Egyszer úgyis megcsinállak!
Azt hiszem, végleg szertefoszlott a gondos osztrák tulaj imidzs, mióta megvan a háromajtós, ausztriai származású Balenónk. Már régóta tartogatom a képet például az autó légszűrőjéről, hogy egyszer berakjam egy posztba. Ezt rögtön cseréltem, amikor megláttam, gondolom nem kell magyaráznom, miért.
Ez nem picit szürke, ez gyakorlatilag fekete. És ami nem látszik, a redők között masszívan állt a por és mindenek a tetejébe ott egy méhecske múmia. A gondos osztrák tulaj a sárvédőívek kilakatoltatásánál sem végeztetett jó munkát. Repedezik a gitten a festék. Na és?! Nem mintha ennyiért minőséget várnék... de miért kellett gégecsőbe bújtatni a gyújtókábeleket?!
Hogy miért itt kezdem? Azt hiszem, életemben még nem tapasztaltam ekkora trógerságot, mint most.
A Balenón eleve nem működött a hátsó ablakmosó. Ez egy ilyen ferdehátúnál latyakos időben gáz. Pedig a szivattyú hallhatóan dolgozik, ha nyomjuk a gombot az ablaktörlő bajuszkapcsolója végén.
Hogy miért álltam neki pont most, amikor nulla fok van? Mert hirtelen beütött a krach. Az első is megszűnt működni. A tünet hasonló: motor zúg, kis spricc, aztán semmi.
Már régóta halogattam a szétszedését, mert tudtam, hogy az ablakmosó tartály a sárvédő alatt, a kerékjárati dob mögött lakik. Tényleg szellemes elhelyezés, már tizenéve divat. Számos előnye van, bár még nem jöttem rá, hogy mi. Több hely a motortérben? Még ennél is több? Szerintem egy kisebb V6-os is beférne, ha nem is ennyire szellősen. Hát akkor meg?
Oké, persze van előnye, a gyár szempontjából. Például gyorsul a gyártás. Sőt, az egész autó összeszerelését kezdhetik úgy, hogy felhelyeznek a futószalagra egy ablakmosótartályt, majd egyszerűen köré építhetik az autót.
A mai autókon már egészen extrém módon zegzugos tartályokat építenek a sárvédő mögé, úgy, hogy a sárvédőt is le kell szedni, ha valami baj van vele. Emlékszem, az utolsó szériás Opel Omega esetében a xenonos változatokon az első lökhárító mögött volt az ablakmosó tartály, gyakorlatilag az autó teljes szélességében. Egy balesetnél már az ablakmosó folyadék is komoly tétel volt, ha jól emlékszem, vagy tíz liter fért bele.

Ehhez képest hálát adhatok az égnek, hogy a kereket tökig elfordítva hozzáférhetek a tartályhoz. Igaz, előtte le kellett szedni a kerékjárati dobot, meg a sárfogót. Mindez egyszerű, ha az ember egy csápos emelővel felemelheti a kocsit egy fűtött műhelyben, de nekem ezek közül egyik sem áll a rendelkezésemre. Mindegy, valahogy megoldottam, sőt, visszafelé is.
A Baleno ablakmosó rendszer egyszerű. Van egy tartály, amelyben két szivattyú csücsül alul, mindegyiktől megy egy-egy cső megy a megfelelő irányba. Persze a csöveken nem látszik, hogy áramlik-e benne a folyadék, vagy áll, mert nincs benne buborék. Szerencsére vannak benne csatlakozók, ha az ember széthúzza, egyértelműen látszik, vajon a szivattyú környékén van-e a baj.
A feleségem nyomkodta, húzkodta, én meg figyeltem. Először a hátsó csövét húztam szét, és jött belőle. Akkor a szivattyú jó. Gondoltam, egy próbát megér az első is, sőt, ennek szét sem húztam a csövét, mert érdekelt, mitől van ez a kis spricc az elején, utána meg a semmi.
Ööö, hát, igen, én a kerékjáratnál térdelek, és fentről dől a nyakamba a víz. A motorházfedél ugyanis közben nyitva volt, és láss csodát, jön a víz a spricniken. Lehet, hogy más baja van az elsőnek, mint a hátsónak?
Nézzük csak, merre megy a cső? Most nézem, hogy meglepően hosszú darab megy a rugótornyon lévő fültől a fedélre. Amikor lecsukom, a motorházfedél a pereme alá gyűri. Aha. De miért? Ja, hogy kiugrott az egyik rögzítési pontból a cső, ami úgy tűnik, ezt hivatott meggátolni. Visszarakom, és bekukucskálok, mi történik, ha lecsukom a fedelet. Láss csodát, a cső szépen összetekeredik, mint egy jóllakott kígyó az emésztéshez.
Egyes probléma tehát kipipálva. Az persze bosszantó, hogy ehhez nem kellett volna szétborítani semmit, csak visszapasszítani az átkozott csövet a helyére.
De hova lesz a víz? Benézek a sárvédő alá, és látom, hogy a cső folytatása egybe van nyalábolva egy kifli vastagságú kábelköteggel, ami elvész a doblemez egyik nyílásában. Mindegy, nézzük, hová tűnik a folyadék! Megkértem a feleségemet, hogy nyomja a gombot kifulladásig, ennyi már nem tűnik el nyomtalanul. Hát nem is.
Oké, hogy maga alá csinál, de vajon miért? Elkezdtem nézegetni a harmadik ajtó környékén, hol jut át a cső a karosszériából. Találomra lehúzom a bal oldali gumihernyót, és mi néz ki belőle? Egy elvágott csővég.
A baj az, hogy a másik vége nem látszik bent a lukban. Ez nagy baj. Nem értem, hogy miért kellett elvágni, mert a gyári szerelési rajzok szerint itt egy széthúzható csatlakozó van, pont arra az esetre, ha netán le kéne szedni a csomagtérajtót. Na mindegy, ebből már nem jön jól ki a gondos osztrák tulaj.
Sajnos hiába van meg a Baleno szerelési könyve, abból lehetetlen kideríteni, vajon merrefelé megy hátra az az átkozott cső. Ehhez gyakorlatilag szét kellene borítani a műszerfal alját, valószínűleg felszedni a padlókárpitot, illetve hátrafelé haladva esetleg az oldalsó műanyag paneleket is. De ha jót akarok magamnak, simán befűzök egy új csövet, és kész, bár az sem járna kevesebb bontással.
Na, erre most nem vagyok hajlandó. Hideg van, ott egye meg a fene a hátsó ablakmosót. Majd a latyak nedvesít, a lapát meg töröl. Beszereztem pár új patentot a kerékjárati dobhoz – szétszereléskor sérültek – és összeraktam a francba az egészet. Tavasszal szétszedlek Baleno, meglásd, csorog még itt ablakmosó a hátsó üvegre, azt az osztrák mindenségit.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
