Kilencvenezer euró egy kopottas kisbuszért?
„Azért a 88 ezer euró egy Transporterért már az elmebaj kategóriába esik. Láttam már eredeti, nem restaurált és gyönyörűen megőrzött példányt pár éve, annak az ára 30 ezer volt és sokkal jobban nézett ki.”
Ezt a kommentet Karlmann felhasználó írta Sipos Úr mannheimi veteránbörzés beszámolójához. Pontosítanék, ez nem egy mezei T1, ez egy Samba. De mitől kerül egy Samba több, mint 25 millióba?
Az egész Transporter történet ott kezdődött, hogy egy Ben Pon nevű holland kereskedő elkezdett Bogarakat árulni Németországon kívül. Rá egy évre Porschékat is. Aztán gondolt egyet és áthajózott egy szállítmányt a tengerentúlra. Képzelhetjük, hogy nem volt rossz üzlet. Ben Pon pedig ingázott Németország és az USA között. Egy alkalommal, mikor a wolfsburgi gyárban járt megakadt a szeme a gyáron belül használt, Bogár alkatrészekből eszkábált áruszállítókon, a Plattenwageneken. Gondolkozott egy kicsit, aztán a jegyzetfüzetébe gyorsan felskiccelte ezt:
Most már mindenki sejtheti, hogy mi a történet folytatása. Ben Pon megmutatta az ötletét a Volkswagen vezetésnek, akik rá is bólintottak, hiszen amihez eddig a holland üzletember hozzányúlt, az arannyá vált. 1949-ben gördült ki a gyár kapuján az első Transporter, hivatalos nevén a Typ2 (A Typ1 a mindenkori Bogár, a Typ2 a mindenkori Transporter, ezen belül vannak T1,T2,T3, stb. generációk). A műszaki tartalom nagyrészt a Bogárból jött: farmotor, léghűtés, torziós futómű. A kezdeti tervekhez képest kellett egy keveset finomítani, ugyanis az egyenes homlokfal akkora légellenállást jelentett, hogy a 30 lóerős kisbusz szinte használhatatlan volt. Mivel hajlított üveget még nem tudtak gyártani, ezért csak egy megoldás maradt: kettéosztották a szélvédőt, a lemezbe pedig belehajlították az ormányt. Ezek a tulajdonságok azóta a T1 jellegzetességei, sokszor osztott ablakos, vagy ormányos busznak is hívják (németül: Zwilling, angolul:Split Window).
Kezdetben áruszállítót (németül:Kastenwagen, angolul: Panel Van), egy üléssoros platóst (németül: Pritsche, angolul: Single Cab), két üléssoros platóst (németül: DoKa, azaz Doppelkabine, angolul: Double Cab), és személyszállító kivitelt gyártottak belőle. A személyszállítókat az ablakok száma alapján szokás megkülönböztetni: volt 11 és 1951-től 23 ablakos T1, ez a Samba. Jellegzetessége a hatalmas rongytető, és a mellette két oldalt elhelyezkedő 4-4 plexi ablak, és az előre nyíló Safari-ablakok. De nem csak ennyi különböztette meg a többi T1-estől, hanem ez úgynevezett DeLuxe kivitel volt. Ez kétoldalt, és az orr részen végigfutó króm dísz, króm lökhárítók, króm VW logó és rádió.
A hatalmas, pajtaajtóra emlékeztető motortérajtóval rendelkező Transportereket, azaz a Barndoorokat 1955-ig gyártották. Az ekkor eszközölt ráncfelvarrással kisebb lett az ominózus motortérajtó, fix indexek kerültek az első fényszóró fölé, elöl kapott egy kis túlnyúlást a tető, egy légbeömlővel az utastérbe, és nagyobb hátsó lámpákat kapott a Transporter. Megjelent a 13 és a 15 ablakos kivitel. Utóbbiból készült Samba változat is, ahol elhagyták az F-oszlopon lévő ablakokat. A DeLuxe kivitel 11 ablak fölött rendelhető volt. A mindenkori amerikai piacra vitt T1-eseket a korlátos lökhárítójukról lehet megismerni. A T1-et 1967-ben váltotta a T2a, hasonló technikával, de már egy darabból álló szélvédővel ormány nélkül és oldalsó tolóajtóval.
Visszatérve a kiindulási ponthoz: mennyibe kerül ma egy T1? Mivel a hippimozgalom egyik jelképeként hatalmas figyelmet kapott az autó és a léghűtéses VW-tuning a világ egyik kedvence is, átlagos veterán kisbuszoknál jóval magasabb ára van. Felújítandó állapotban 4 és 10 ezer euró között mozog az áruk, ezután pedig kiviteltől és állapottól függően emelkednek az árak. 20 és 30 ezer euró között már szépen felújítottakat lehet találni. Kivéve Sambát. Azok jellemzően több mint 80 ezer eurós áron mennek. Végezetül egy csodálatos video a 17 jobbkormányos Barndoor Samba egyikéről.
Thanks Mr. Ben Pon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
