Ismerik ugye, a viccet – akkora buli volt fiam… És innentől jön a cím. De ez érvényes akár a május végi International Mini Meetingre is (IMM), amelyet idén – szinte hihetetlen – Magyarországon rendeznek. Autónyelven ez az IMM most nagyjából az lesz, mint a Sziget szokott lenni zenében, augusztusban.
Van már Magyarországon háromféle oldtimer-kiállítás, driftbajnokság, ilyen kupa, olyan kupa, tuningshow, az eseménynaptárakban a hétvégék úgy tömve vannak autós programokkal, hogy el se hisszük, hogy tényleg mindre jut néző, induló. Fentiek ismeretében (és ellenére) is ki lehet jelenteni: akkora és olyan rangú autós bulit, mint idén, Balatonfüreden lesz most május 24-től 27-ig, a hungaroringi Formula-1-es versenyt leszámítva még sose tartottak minálunk.
Pesszimista becslések szerint is minimum 1500, de inkább 2000 autó érkezik a füredi kempingbe a világ minden tájáról, a látogatók száma pedig várhatóan 10 ezer fölött lesz. Az IMM ugyanis a minisek nemzetközi, egyben világhírű éves találkozója, az idei szervező, egyben házigazda pedig a Mini Club Hungary, ez az alig 120 tagot számláló, kicsi magyar klub. Több mint kétévnyi munka van abban, hogy az először kemény pályáztatáson elnyert rendezési lehetőség most Magyarországé legyen.
A minizés központja ugyanis – értelemszerűen – Nagy-Britannia, ezért a találkozónak minden ötödik évben a szigetország ad otthont. Mivel Németország volt anno a másik jelentős Mini-piac, ezért ott is gyakorta rendezik meg az IMM-et. De a Mini-térképnek annyira a szélén levő ország, mint a miénk, eddig fel sem merült lehetőségként. Magyarország ugyanis a legkeletibb állam Európa térképén, ahol szervezett minis élet zajlik, ezért nemcsak a rendezés lehetőségét volt nehéz elnyerni, de talán még nagyobb feladat volt messziről idehozni a zömében brit, német, francia, holland és olasz résztvevőket. Pedig már most, május elején jóval ezer fölött vannak a nevezések, és Linczmayer Balázs, a klub elnöke szerint hagyományosan az utolsó két hétben érkezik be a legtöbb jelentkező.
Sejthetik, hogy nem keveset tettek azért, hogy ennyien nevezzenek odakintről – és higgyék el, a homokos partos tengerhez szokott franciákat, olaszokat nem a balatoni lubickolás lehetősége vonzotta ide. Egy Mini-találkozó persze önmagában is mindig jó buli, hiszen kevés más autó mondhat magáénak annyi rangos versenydiadalt, olyan hosszú gyártási időt, olyan kőkemény rajongótábort, annyiféle utólagos átépítési lehetőséget, mint ez. Akit érdekel néhány igazán kretén, Minire alapuló agyszülemény, ami különféle IMM-eken bukkant fel, kattintson bele az alábbi képpel nyíló galériába, és hüledezzen.
Akinek Magyarországon Minije van, akár klubtag, akár nem, annak magától értetődő, hogy ott lesz, hiszen ilyen rendezvényt egyhamar nem tartanak megint, ezt ki kell használni, még ha az ember (vagy az autója) a sebész szikéje alól szökik meg, akkor is.
A többség számára azonban az az igazi hír, hogy ez nem egy belterjes, kirekesztő rendezvény, hanem igazi, össznépi dzsembori. Május 26-án lesz ugyanis a közönségnap, amikor a látogatók is legalább akkorát mulatnak majd, mint a minisek. Akinek nem lenne elég vonzerő önmagában a sok ezer különféle Mini látványa, sőt, nemhogy a Minik, de egyáltalán, az autók sem érdeklik, azok sem járnak rosszul. Az a nap ugyanis úgy tömve lesz programokkal, hogy tartani kell tőle: szétreped az órák mentén.
