Gergő olvasónktól jött a levél, aki alapvetően feleségért indult a világ másik végébe, aztán csak egy Thaliában kötött ki.
Nemrég úgy hozta a sors, hogy lánykérőben voltam Chilében. Ez is egy tanulságos és hosszú történet. Azonban, mint vérbeli Totalcar.hu rajongó, nem álltam meg, hogy autó-ügyben is alkossak. Szóval ez itt egy útijelentés a’la autóbuzi, a messziből. (Ja és a lány kezét is megkaptam, szóval akik már most a körmüket rágják, üzenem, hogy nyugi-nyugi).
Chile szép ország, kb 4000 kilométer tengerpart, sok igen méretes csúcs – mintegy 23 olyan van, amely 6 ezer méter feletti. Sok békés, jókedélyű ember, na de minek a sok hely, amikor a chileiek szeretnek közel lenni egymáshoz. A népesség fele Santiagótól 500 kilométeres körzetben tesz-vesz. Ennek ellenére nincs zsúfoltság, az utak korrektek, van teljesen kulturált és olcsó tömegközlekedés – busz, 4 metróvonal, autópályák amolyan nyugati módon megépítve, csipkártya leolvasóval, amit interneten lehet feltölteni és a kapun áthaladva bizgereg.
Chilében nem gyártanak autót, itt minden a nagytestvérektől jön: Brazíliából és
Argentínából. VW, Fiat, Subaru, Ford, Renault-Nissan, meg úgy általában mindenki gyárt mindent, csak éppen az Andok másik oldalán.Az utakon futó kocsik jelentős része a global model koncepció kereteiben rendelt jármű, de azért vannak kuriózumok….Azt most teljességében nem részletezem, hogy Santiagóban mi mindent láttam, álljon itt emlékül csupán a jéghegy csúcsa: Ferrari California, Maybach (igen, a nagyobbik buci, egyedi festéssel meg 200 kilós sofőrrel), Shelby Mustang, ilyesmi. Mint Moszkvában. Ha kevesebbeknek is, de azért akinek van, annak nagyon van itt is, az látszik.
A többség persze kicsi kocsikkal nyomja, úgy mint 206-os Peugeot, Chevy Matiz, Mazda 121, illetve a koreai cuccok – igen sajnos még az optikai szennyezést kiváltó Ssangyong borzalmak is. A családban Ford EcoSport kis 4-wheeler, Toyota Yaris, Chevy–Corsa, csupa korrekt kis kocsi. Mi egy Thaliának tűnő Nissant béreltünk, 1.4-es benzines, helyben futkosni jó lesz. Ezzel, mint a kaméleon beolvadtunk környezetünkbe. Amúgy minden személyautó benzenes, a dízel az a teherautónak való, mondják a rokonok. Mint Texasban. Tudod, a Jockey, meg a Bobby. Mosolygok, elvagyunk
Kicsit azért vadnyugat, itt-ott korrekt sivatag, és persze a jég ugye. A nagy családok együtt utaznak, igen kedveltek a kisebb duplakabinos pick-up-ok. Főleg japán gyártmányok és a mindenütt jelenlévő fordok. Ebből minden mennyiségben, korban és kiszerelésben. Chile igen eldugott hely, nehézipara alig van és rengetegen élnek a mezőgazdaságból. Meg persze a tengerből is. Volt öreg-halász verziójú kisteher, ami a halakat vitte, lebegtek is a platóról a szélben és halszaga volt; zárt dobozos malachordó, meg a kukoricás Juan, aki a fél rakományát elhagyta a Valparaiso-Santiago autópályán a keresztszélben.
Aztan persze vannak a vidéki ex-szoci mindenes batárok. Sok a Lada (Niva és kocka), látam kispolszkit, meg nagyot is, de Zastava is megvolt. A tengerparthoz közeledve ezekből kevesebb van, sokszor a korrozióvédelmet a radiátorfesték jelenti ezeken a kocsikon.És persze az amcsi csodák. Szögezzük le, hogy Chile azért nem Kuba, ahol alufoliából is tudnak kipufogódobot csinálni, ha éppen arra van szükség, de egy-egy míves munka azért szembejött, többnyire 80 feletti tulajjal . Az öreg Chevy a 60-as évek elejéről nagyon szép volt, minden króm szép rajta, hogy a menyasszonyom - aki pedig tényleg nem tud sokat a kocsikról - az ütközőjében fésülködött, a korosodó tulaj mája pedig hízott...
Tuning, az örök. Ugyanannyi ízlésficamos kisautó, mint odahaza. Szeretik itt is az ilyen guszta, ragasztós műanyaggal körbe, oszt hadd szóljon a kályha-kipufogó stílust. Benne az uska-uska zene, alul a kék neon, szőrős mellkason a fauvé jelvény. Ezt a Lianát kivülről egészen rendben lévőnek találtuk és benne is csak a Livin’ la vida loca ment. Klassz. Ritmusra klaffog a strandpacskerom.
Nissan Platina – avagy Thália, ahogy mi ismerjük…
Az egyik nagy autóbérlős cégtől volt a drága, mentünk vele kb. 3 ezer kilométert és ezzel jutott el a mágikus 80 ezerre. 1.4, benzin, légkondi, más extra nincs. Egyszerű, mint a kislány az éjjel-nappaliban.
Hűséges volt, ment (pláne kikapcsolt légkondival, meg csomagok nélkül), tekerős ablaka kint tartotta a meleget és a hideget egyaránt. Nyolc litert fogyasztott fixen. Senki nem bántotta, nem törték fel, és nem volt semmilyen problémája. Kissé ki volt ülve a vezetőülés, de olcsó volt a lelkem és végezte dolgát. Mindenkinek ilyet ha low budget bérauto kell..
Chile király. Szép hely, kedvesek, jófejek a rokonok. Sokat járok majd arra, azt hiszem.
Üdv nektek
Gergő