Térdig lógó arccal húztuk a belünket az éjszakai parkolóban az autó felé Papp Tibivel. Egyikünknek sem volt nagyon beszédes kedve, egy full-size cikkgyártó-maraton a Genfi Autószalonon bárkit taccsra vág még úgy is, hogy nem először csináljuk.
Tibi mögött csak a banyatank csörömpölt ütemesen, pár lépéssel mögötte húztam a belem én, utolsó, félig megtört cigarettámat rágcsáltam, mint a vert sereg, úgy tántorogtunk a meleg, puha Mazda 6 felé, ami majd a szállásra visz minket.
Nem volt már sok autó a gigantikus – 49. számú – parkolóban, itt-ott egy két SLS Mercedes, egy pár 911-es és Panamera, két Toyota IQ. Aztán Tibi egyszer csak felkiált: b*szdmeg, ezt nézd, tudod, mi ez?
- Mi lenne, két Toyota IQ, egy csontszínű meg egy kék. Jópofa, kis autó.
Aztán észrevettem a csomagtérajtót szinte félig kitakaró szárnyas logót és rájöttem, hogy jó eséllyel a világ legdrágább, sorozatban gyártott mikroautóját látjuk. Ami nem más, mint egy Aston-Martinosított Toyota IQ. Az első sajtófotókon otrombának tűnt, de élőben egyáltalán nem az.

Teljesen elfogadható orrán az Aston-hűtőmaszk, igénytelen részletet már az IQ-n sem találni, a Cygneten pláne nem. Vicces a szárnyaló, gigantikus Aston-logó, a műszerfalra konzollal biggyesztett Garmin navi viszont inkább ciki, hiszen az IQ-nak eleve van egy teljesen jól használható, érintőképernyős központi navigációs rendszere. Bár a Cygnet belterét elnézve nem a top-IQ belteret tuningolták, hanem a rakodóhelyek szempontjából optimálisabb változatét.
Ezt leszámítva persze több négyzetméter bőrrel borították a belterét, mint amennyi a lakásunkban van. A műszerfal, az ülések, minden, ahol valaha plasztik volt, most bőr. Az ülések ráadásul rombusz formában, mintásan varrottak, mint két, kis kanapé. (A gyári képen - szemfülesebbeknek feltűnhet - nem ez látszik.)
Ettől függetlenül azonban ez mégis csak egy Toyota IQ, hahó. Hogy mégis, mi ebben az oltári üzlet? Hát az, hogy egyrészt ugyanúgy odadobhatjuk a slusszkulcsát a Jolly Club puha snooker-asztalára, mint egy V12-es Vantage-ét, maximum majd nem azzal kérkedünk, hogy milyen rohadtat mentünk az Astonnal, hanem azzal, hogy reggel, munkába menet másfél kiló mérgező égéstermék helyett pár száz grammot pöfögtünk csak ki. Aztán az sem rossz, ha a nyakunkat rágó kisasszony száját nem egy húszmilliós X5-tel kell befogni, hanem kap egy Astont, ami azért mégis csak egy Aston, nem holmi mezítlábas BMW. És ha a csajunk Cygnettel jár, akkor a hozzáértők tudni fogják, hogy otthon lapul egy igazi Aston-Martin is, hiszen csak az veheti meg, akinek már van egy másik modellje. (Ahogy ezt Winkler ügyesen kikövetkeztette.)
Kivéve, ha nem vesz használtan egyet, az ám az igazi páváskodás…
Az Aston remekül csinálta: fogtak egy eleve jó minőségű mikroautót, melynek műszaki tartalmát és minőségét nem kérdőjelezhették meg a finnyás vevők, kicsit alakítottak rajta és kész. A fejlesztési költség minimális, a haszon csaknem 300 (!) százalékos, hiszen egy IQ 3,5 millió forint,a Cygnet pedig 31 ezer fontról (11 millió) indul, a kicsi, takarékos és modern VVT-i-motorocska lehúzza az egész márka gázkibocsátási normáját és mindenki boldog. Még a Toyota is, hiszen nem egy nevenincs logóhoz adták a tartalmat. És hogy veszik-e? 2011-ben – miután piacra dobták - meglepően tapasztalták, hogy nem. Annak ellenére, hogy évi 20 ezres eladást vártak.
Ulrich Bez, az Aston vezérigazgatója állt elő a magyarázattal: egyszerűen túl sokáig készült az autó, mivel mindegyiket kézzel szerelik össze, így a szállítási határidő annyira megnyúlt, hogy sok – rendelést leadott – vevőnek nem volt cérnája kivárni a sorát és lemondta a rendelést. Csaknem kétszer annyi ideig kellett várni rá, mint bármelyik másik Astonra.
Csak mostanra, 2012 végére – 2013 elejére sikerült a gyártási folyamatot olyan szinten optimalizálni, hogy ne szegje az érdeklődők kedvét a hosszú idő.
Az már más kérdés, hogy mennyire lehet még visszaédesgetni a potenciális – és lemorzsolódott – vásárlójelölteket a világ legdrágább, sorozatban gyártott mikroautójához.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
