A Mazda3-asokkal megtett szibériai túráról már részletesen beszámoltam. Csuvasföld fővárosa, Csebokszári közelében azonban elvittek minket egy traktormúzeumba, amit a nagy rohanásban nem volt időm megírni. Mentségemre szolgáljon, hogy a traktormúzeum nem szalad el, és hogy most legalább pótolom az elmaradást.
A csuvas főváros kis számú jó nézeteinek egyike
John Deere Model A - az 1934-es traktorral lépett a John Deere a sorközművelő traktorok piacára. Nyolc főbb változata volt, köztük ez a háromkerekű (valójában persze négy). Ez itt egy 2,5 tonnás traktor 1946-ból.
Unyiverzal U2. A cirill betűs feliratból (VT3) látható, hogy az eredetileg a legendás Putyilov Traktorgyárban az 1930-as években fejlesztett modell már a Vlagyimiri Traktorgyárban készült.
Unyiverzal U2
A McCormick-Deering által 1932-ben gyártott International Farmwall W12 1,3 tonnás tömeggel, 5,8 Km/h-s végsebességgel.
T-28 Vlagyimirec - A Vlagyimiri Traktorgyár mérnökei 1955-re fejlesztették szériaéretté a DT-24-es általános- és gyapotművelő traktort. A T28-as gyakorlatilag a DT25-ös három évvel későbbi modellfrissítése volt. 2,2 tonna, hat előremeneti és két hátrameneti fokozat, a szám a traktor nevében valószínűleg a teljesítményre (28 LE) utalt. Hihetetlen, hogy az 50-es évek Szovjetuniójában ilyen, lila-citromsárga lett volna egy gyári szín, de nincs okunk kételkedni a Csebokszári Traktormúzeum szakembereiben. A T-28-as elnyerte a Brüsszeli Kiállítás nagydíját, negyedmilliót gyártottak belőle.
DT20 - 1958 és '69 között készült a Harkovi Traktorgyárban. Ránézésre ez is csak egy traktor a 60-as évekből de a maga idejében hihetetlen sokoldalúságával emelkedett ki a mezőnyből. Mindkét irányban dolgozhatott, minimális átalakítással, elöl és hátul is szerelvényezhető, nagy intervallumban változtatható a nyomtávja. Nagy hasmagasság, jó irányíthatóság. Másfél tonnás saját tömeg, 20 lóerős teljesítmény, hat előre- és öt hátrameneti fokozat, akár 17 km/h-s sebesség..
HTZ-7 - az első szovjet kompakt traktor, a Harkovi Traktorgyár büszkesége. Az 1950 és 65 között traktor egyike az ország első hidraulikus kihajtással és felfújható abronccsal szerelt mezőgazdasági gépeinek. 48 ezret gyártottak a 12 lóerős, 1400 kilós, 5 előre- és 4 hátrameneti fokozatú HTZ-ből, melynek végsebessége 12,7 km/h volt.
A T-5 általános traktor a Lipecki Traktorgyár 1962-es prototípusa. A fejlesztése 1961-ben kezdődött Moszkvai Automobil Intézet mérnökeinek bevonásával. Négy egyforma méretű kerék, mind a négy hajtott és kormányozott. Az 50 lóerős motor motor az első tengely felett és előtt, a kabin középen, a technikai adatok közül fennmaradt a súlyelosztás is: 60% elöl, 40 hátul. A többtárcsás fék az első kardánra hatott. A T-5-ös az 1963-as tesztelés után végül nem került gyártásba, de ezen alapult a későbbi hidrosztatikus meghajtású GT-55-ös, és az erdőgazdasági T-5-L.
Az Altaj Traktorgyár a II. világháború miatt kitelepített Harkovi Traktorgyár felszerelésével termelt elsősorban lánctalpas traktorokat Rubcovszkban, egy Kőszeg méretű kisvárosban, a mongol és kazah határ közelében.
K-35-ös a Lipecki Traktorgyárból, 1944-es keltezéssel. 35 lóerős Kirovec dízel hajtja a 3,7 tonnás munkagépet, ami az egyik leghosszabb ideig gyártott szovjet traktor. 1960-ig készült, de főbb elemeit felhasználták még T38-as és a T38-M lánctalpas traktorokhoz is.
DT-75 - A Csebokszári Traktormúzeum egyetlen modellje, amit magam is vezettem, még a tévéműsorban is szerepelt. Utóbbi, mármint a műsor érdekessége, hogy a teszt egy valódi Orbán-bányában (tőzeg-) történt. Négyhengeres, négyütemű dízel 80 lóerővel, közvetlen befecskendezés, folyadékhűtés. 6 tonna, 9 km/h-s végsebesség.
SHTZ-15 - 31,5 LE, 3 tonna, 3 fokozatú váltó, 7,4 km/h csúcssebesség. A 30-as évek mezőgazdasági gépesítési hullámában a szovjetek gyakran spórolták meg a fejlesztést, és inkább lekoppintottak egy-egy nyugati gépet. Az SHTZ-15 mintájául az amerikai International 15, a világ egyik legjobb traktora szolgált. Majdnem 400 ezret gyártottak belőle, ez volt a Szovjetunióban legáltalánosabban használt traktor a 30-as-40-es években.
McCormick-Deering 10-20, 1930-ból.
John Deere B, 1928, 1,9 tonna
A Vörös Putyilovec Traktorgyár terméke a korszak legnépszerűbb traktorjának másolata volt. A Hofi Géza által is megénekelt Putyilov gyárban annak idején a világ egyik legnagyobb szerelőszalagján készültek, szám szerint 36100. A traktortörténészek szerint ez a traktor tette sztenderddé a képen is látható anatómiát: a hátsó kerekek sokkal nagyobbak, és csak ezeket hajtják meg. Magyar vonatkozása, hogy Galamb József irányította a fejlesztését. (Fordson-Putyilovec (1924-1933), 20 LE, 1320 kg, 3 váltófokozat, 11,2 km/h-s csúcssebesség.)
És most valami egészen más: néhány szebb darab a múzeum motormetszet-részlegéről:
VTZ D37E motor metszete
Az egymilliomodik VTZ D37E motor.
YAMZ-328
Végezetül pedig íme, az egyik legérdektelenebbnek látszó tárgy, ami mégis a legérdekesebbek közé tartozik: a 2032-es Vlagyimirec traktor - erről volt már szó a tyumenyi turnén. 2005-ben Vaszilij Hackevics novoszibirszki traktoros ezzel állította fel az azóta is megdönthetetlennek tűnő távtraktorozási világrekordot. 21 299 kilométert tett meg Vlagyimirtől, ahol a traktorgyár van, Vlagyivosztokig.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
