Toyotás Józsinál utoljára vagy három éve jártam. Kivittem hozzá a 4Runnert, amire gyakorlatilag ő beszélt rá, és nem is bántam meg. A későbbiekben inkább nem zargattam az elfoglalt művészt. A Tervszerű Megelőző Karbantartást Mazda Mester végzi, a check engine-lámpa hibakódját a Reálszisztémánál olvasták ki, amikor pedig egyszer valami elkezdte szopni az akksit, Duett Tamásék bogarászták ki, hogy valójában az akksi szopja önnön magát egy cellazárlat révén.
Toyotás Józsi számát időnként megadtam egy-egy érdeklődőnek, most viszont, hogy a tél beköszöntével rakoncátlankodni kezdett az összkerékhajtás, arra az emberre volt szükségem, aki egy Toyota-osztómű makettjével a szájában jött e világra. Hogy nem megy rendesen a 4WD, még az óévben vettem észre, amikor a Baronshoz vezető úton leszakadt a hó, és az emelkedőn hirtelen megörültem: jaj, de jó, végre kapcsolhatok összkereket!
Aztán mégse kapcsolhattam – nem történt semmi. A Baronsnál megnéztem a Cougart, és sajnáltam, hogy lefelé nem mehetek összkerékben, mert az ereszkedéshez is jó. De mehettem: lefelé kipróbáltam, nem kapcsolja-e be véletlenül mégis az összkereket, és de. Aztán ahogy később kapcsolgattam, egyre kevésbé működött, mint amennyire igen.
Rég volt ilyen kemény tél, és semmi okom azt hinni, hogy a maradéka enyhébb lenne. Az összkerékhajtást utoljára másfél éve használtam, mert előző, újpesti szerkesztőségünk parkolóházában olyan fémrámpás rendszer volt, amire a Tehén csak összkerékben tudott felmászni. Aztán sose összkerekeztem. Mondhatnám, hogy jellemző, pont akkor romlik el az összkerékhajtás, amikor a legnagyobb szükség lenne rá, de ez csak a látszat: akkor veszem észre, hogy már rég elromlott, amikor használnám. És persze akkor használnám, amikor szükség volna rá.
Karácsony előtt Toyotás Józsi már nem ért rá, az ünnepeket is kihúztam hátsókerék-hajtással, de az új esztendőben haladéktalanul felhívtam. Toyotás Józsi diszpécsere a felesége, akivel ugyanolyan meghitten tud autókról beszélgetni kizárólag cikkszámok emlegetésével, mint Prokee és az ő élete párja, szóval Toyotás Józsefné felhívott, hogy most menjek, mert üres az emelő. És ne a házukhoz, mert ott már annyira felhalmozódtak az offroad Toyoták, hogy Józsi kibérelt egy műhelyt Soroksár-alsón. Két kutya lesz, az egyik az övék, a másiktól se kell félni.
Jó, hogy mondta, mert amikor kiértem, Józsi még házon kívül volt, valami Lexus-futómű után futkosott. A pulitól tényleg nem féltem, a puitbull már elég zorall volt, de annál barátságosabb. A pitbullok persze szinte kivátel nélkül igen barátságosak – az emberhez. Ez szépen tele is volt sebekkel, nyilván végigverekedte már a fél világot, de mint később megtudtam, igen kevés sikerrel. A pitbull-vér és forma megvan benne, de apai ágon vizsla, és az a verekedési tudományt igen hátrányosan befolyásolja. Az a kellemes pitbull-tulajdonsága viszont megvan, hogy barátságosan az ember lába közé dugja a fejét, gyakorlatilag tökön fejeli. Na de a lényeg, hogy mire a pulival is barátságot köthettem volna, megjött Józsi, a Tehén felkerült az emelőre és Józsi megkezdte a másfél órás hibakereső program lefuttatását.
Először a karterlemezt szedte le, hogy hozzáférjen a szabadonfutót vezérlő vákuumcsövekhez, aztán végigvizsgálta a rendszert. Én közben fent ültem a bakon, és a 4WD-gombot nyomkodtam. Semmi. Végigtúrták a biztosítékokat, a különböző alkatrészeket, aztán Józsi az osztómű kapcsolóját kezdte vizsgálni. Közben magában mormogta, hogy minek ez a sok modern szar, miért kell villanymotorral összkereket kapcsolni, amikor egy kar az mindig működne. Csatlakozom: szerintem ezerszer májerebb is karral kapcsolni összkereket, de nem tehetünk róla: a Toyota afféle közép-luxusautónak pozícionálta a 4Runnert.
