Ez a pornó, gyerekek
Már nem is tudom, melyik olvasónk küldte nekem privátban de arra jól emlékszem, hogy mit válaszoltam neki: ó, ez a kedvenc autóm! Aztán megnéztem a videót, sekélyes német tudásom morzsái segítségével megértettem, hogy ez az autó 10 évig a múzeumban állt (innen származnak ezek a felvételek is, melyeket anno lehoztunk), onnan szedte elő a maximálisan zárkózott Erich Zakowski. Zakowski amúgy - Stump Bandi szerint, aki egy ideig a motorsport körül mozgott - nem éppen emberbarát, csodás privátgyűjteményét szinte soha, senki nem látta.
Pedig nem pite dolgok állhatnak a klimatizált hangárban. Ott, ahonnan előszedte ezt a Gruppe 5-ös Caprit. A legendás Würth-szponzorost. Ez annak idején a Gruppe 5 kistúrájában (Div.2) indult, csak akkoriban mást jelentett a kistúra-kategória. Maximálisan kétliteres motorokat, feltöltéssel 1400 köbcentimétert. A nagytúrában (Div.1) a P935K3 uralkodott, de komoly ellenfél lett idővel az 1.8-as Zakspeed Capri. Csodálatos és félelmetes meccseket vívtak a pillekönnyű alumíniumketrecbe zárt bátrak. Zakowski Mike Kranefuss (a német Ford motorsport főnöke) támogatásával Helmut Barth és Bruno Bunk mérnökök segítségével építette meg az első, tisztán csővázas túraautót. A háttérben álló műszaki zseni azonban Thomas Ammerschläger volt, az ő ötlete a tisztán csővázas koncepció.
A szabályok előírták, hogy a motorblokk szériamodellből származhat, azonban a Fordnak nem volt ekkoriban modern 1.4-ese (kétliteres szívómotornak pedig sok esélye nem volt már). Így az 1968-as Cosworth BDA-blokkot vették alapul, az ezerhatos lökettérfogatát 1427 köbcentire redukálták, így 1,4-es szorzóval éppen befértek a kétliteres határ alá. Aztán megfújták két KKK-turbóval, telepakolták Garrett közteslevegő-hűtőkkel, így tudott a prototípusban 380 lóerőt. Az autó versenykész súlya 790-800 kiló volt, ezt ne feledjük.
Persze erőből sosem elég, bőven volt még hová tuningolni, így az 1980-as szezonban már 450-460 lóerőt tudott az egynégyes motor, 9200-as fordulatszámon. A hűtés mindig is nagy probléma volt, már a kipufogóleömlőt is króm-nikkel ötvözetből kellett készíteni, mert 800 fokon izzott verseny közben, a kerékjárati íveket és oldaldobozokat pedig megrakták átalakított (kvázi behajtogatott) Citroen-hűtőkkel. A Div.2 a Caprik játszótere lett. Mivel azonban a Gruppe 5 bajnoki küzdelmébe mindkét divízió összpontszáma beleszámolt - és a Div.1-ben a 935-ös Porschék domináltak - így hiába nyerte meg a Capri a Div. 2-bajnokságot, a nagy elégtétel még hátra volt.
Ez volt az oka annak, hogy ebből a "kis" Capriból megcsinálták az 1745 köbcentiméteres nagytúra-autójukat is. A ZAK G5C-0-001/80 alvázszámú 600 lóerős autóval Klaus Ludwig az 1980-as szezonban végig pariban volt a 800 lóerős Porschékkal. Jobb tömeg-lóerő arányának és sokkal fejlettebb aerodinamikájának köszönhetően. Vezette a bajnokságot, amikor a március 30-i Nürburgring Nagydíj időmérője (amit rekord köridővel megnyert) után a Div.1-es Zakspeed Caprikat kizárták a versenyből, arra hivatkozva, hogy a gigantikus hátsó szárny kilóg az autó sziluettjéből hátra. Addig szerzett pontjaikat elvették, Zakowski azonban nem adta fel: átdolgozta az egész autót és a Forma-1-ből akkor már ismert szívóhatás-autók (ground effect car) alapjain építette újra. Visszatértek a szezon második felében, de hiába zsebelte be Ludwig az utolsó öt versenyt: a szezon elején elvett pontokat már nem tudták visszaszerezni és a Porsche nyerte a Gr.5 - címet.
Ludwig az 1981-es szezonban visszatért a Div.2-be (a "kis", 1,4-es Capriba), a helyére Manfred Winkelhock ült. Az autó súlyából sikerült még 17 kilót lefaragni, a teljesítményt pedig 600 lóerő fölé tornázni. Winkelhock autója hamar megkapta a Killer Capri-nevet. Nem véletlenül. Hat futamot nyert míg Ludwig a Div.2-ben 11-et, így a Zakspeed Capri végre odaért, ahová való volt: a túraautó-bajnokság csúcsára.
Thomas Ammerschläger pedig később az Audi technikai igazgatója lett, a quattro hajtás alapjait fektette le. Majd az M GmbH-nál töltötte be sokáig ugyanezt a posztot. Az E30M3 is az ő munkája.
A videón pedig egy Div.2-es autót látunk egy szürreális dimenzióban mozogni és átlépni mindenkit. Az, amelyikkel végül nem bírt, egy Div.1-es 935K3 amely egyértelműen az egyenesekben menekült meg attól, hogy a Ford martalékává váljon. Persze akadnak némi technikai gondok is, a turbómotorok és az ugrásszerű teljesítménynövelés, valamint a kezdetleges aerodinamika hőskorában nem volt könnyű dolguk az úttörőknek. Ezért is jár ki nekik a maximális tisztelet. Hiszen hatványozottan vitték vásárra a bőrüket azért, hogy azt csinálhassák, amit mindennél jobban szeretnek: versenyezzenek.
Azt hiszem, erre bátran rámondhatjuk, hogy szépet lép a gép.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