Nagy Ákos, alias „Erősember” magánshow-ja. Igazi, anyakönyvvezetős, minis esküvő, az érintett fél szerint rendes, „nyálas amerikai stílusban”. Autóáldás. Felvonulás 200 Minivel, élén egy Mini-limóval. Leghangosabb, legeredetibb, legszebb és legakármilyenebb Minik versenye. És ezek még csak az alkalmi programok, mert vannak állandók is.
Például ott lesz Rauno Aaltonen, az egyik leghíresebb „repülő finn”, az 1967-es Monte Carlo rali győztese (persze Minivel), a ballábas fékezés kitalálója, a München-Bécs-Budapest rali győztese, az egyik legnagyobb élő raliversenyző-legenda. Bármikor oda lehet menni hozzá, mesél mindenről, érdemes tudni, hogy egy kivételesen normális emberről van szó, akinek mellesleg óriási múltja és tudása van. Apropó, egy magyar Mini-építő el is készítette annak az autójának a hű replikáját, amellyel megnyerte az említett, fővárosunkban véget érő versenyt, nos, az a kocsi is ott lesz. Kiállítanak két, híres designer-Minit, egy régi David Bowie- és egy modern Kenneth Cole-stílusút.
A legnagyobb szenzáció talán mégis a két, e célra készített Mini-vízibicikli lesz. A piros és a kék jármű 1:1 arányú Mini-karosszériával készült, csatájukat pedig látogatókkal a kormányaik mögött vívják. A versenyeket 1/1000 másodperc pontossággal mérik, a versenyzők indítása klasszikus, versenypálya-stílusú karácsonyfa-lámpákkal történik egy külön e célra épített, U alakú stég belsejéből. A részvétel ingyenes, de aki beáll tekerni, vegye halálos komolyan a játékot! Hiszen angolok is lesznek ott, azok nem ismerik a tréfát. Ilyenben…
No meg az állandó programok, a piactér (alkatrészek, modellek, minis matyóhímzések, iPhone-tokok…), a kemping területén, URH-n fogható IMM rádió, este a retrodiszkó… No meg párszor körbeviszik majd a Mini-klub királyi jelmezbe öltözött alapítóját, Király Ferencet egy félbevágott Miniből készült hintóban. Ő lesz az, aki ilyen alkalmakkor a Mini-emléklapokon levő viaszt a kezében tartott, Mini-dugattyúból készült pecsétnyomó segítségével szignózza.
Fontos tudnivaló, sőt, inkább így – FONTOS TUDNIVALÓ -, hogy a tumultus elkerülése végett a helyszínen nem lehet belépőt venni a közönségnapra sem, aki nem szólt előre, nem jut be, túl sok lenne a zember. Aki tehát részt akar venni az IMM-en, az
A) előre jelentkezzen a miniclub.hu oldalán, ott adja meg a nevét és az e-mailcímét, vagy
B) veteránjárművel érkezzen a balatonfüredi kempinghez, ahol külön oldtimer-parkolóban teheti le gépét.
A napijegy ára mindkét esetben 2000 forint – részleteket bővebben az MCH honlapján olvashatnak.
Egyébként hazudtunk, mert a legjobb dolga így is a miniseknek lesz: kis díj ellenében ők még a következő programokat kapják:
- tájékozódási rali pénteken Győrtől Csopakig
- borkóstoló pénteken, illetve szombaton két borospincénél veteránbusszal, csodapanorámával
- túra Bicépusztára busszal
- Herendi porcelángyár-látogatás busszal
- budapesti városnézés (inkább a külföldieknek érdekes) busszal
- tihanyi hajókirándulás.
És szintén a miniseknek szól néhány, nem a látogatónapra eső, ingyenes rendezvény is:
- pénteken a különféle klubok bemutatkozása
- Mini Drink Day szombaton (minden ország hozza a saját italát, keresztbekóstolás, majd mély alvás)
- ötfős csapatokkal Mini Me-kvizjáték
- vasárnap délután háromtól szlalomverseny a 71-es főúton a MOL-kút előtt
- tombola és díjkiosztó vasárnap este 7-től.
Akit rendesen feltüzelt a dolog, az addig talán be tud szerezni egy Minit – de csak halkan adtuk ezt a tippet… Basszus, mekkora buli lesz, mi is ott leszünk. Bár ez talán evidens.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
