Traktormúzeum, Csebokszári

2013.12.03. 10:48
41 hozzászólás

DSC_1703.jpg

A Mazda3-asokkal megtett szibériai túráról már részletesen beszámoltam. Csuvasföld fővárosa, Csebokszári közelében azonban elvittek minket egy traktormúzeumba, amit a nagy rohanásban nem volt időm megírni. Mentségemre szolgáljon, hogy a traktormúzeum nem szalad el, és hogy most legalább pótolom az elmaradást.

 

DSC_1767.jpg

A csuvas főváros kis számú jó nézeteinek egyike

DSC_1707.jpg

DSC_1708.jpg

John Deere Model A - az 1934-es traktorral lépett a John Deere a sorközművelő traktorok piacára. Nyolc főbb változata volt, köztük ez a háromkerekű (valójában persze négy). Ez itt egy 2,5 tonnás traktor 1946-ból. 

DSC_1710.jpgUnyiverzal U2. A cirill betűs feliratból (VT3) látható, hogy az eredetileg a legendás Putyilov Traktorgyárban az 1930-as években fejlesztett modell már a Vlagyimiri Traktorgyárban készült. 

DSC_1713.jpgUnyiverzal U2

DSC_1716.jpg

DSC_1717.jpg

DSC_1715.jpgA McCormick-Deering által 1932-ben gyártott International Farmwall W12 1,3 tonnás tömeggel, 5,8 Km/h-s végsebességgel.

 

 

DSC_1678.jpg
T-28 Vlagyimirec - A Vlagyimiri Traktorgyár mérnökei 1955-re fejlesztették szériaéretté a DT-24-es általános- és gyapotművelő traktort. A T28-as gyakorlatilag a DT25-ös három évvel későbbi modellfrissítése volt. 2,2 tonna, hat előremeneti és két hátrameneti fokozat, a szám a traktor nevében valószínűleg a teljesítményre (28 LE) utalt. Hihetetlen, hogy az 50-es évek Szovjetuniójában ilyen, lila-citromsárga lett volna egy gyári szín, de nincs okunk kételkedni a Csebokszári Traktormúzeum szakembereiben. A T-28-as elnyerte a Brüsszeli Kiállítás nagydíját, negyedmilliót gyártottak belőle.

DSC_1682.jpg

DT20 - 1958 és '69 között készült a Harkovi Traktorgyárban. Ránézésre ez is csak egy traktor a 60-as évekből de a maga idejében hihetetlen sokoldalúságával emelkedett ki a mezőnyből. Mindkét irányban dolgozhatott, minimális átalakítással, elöl és hátul is szerelvényezhető, nagy intervallumban változtatható a nyomtávja. Nagy hasmagasság, jó irányíthatóság. Másfél tonnás saját tömeg, 20 lóerős teljesítmény, hat előre- és öt hátrameneti fokozat, akár 17 km/h-s sebesség..

DSC_1684.jpg

HTZ-7 - az első szovjet kompakt traktor, a Harkovi Traktorgyár büszkesége. Az 1950 és 65 között traktor egyike az ország első hidraulikus kihajtással és felfújható abronccsal szerelt mezőgazdasági gépeinek.  48 ezret gyártottak a 12 lóerős, 1400 kilós, 5 előre- és 4 hátrameneti fokozatú HTZ-ből, melynek végsebessége 12,7 km/h volt.

 

DSC_1687.jpg

A T-5 általános traktor a Lipecki Traktorgyár 1962-es prototípusa. A fejlesztése 1961-ben kezdődött Moszkvai Automobil Intézet mérnökeinek bevonásával. Négy egyforma méretű kerék, mind a négy hajtott és kormányozott. Az 50 lóerős motor motor az első tengely felett és előtt, a kabin középen, a technikai adatok közül fennmaradt a súlyelosztás is: 60% elöl, 40 hátul. A többtárcsás fék az első kardánra hatott. A T-5-ös az 1963-as tesztelés után végül nem került gyártásba, de ezen alapult a későbbi hidrosztatikus meghajtású GT-55-ös, és az erdőgazdasági  T-5-L. 

DSC_1689.jpg

Az Altaj Traktorgyár a II. világháború miatt kitelepített Harkovi Traktorgyár felszerelésével termelt elsősorban lánctalpas traktorokat Rubcovszkban, egy Kőszeg méretű kisvárosban, a mongol és kazah határ közelében.

DSC_1690.jpg

DSC_1697.jpg

K-35-ös a Lipecki Traktorgyárból, 1944-es keltezéssel.  35 lóerős Kirovec dízel hajtja a 3,7 tonnás munkagépet, ami az egyik leghosszabb ideig gyártott szovjet traktor. 1960-ig készült, de főbb elemeit felhasználták még T38-as és a T38-M lánctalpas traktorokhoz is.

DSC_1699.jpg

DSC_1700.jpg

DT-75 - A Csebokszári Traktormúzeum egyetlen modellje, amit magam is vezettem, még a tévéműsorban is szerepelt. Utóbbi, mármint a műsor érdekessége, hogy a teszt egy valódi Orbán-bányában (tőzeg-) történt. Négyhengeres, négyütemű dízel 80 lóerővel, közvetlen befecskendezés, folyadékhűtés. 6 tonna, 9 km/h-s végsebesség.

 

DSC_1722.jpg

SHTZ-15 - 31,5 LE, 3 tonna, 3 fokozatú váltó, 7,4 km/h csúcssebesség. A 30-as évek mezőgazdasági gépesítési hullámában a szovjetek gyakran spórolták meg a fejlesztést, és inkább lekoppintottak egy-egy nyugati gépet. Az SHTZ-15 mintájául az amerikai International 15, a világ egyik legjobb traktora szolgált. Majdnem 400 ezret gyártottak belőle, ez volt a Szovjetunióban legáltalánosabban használt traktor a 30-as-40-es években.

DSC_1719.jpg

McCormick-Deering 10-20, 1930-ból.

DSC_1725.jpg

DSC_1727.jpg

John Deere B, 1928, 1,9 tonna

DSC_1730.jpg

DSC_1731.jpg

A Vörös Putyilovec Traktorgyár terméke a korszak legnépszerűbb traktorjának másolata volt. A Hofi Géza által is megénekelt Putyilov gyárban annak idején a világ egyik legnagyobb szerelőszalagján készültek, szám szerint 36100. A traktortörténészek szerint ez a traktor tette sztenderddé a képen is látható anatómiát: a hátsó kerekek sokkal nagyobbak, és csak ezeket hajtják meg. Magyar vonatkozása, hogy Galamb József irányította a fejlesztését. (Fordson-Putyilovec (1924-1933), 20 LE, 1320 kg, 3 váltófokozat, 11,2 km/h-s csúcssebesség.)

És most valami egészen más: néhány szebb darab a múzeum motormetszet-részlegéről:

DSC_1734.jpgVTZ D37E motor metszete

DSC_1735.jpg

Az egymilliomodik VTZ D37E motor.

DSC_1733.jpgYAMZ-328

Végezetül pedig íme, az egyik legérdektelenebbnek látszó tárgy, ami mégis a legérdekesebbek közé tartozik: a 2032-es Vlagyimirec traktor - erről volt már szó a tyumenyi turnén. 2005-ben Vaszilij Hackevics novoszibirszki traktoros ezzel állította fel az azóta is megdönthetetlennek tűnő távtraktorozási világrekordot. 21 299 kilométert tett meg Vlagyimirtől, ahol a traktorgyár van, Vlagyivosztokig.

DSC_1744-3.jpg