Amerika azért autóbuzi szempontból nem egy rossz hely. Talán sehol a világon nincs annyi különféle bajnokság, látványos és hülye verseny, mint az USA-ban (na jó, a holland kombájn-rali azért egész szép próbálkozás).
Ezek közül persze vannak, amelyek jobban exponáltak, figyel rájuk a világ, aztán vannak, amelyekre csak akkor csodálkozunk rá, ha néhanapján feltűnik egy-egy nemzetközi eseményen valamelyik képviselőjük és mutat valami érdekeset. Mint mondjuk Robby Gordon, akitől megőrül a tömeg, mikor átugratja a Dakar-rali pódiumát. Holott neki ez csak móka és kacagás, hiszen az ugrások, melyek láttán az itteni rali-rajongó felszisszen és ámulatba esik, na azok arrafelé csak amolyan rutinfeladatok. Nálunk tán leginkább a terepralival ötvözött autókrossz lehetne az, ami leginkább hasonlít az Off-Road Racing bajnoksághoz, melynek – természetesen – rengeteg szakága van.
Több szervezet is rendez ilyeneket, a legnagyobb látványosságot általában az iszonyatos, 3.5 literes V6-os turbómotorral, vagy V8-as rettenetekkel szerelt Trophy Truck-ok jelentik, de egy-egy baja-futamon, vagy aréna-salakpályán durvát mennek a szöcskék is. A szabályok megengedőek, a felhasználási profilból adódóan pedig túlzottan kifinomult rendszereknek helye nincs. Nyers erő, brutális G-k és egy elmebeteg, aki az egész kupac tetején próbál ezen úrrá lenni.
Megdöbbentő látni, hogy ezek a csővázas szörnyek hogyan mozognak, milyen emberfeletti terhelésnek van kitéve alattuk a futómű és persze a sofőr. Porckorongsérvnek, vesekőnek esélye sincs és mielőtt megnéznék a következő videót, próbálják elképzelni azt, ahogy 220-as tempó mellett érkeznek egy töltéshez a szántásból… (Vagy éppen tűnnek el hirtelen a képből, mint 1:17-nél, netán döngetnek pár tucat métert hátsó kerekeken, mint Gordon 3:40-nél.)
Nyilvánvaló, hogy egy utcai pick-uphoz az ég egy adta világon semmi köze nincs. Az egyik alapvető követelmény, hogy a motor attól a gyártótól jöjjön, amelyikre a műanyag-karosszéria utal. Természetesen a legnagyobb kaliberű játékosok a NASCAR-ból jól ismert, 700-725 lóerős V8-asokkal gurítanak. A merev és masszív csőváznak köszönhetően 2245 kilósak az autók, mégsem merném lassúnak nevezni őket. Automataváltó van, szélvédő természetesen nincs, ahogy félelemérzet sem. Tessék, valahogy így épül:
Azt hiszem, kezdem tisztelni ezeket a betegeket.