Kaptam egy meghívást Hevesre, mármint Heves városba. Az Eötvös József szakközépiskola és gimnázium, amit valamiért ma már oktatási központnak hívnak hívott, hogy utazzak már oda, és meséljek a Totalcarról. Fizetik az útiköltséget. Azt mondtam, oké, viszont spóroljuk meg az útiköltséget, és legalább dolgozni is tudok, a gyerekeknek meg konkrétan mutatom meg, hogyan készül a Totalcar, ha szereznek egy jó tesztautót. Ballagó János, az osztályfőnök hamarosan jelentkezett is a gázsival, ami egy első generációs Mazda RX7-es tesztvezetése volt.
Kedvencem az első RX7-generáció. A második nekem túl szögletes, a harmadik már nagyon szupersportautós. Ebből is tán ez a barna dekoros kétszínű a legszebb. Itt már túl vagyunk a teszten, melynek során döbbenten tapasztaltam, mennyire könnyen fordul az RX7-es. Most jöttem az Audi Alpen Tourról, ahol Sport Quattrót vezettem, ami azért etalon, de valami agyleszakító a különbség, mennyivel könnyedebb a Mazda. Pedig ebben még szervó sem volt. Az ember elfordítja a kormányt, és... egyszerűen nem tudom elmagyarázni, ezt sajnos érezni kell.
50-50%-osnak mondják a súlyelosztását, de szerintem elöl egyáltalán nincs súly. Mondom, úgy fordul, mintha valami farmotoros lenne. Az amúgy is picike motor határozottan az első tengely mögött van, még az ékszíjak is alig lógnak be, úgyhogy a Mazda a konstrukciót joggal nevezte el orrközépmotorosnak. Kanyarban nemhogy tolja az orrát, de mintha kifejezetten behúzná. Az ember még azt is képzelhetné, hogy gázzal fordítja, úgy szűkül az ív, de nem: ez egy autó, amit a kormány fordít.
Kényelmesen sportos plüss ülések. Érdekes, hogy Ázsiában azóta is legjobban a barna belső megy.
Az első ablak nem megy le teljesen, csak ilyen furcsa, csálé módon. Ez is a sportautós kompromisszumok közé tartozik, amiket már a 70-es években is boldogan vállaltak a tulajdonosok.
A háromküllős kormány régi nagy kedvencem. Egyszer, még a Totalcar hőskorában vezettem már első generációs RX7-est, de nagyjából csak a kert közepétől a kapuig. A 13 éve meglátogatott balmazújvárosi guru egyébként rég abbahagyta már az ipart, a cikk megjelenése után amúgy is rengeteg panaszos levelet kaptam elégedetlen, vagy egyenesen átkúrt tulajdonosoktól.
Ezt a képet kiraktam a Facebookomra is találós kérdésként, kitalálja-e valaki a vicces piktogramok alapján az autó típusát. Sokan találgattak, de csak akkor lett meg, amikor segítségként a kilométeróráról is beraktam egy képet. Ezt:
Régi sportautók között viszonylag ritka, hogy 7 ezerig forgatható volna a motor. Viszont ha elértük a határt, irgalmatlanul kellemetlen és hangos dudálással figyelmeztet. Az első RX7-es egyébként még bőven nem turbó, csak kéttárcsás, 1146 köbcentis szívó Wankel 110 ló körüli teljesítménnyel. 70-es évek végi sportautónak szerintem így sem gyenge, szépen megy, de engem kicsit meglepett, hogy nyoma sincs a turbós RX7-esek félelmetes morajlásának, vagy az RX8-as wankel-turbinahangjának. Nem szól rosszul, de a hangja alapján akár sor négyes is lehetne.
Wankel, de hosszmotor, úgyhogy az a minimum, hogy a váltó kifejezetten jó. Persze a Mazda az elsőkerekes autóihoz is jó váltókat csinál, akkor is, most is.
Rózsa Gergő, az autó tulajdonosa úgy jutott hozzá, hogy a szüleinek autókereskedése volt, és egy egri bácsi hozta Hevesre beszámíttatni. Be is számították. Évek múlva a régi tulaj jelentkezett, hogy visszavásárolná, de természetesen nem adták. Egyébként körülbelül hatvanezer kilométert rakott az autóba, problémamentesen. Ezek szerint nem kell mindig mindenkinek a tömítőéleken paráznia; a forgatás alatt szorgalmasan taposgattam ki a belét, de a veterán nagyszerűen viselte. Mindig nagy élmény, ha nem azzal adnak oda egy régiséget, hogy erre meg arra vigyázzunk. Csak átnyújtják a kulcsot, aminél jobb kritika veteránautóról nem létezik.
A régi RX7-es az első MX5-generációhoz hasonlóan bukólámpás. A lámpa a mosáshoz, vagy egyéb merényletekhez külön is nyitható, de a gomb az MX5-ösével ellentétben a kormánytól balra van, és teljesen máshogy is néz ki.
Szép, 70-es évekbeli légszűrőház, melyen büszke felirat hirdeti, hogy ez rotary engine. És persze a forgatásról a gyerekek elég gyorsan szétszéledtek. Amikor először elmondtam nekik, hogy ez egy igen unalmas műfaj, majd meglátják, láthatóan még nem hitték. De most csak kérdezzenek meg bárkit Hevesen, tanúsítani fogja: izgalmas programnak szinte bármi más jobban megfelel.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
