Fontos, hogy nem szabad kiszámolni, mennyit költ az ember egy-egy évben autóra-motorra. Engem viszont akkor is érdekel, ha egyszer már belefutottam egy csúnya összegbe, amikor a Mazda MX-5 eladásakor egymásra raktam a szerviz-munkalapokat, és kijött, hogy csak tervszerű megelőző karbantartásokra ment el 700 ezer forint. És a Mazdának baja sosem volt. Közben nem is tűnt fel, hogy költöttem volna rá, ezért sem szabad összeszámolni. A fillérekből fenntartható autóikról handabandázó tulajdonosok közös ismérve, hogy még egyszer sem számolták össze.
A tavalyi projektem az volt, hogy mindig, minden járművemmel felírom a fogyasztást. Az árat nem, mert azért egy tankolást követően megvan az ésszerű időhatás, ameddig hajlandó vagyok a telefonba pötyögni, nekem elég a liter, év végén pedig számolok az aktuális benzinárakkal. Mínusz tesztautók – azokat nem írom.
2012-ben négy járműbe tankoltam, de öt számoszlop keletkezett, mert júniusban 1997-es évjáratú, 3,4 literes, hat hengeres Toyota 4Runner gépjárművembe belement egy gázszett 300 ezer forintért, amit a gépjárműadóval egyetemben nem vettem bele a számításba, hiszen most az üzemanyag mennyisége érdekelt. Tankoltam a Tehénnel januártól márciusig havonta kétszer, áprilisban és májusban egyszer-egyszer, és hiába a gáz, volt, hogy kifogyott, és benzinnel jártam, meg a gázos autó is benzinnel indul, úgyhogy volt még egy benzines tankolásom októberben is. Első szám: Tehén, benzinnel 2012-ben 488 liter.
Gázból júniustól szilveszterig 11 tankolás jött össze, 702 liter gázzal – 100 literes a tartályom, amibe gyakorlatilag 65-70 litert tudnak belepréselni. Gázárban az olcsóbbik fekvésű magyar 240 forintos összeggel számoltam, bár sokszor jártam Dorogon, és akkor mindig átmentem 10 kilométerre, Párkányba gázozni literenként 75 eurocentért. Mivel Matolcsi miniszter nagy lehetőségeket látott az autógáz adójában, ezt a gyakorlatot idén is folytatom majd.
Amikor csak lehetett, robogóztam: májustól októberig összesen tízszer tankoltam 50 köbcentis, kétütemű Yamaha Vino csettegőmbe. Mivel nincs benzinszint-jelzőm, 200 kilométerenként tankolok, tehát nagyjából 2000 kilométert robogózhattam tavaly, ami megvolt 49 literből (20 ezer forint).
Motorozni keveset motoroztam, újévi fogadalmam, hogy idén a többszörösét fogom. 1300 köbcentis Yamaha XJR-emmel összesen csak szánalmas öt tankolás jött össze 92 literrel, ennek is a fele egy Hegyalja fesztivállal egybekötött szlovák túrának volt köszönhető. 92x410, az annyi, mint 37 720.
A végére hagytam az igazi benzinpusztítót, 1968-as évjáratú, ötliteres, nyolchengeres Mercury Cougar gépkocsimat, amivel még azt is terveztem, hogy kimegyünk Svédországba, a nagy V8-találkozóra. Megjött az eszem, nem mentünk. Így ötször tankoltam bele, összesen 236 litert, az kb. 96 ezer forint lehetett. 2012-ben tehát – a tesztautókat és a néhány tesztmotort leszámítva – elfogyasztottam 865 liter benzint (354 650 Ft), 702 liter gázt (168 480 Ft). És két liter olaj ment a kétütemű Vinóba. Kifejezetten élvezeti jellegű autózásnak a Cougar volt nevezhető, a motorozást is ide venném, a többi nagyjából sima közlekedés. A bő félmilliós költséget nem sokallom, hiszen azért járok a Tehénnel, mert szeretem a V6-ot, az ennyibe' van. Ha jön a globális felmelegedés, úgyis sokkal többet robogózok 2,5 literes fogyasztással.