Beteg ötlet? Meglátjuk…

2011.06.17. 17:44
85 hozzászólás

Akkor most jöjjön a coming out, come-oljon a jöjjing out, egyáltalán: megtudják, miért lesz érdemes Totalcart olvasni jövő héten. Végig. Minden nap. Szigorúan el nem mozdulva a gép mellől.

Nem véletlen, hogy a múlt héten megjelent egy poszt valami érméről, amin egy öreg Opel volt látható, majd rá pár napra tesztet olvashattak egy nagyon hasonló autóról. Előbbi (az érmés kocsi életbeli megfelelője) százéves, utóbbi (a teszt alanya) csak kilencvenkilenc. Még abban a cikkben ígértem, hogy lesz még dolgunk vele. Most hozzáteszem: lesz dolgunk egy olyannal, is, amilyen az érmén szerepelt. Igen, olyan kétülésessel.

Elő a farbával.

Az egész Keller László ötlete volt. Övé az a meggypiros, 1911-es Opel Torpedo, ami például a hungaroringes Opel családi hétvégén járkált a pályán meg a bokszoknál. Egy évvel ezelőtt, a 2010-es hévízi Retro Mobil Concours d’Elegance-on (veteránautó-szépségverseny) vetődött fel a gondolat, hogy hazautazással kellene megünnepelni azt, amikor az autó 2011-ben betölti a századik életévét. Elvégre a Budapest-Rüsselsheim táv csupán 1019 kilométer, ha nem autópályán megyünk, mi az?

Keller Lacinak nem tartott sokáig meggyőznie barátját, márkatársát, autójának műszaki karbantartóját, Kisapáti Józsefet, hogy a túrán ő is csatlakozzon jóval fiatalabb kocsijával, a négyüléses Opel Puppchennel, mert nem árt, ha van szervizautó is. Az ördög nem alszik.

A Puppchen csak kilencvenkilenc éves.

Ez a két autó tehát jövő héten hétfőn elindul a Frankfurt melletti Rüsselsheimbe. Mi meg velük. Igen, a Totalcar is. Ekkora szívásból buliból nem maradhatunk ki, talán értik. És amennyire bírunk, folyamatosan tudósítunk is majd az eseményekről. Amik – nem kétlem – az ölünkbe pottyannak majd.

Jó, jó, tudom, nem nagy dolog ez, Budapest-Frankfurt kényelmes egy nap autóval, és akkor bőségesen meg is ebédeltünk valamelyik Nordsee-ben, vagy Rosenbergernél. Egy nap az út. Egy modern autóval. Autópályán. Csakhogy ezeknek az Opeleknek a végsebessége 55 km/h. Volt. Újkorukban, egy évszázada. Talán még most is? A tulajdonosok úgy vélik.

16 és 14,5 lóerőről beszélünk. Ablaktörlő Keller Laci autóján van, de utólagos, és kézzel kell tekergetni. Kisapáti Jóska még ezen a héten eszkábált valami villamos lámpákat, hogy némi pislákolás azért nála is legyen, ha véletlenül ránk esteledik, ne adj’isten alagútba vetődünk. Aztán más is, például fékek csak nyomokban  vannak – lúdbőröztető izgalom lesz majd a nagy hegyek lejtőin legurulni. Kilométerszámláló nil. Alkatrészellátás – höhöhöhö… Milyen alkatrészellátás?

Ilyen Opelből sokkal kevesebb maradt fenn, mint akkori Mercedesből, Rolls-Royce-ból. Ugyanúgy, mint ahogy a Kadett C-k, Ascona A-k nagyjából eltűntek az útjainkról, miközben a velük egyidős Mercedesek, Rolls-Royce-ok jórészt megvannak, ezeket a nagyon véneket is kidobálták, kint tárolták, nem vigyáztak rájuk, amikor elkezdtek öregedni, mert volt pillanat (alig néhány évtized), amikor kevesebbet értek, mint a vas, ami bennük volt. Nemhogy alkatrész nincs hozzájuk, de hasonló autót sem látni sehol, még a németeknél sem.

Ahhoz, hogy alaposan lerohadjunk, nem kell, hogy megrepedjen a motorblokk, elfüstöljön a magdinós gyújtás. Elég, ha elvész egy anya, és már komoly a baj. Mert ezekben az autókban ugyan metrikus csavarok vannak már, de azok a metrikus csavarok azért nem olyan nagyon precízek. Pontosabban precízek, de csak a párjukhoz. Egy anyát letekersz innen, át akarod tenni a mellette levő, szemre ugyanolyan csavarra, és már rágódik, szorul is. Jobb lesz, ha nem futunk bele ilyenbe, majd jól szemmel tartom az alátéteket.