- Na, ez a rohadt, öt eres szar! – morogta Józsi a későbbiekben, majd egy külön akkumulátor segítségével elkezdte kapcsolgatni az osztóművet záró villanymotort. Én odafönt a bakon továbbra is a 4WD-gombot nyomkodtam, néha jelezte a műszerfal, hogy összkerékben van, és néha Bácsi, Józsi asszisztense szólt, hogy forognak az első kerekek, de a végén nem kaptam jó híreket.
A szabadonfutót kapcsoló vákuumos rendszer működik. Az osztómű villanymotorja működik. Józsi sajnos nem tudja, mi nem működik. Azt meg tudná csinálni, hogy a szabadonfutó maradjon bekötve, és akkor be tudom kapcsolni az összkereket, de nagy a kockázat, hogy kikapcsolni nem, legalábbis a kísérletek eredménye ezt mutatta. Azt mondja, kéne egy autóvillamossági szerelő, de az ambíciózusabb fajtából, de ő olyat sajnos nem ismer. És a Gino, kérdem én, a Nagykőrösi úton, az ÖMV-kút mögött? Őt nem ismeri, de azt azért tudni kell, hogy ezt a hibát kideríteni borzalmas meló lesz: végig kell követni a drótot a 4WD-kapcsolótól az osztóműig, márpedig a vezeték útjában lesz egy műszerfal is.
A bal oldali A oszlop alsó részén lesz valahol eldugva a 4WD komputere, ami persze csak egy igen primitív elektronika – valószínűleg annak lesz valami baja. Egy ilyen bármitől elromolhat, a párától a hőingásig. Hiába lakik a Tehén télen-nyáron, éjjel-nappal garázsban, a jelek szerint akkor is beüthet a gebasz. Toyotás Józsefné közben telefonon lediktálja, milyen cikkszámú dobozkát vadásztassak az autóvillanyásszal: a 4WD modul dobozkáján a 89533-35070, vagy 89533-35090 lesz látható.
Vagy kétkerék-hajtású marad a Tehén a hátralévő életére, hiszen ki az az autóvillamossági szerelő, aki esetleg napokig szopna egy olyan hiba elhárításával, amiért nem lehet annyi pénzt elkérni, hogy megérje? Megköszöntem Józsinak a munkáját, amit ugyanúgy számol el, mint az újságírók: ha nincs kész cikk, nincs gázsi, és elindultam hazafelé. A lefagyott havas bekötőúton ábrándosan megnyomtam a 4WD-gombot, kigyulladt a zöld visszajelző. Ajjaj! Úgy ne maradjon nekem az aszfalton! Megnyomtam még egyszer, visszajelző elalszik, és érzem a kis rántást, ahogy az osztómű leold. Még egy teszt: működik, oda-vissza. A szentségit.
Egy kisebb placcon amúgy subarusan, gázzal megpörrenek, majd míg vissza nem érek Józsihoz, még néhányszor ki-be kapcsolom.
- Mondd csak, átkeresztelhetlek Vajákos Józsira, Ezotérikus Józsira vagy valami hasonlóra? Kérdem a mestert. - Mert működik!
- Aha. - gondolkozik el ő.
- Magic Joe? – így én.
- Tudod, mi lehet? – kérdi. Az összkerék kapcsolása az osztóművön úgy működik, mint egy ….. (ezt itt nem értem, szólok is, hogy ez nekem kínai.) Na akkor figyelj: mint egy ablaktörlőmotor. A végén két végálláskapcsoló. Ha nem megy el rendesen az egyik végállásig, akkor nem kapcsol. Én most a külön akksival rendesen végigküldtem az útján, úgyhogy most oda-vissza jól megy.
És tényleg, azóta jól működik, bár tény, hogy szükség nem volt rá, márpedig alapvető, hogy minden akkor romlik el, amikor szükség lenne rá

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
