik – de, talán szerencsémre, elég gyenge eredménnyel. Kiderült, hogy a versenyzés elképesztő költségekkel jár. Valódi autóval nyilván még egy nagyságrenddel drágább lett volna, de egy szezon alatt így is egy jobb használt autó ára ment rá az alkatrészekre, gumikra, akkumulátorokra, szerszámokra, nem beszélve az így elpancsolt szabadidőről. És a duplája is kevés lett volna, hogy felvehessem a versenyt a leggyorsabbakkal. Minimum olajat kellett volna szőkítenem, ha folytatni akarom – így inkább abbahagytam. A felszerelés ládába került, még arra sem volt erőm, hogy eladjam amit lehet.

1657

 

A drasztikus elvonás pontosan úgy működött, ahogy a leszokó dohányosoknál is: amíg sikerült távol tartanom magam a modellezés minden formájától, nem is hiányzott. Tavaly aztán előkerült az RC-s doboz – egy ismerősöm megvette volna az egészet – de az üzlet végül nem jött létre, én viszont elkezdtem újra eljárni a csepeli modellpályára, eleinte szigorúan csak játszani. A régi autóhoz persze már semmilyen alkatrész nem volt kapható – kiváló ürügy, hogy beszerezzek egy újabbat – és mint kiderült, időközben változott a versenyek hangulata is. A szervezők rájöttek, hogy kell egy belépő kategória azoknak, akik épp csak belekóstolnának a modellezésbe, így itt megkötötték a felhasználható tuning-alkatrészek körét és a gumik, illetve akkumulátorok típusát, a motorokat pedig véletlenszerűen osztják ki a nevezők között. 

1706


Olcsón versenyezni – ebből én sem maradhattam ki. Ráadásul Hong-Kongból az aktuális dollár-árfolyam miatt már-már nevetséges áron lehetett mindenféle alkatrészekhez és komplett autóhoz jutni. Talán mondanom sem kell, alaposan bevásároltam, így hamar összeállt az új versenygép.

A TT-01 a régi, csupa karbon, fogasszíj-hajtású versenyautómhoz képest primitív, de jóindulatú jószág. Szinte kizárólag fröccsöntött műanyagból van, négykerék-hajtású, kardános, és kúpkerekes differenciálművek vannak benne, mint az igazi autókban. Ez utóbbi tartós, bár versenyezni nem jó: nagy és nehéz, és ha elemelkedik az egyik kerék a földtől, akkor azon a tengely lényegében nem hajt. A problémát komolyabb  gépeknél golyós differenciálművel oldják meg, aminél – erősen leegyszerűsítve – állítható, hogy mennyire legyen önzáró, de sűrűbb zsírral a kúpkerekes szerkezetnél is hasonló hatás érhető el, elvileg. Ez az út azonban szintén nem járható, a zsírtól a difi belső ellenállása nő meg, ami kanyarban erősen visszafogja a haladást, és ez az amúgy is bizonytalan teljesítményű, de legfeljebb 60-70W-os osztott motorok mellett behozhatatlan hátrányt jelent. Egyébként is részletkérdés, hogy milyen a differenciál, hiszen versenyen mindenki ugyanazt a technikát használja, ugyanazokkal a hibákkal.

1650

Ugyanakkor az autó elévülhetetlen érdeme, hogy nem drága, igen elterjedt, jó hozzá az alkatrész-ellátás, és egyáltalán nem könnyű elrontani. Minden fogaskerék zárt házban fut, így a bejutó piszok nem teszi tönkre a hajtást, ami az itthoni, jellemzően alig takarított pályákon nagyon jól jön. A futóműve is igen masszív – ritkán törnek az alkatrészei, pedig vágódott már neki 40 km/h-val kézilabda-kapunak, ami a legtöbb esetben minimum lengőkar-cserével jár –, és az utólag beszerzett olajos lengéscsillapítókkal egész stabil is. Viszont gyárilag pontatlan, lötyögős, és ezen nem is nagyon lehet segíteni. Ha a műszaki színvonalát nézzük, a TT inkább Trabant, mint Ferrari, mégis ez utóbbit utánzó karosszériát szereztem hozzá. Egy 360-asét, mivel ez az egyik legjobb: kicsi a légellenállása, és stabilabbá teszi az autót. Maga a karosszéria egyébként csupán egy vékony, rugalmas műanyagbuborék, amely ütközésnél hatékonyan védi az érzékeny elektronikát, és a többi belső alkatrészt.

Az új autó megvásárlása óta két dologra rájöttem. Egyrészt a közeljövőben aligha hagyok fel ismét a modellezéssel. Szeretem csinálni, akkor is, ha sokak szerint csupán gyerekes hóbort. Kipróbálnám persze, hogy milyen lehet valódi autóval, valódi versenypályán, de ennek a lehetősége egyelőre végtelenül távolinak tűnik. Másrészt az is kiderült, hogy képes vagyok ésszerű keretek közt maradni: csak alkalomszerűen járok versenyekre, nem költök havonta sok tízezer forintot, de így is élvezem a kisautóimat. Egyszerűen szeretek játszani.

 

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04