Sík úton 45-tel – ez a Babetta-tempó, ugye érzik? –, emelkedőn 25-35-tel nem lesz rövid az út. Napi 200 kilométeres etapokat tervezünk, s a 200 kilométer nagyjából el is viszi a nap java részét. Az autóknak péntek estére kellene belefutnia Adam Opel tárt karjaiba. Trollok kíméljenek: tudom jól, hogy ő még azelőtt meghalt, hogy a cége autókat kezdett volna készítetni, s fiai futtatták fel az ágazatot, hiszen én írtam a történeti cikket, de azért mégiscsak ő a gyáralapító.

Első nap Sopronig kell eljutnunk, konkrétan a Hotel Sopronba – végigkorzózunk a Duna mentén, aztán Nyugat-Magyarországon lecsettegünk Kapuvár irányába, semmi komplikáció. Második nap már nagyrészt Ausztriában autózva, valamivel Linz előtt Katsdorf az esti cél. A harmadik napon jön el az első, igazi, lélektani csúcs, amikor az autók 100 (illetve 99) év után először lépnek Németország, azaz az édes anyaföld talajára önerősen. Aznap Donaustaufban alszunk, nem sokkal Regensburg előtt, már ha megérjük, és nem cincál bennünket miszlikekbe a kazánrobbanás. Itt már lesznek rendesen hegyek, gondolom, a tempónk is lassul. Remélem, ettől még forráspont alatt marad a víz, és teát azért nem úgy iszunk majd, hogy megmerítjük a filtert a hűtőkben, majd alul leeresztjük. Negyedik napon már szinte halljuk majd az Opel-gyár présgépeinek dübörgését, hiszen csak százötven kilométerre leszünk a céltól, Ochsenfurtban. Pénteken pedig kényelmes krúzolás, be a szülővárosba.

Szép is lenne, ha ilyen simán is menne minden.

Ott maradunk utána még pár napot, mert szombaton óriási veterános dzsembori veszi kezdetét Rüsselsheimben, amelyen a két magyar Opel lesz a sztár, majd vasárnap elvileg kapunk még két oldtimer Opelt, és túrázni indulunk velük. Hétfőn látogatunk még egyet a gyárba, ahol további programok lesznek, aztán – mivel addigra több mint egy hete nem láttunk saját autót, meg pláne saját gyereket – húzunk haza Insignia expresszel.

Nézzük, mik az esélyeink. Bertha Benz – az első autós túrázó – Mannheimtől Pforzheimig már 1888-ban eljutott férje autójával, a harmadik Benzzel. Az nagyjából száz kilométeres út volt, többször lerohadt a kocsival, de odajutott. A mai kor leghíresebb ősautó-versenye, az 1904 előtti motoros járművekre kiírt London to Brighton Veteran Car Run mezőnye általában 400 tagot számlál, s ezeknek a kocsiknak, motoroknak a java része – úgy a négyötödük – el is jut a starttól közel száz kilométerre levő Madeira Drive-ig. Igaz, az egyetlen komoly emelkedőn segítők hada áll glédában, hogy a gravitációval való harcot feladó ősgépeket megtolja. Bennünket senki nem fog tolni, maximum lélektanilag, valami fekete, szlovák rendszámos BMW X5, ahogy az már csak lenni szokott.

A két Opel évek óta megbízhatóan működik, jártak már együtt többször a Tatrában, Ausztriában, soha nem volt olyan, hogy be ne tudtak volna érkezni az ellenőrzőpontokra. Azok pár száz kilométeres túrák voltak. Ez most itt minimum a duplája, de inkább háromszorosa a leghosszabbnak. A múlt század tízes éveiben az autó rövid távon már abszolút megbízható eszköznek számított, sokan nagyobb távokat is megtettek velük, igaz, nem okvetlenül problémamentesen.

Na jó, de akkor még újak voltak. Gondoljanak csak bele, mennyivel megbízhatóbb egy vadonatúj Insignia, mint egy harminc éves Ascona. És mi lesz, ha az az Ascona eléri a századik évét?... Belegondolni is rossz. Szóval sportteljesítménynek ígérkezik.

Most, hogy közeleg a hétfői indulás, már szorul a zabszem. Igen ott. Azt tudom, hogy Keller Laci a múlt héten még méretre vágható szilikonos nagyfesz-kábelt kutatott, mert mostanában ezeket csak méretre vágva, véggel ellátva árulják, neki pedig pőre kell, méghozzá olyan, amilyenbe bele lehet csavarni saját véget. Még három és fél hengerrel, de már vezettem is az ő autóját (remélem, majd a túrán is átvehetem néha a volánt). Hát, könnyű is volt meg nem is. Mondjuk úgy – a tempó éppen elég, a szél pont kellemes, a rugózás finom, a váltóval meg… majd megbarátkozom.

Mostantól figyeljék a híreket.

Az oldalról ajánljuk

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

1 órája
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30