Kicsi pénz, nagy boldogság

2014.01.04. 06:52
346 hozzászólás

Kíméletlenül fújt az arcunkba a metsző, viharos szél, a szemüvegünkre csapódott fel a vízszintes eső. Az a fajta idő volt, ami ellen a kabát, és a sapka sem véd. Sipossal másodpercekig ki se akartunk szállni az ólmeleg autóból, mert már onnan látszott, hogy a telefonban jónak mondott Peugeot 806 egy romhalmaz. Hát még beülve! A kilométeróra 240-nél, a fordulatszámmérő 9000-nél leakadva, a műszerfal semmit sem mutat. Néhány sárga lámpa pislákol a visszajelzők közül, a négy felnin háromféle gumi. A hátsó ajtó keresztben elrepedve, az ülések olyan mocskosak, hogy rövidnadrágban eszembe se jutna ráülni, szerencsére, most november van, és odakint épp vízszintesen esik az eső. Kár volt eljönni. A kormánykapcsolóval nem lehet balra indexelni, a váltórudazat nem csak a típushoz mérve, hanem abszolút értelemben is fos. Gázadásnál jobbra húz, fékezésnél meg balra. Apró javítások nyomai, hogy legalább a képről ne derüljön ki, hogy teljesen reménytelen. Pedig telefonáltam előtte. Kétszer is. Akkor kellett volna elbizonytalanodnom, amikor a bele fogok-e szeretni kérdésre, a nem tudom volt a válasz.

Pedig autó kellett, mégpedig hamar, mert a 190-es Mercink összetörött, és a BMW-t nem szívesen használom esőben. Igazából máskor se használom szívesen, most is inkább biciklivel jártam, amíg lehetett. De ezért a konkrét autóért kár volt otthagyni a lapindító értekezletet. Bemondom a hirdetési ár felét. Megbeszéljük, hogy hát igen, az autó ennyit se ér, mert szintre hozni egyszerűbb úgy, hogy elbontják, és a pár értékesebb szervét továbbéltetjük, arra érdemesebb példányokban.

fotó-2

Érvényes a becsületesnepperi igazság, a kereskedőnek a saját ideje drága, a potenciális vevőé nem. Megszívtam, de jó lecke volt, legalább láttam egy dízel hullát is a múltkori benzines után.Az ezt megelőző pár nap a lyukrakattogtatással és üregbetelefonálással telt. Ott élt a remény az autóvadászban, a kapott és küldött linkeken, de mindhiába. Megjelent a hirdetés, mire felhívtam, leelőlegezték. A másikat mégse adják el, mert összetört a másik kocsijuk. A harmadikba belementek. Egy negyedik ígéretes példány is azonnal elkelt. Ezek HDI motorosok voltak, 600-800 közötti árral, még külföldi papírokkal. Zugnepperektől.

Hazafelé lehangolva ültünk egymás mellett Sipivel, mert a pocsék idő miatt amúgy is hamarabb sötétedett. Még ebédelni is alig tudtunk. Miután kiröhögcséltük magunkat a Peugeot-on, nyomott hangulatban telt az út, egy pár sztrádás idiótán kívül többnyire eseménytelenül purrogott alattunk az autó, csak az ablaktörlő csiszatolása szakította meg időnként a csendet. Te Sipi, mégiscsak felhívom én ezt a szentendrei benzinest, tudod, a zöldet. De sötét lesz, mire odaérünk. Mindegy, menjünk oda, rászántuk a délutánt.

fotó-1

Ez a szentendrei hirdetés már korábban felkeltette az érdeklődésemet. Olyan kép volt a kocsiról, hogy a lombokon átszüremlő napfény, és a mobilos optika miatt csak világos és sötét foltok váltakoztak, de érdemi információ nem derült ki róluk. A hirdetés úgy szólt, hogy lejárt külföldi okmányokkal, esztétikai hibákkal, 300 ezres irányáron. A korábbi autókat 5-800 ezer között hirdették, nagy elvárásaim nem voltak tehát. Pár napja már felhívtam, de a kocsit hétvégén nem lehetett megnézni, mert egy telepen volt bezárva a kulcsa, ahová nem lehet bemenni, csak hétköznap, napközben.

Most ismét felcsörögtem, hogy jönnék megnézni, lehet-e? Lehet. Jöjjek. Jövök.

A benzines-dízel vita ekkorra már javarészt lejátszódott a fejemben. Egyszerűen nem láttam a dízel példányok esetenként 600 ezres felárát a benzineshez képest (magyar rendszámmal, regadózva stb.), amikor abban ott a kettőstömegű lendkerék, a csillapított ékszíjtárcsa, a nagynyomású szivattyú, a HDI, és az összes alkatrészben a félmillió lefutott kilométer. Sokkal több pénzért rosszabb külső, sokkal több futott kilométer, és az örökös bizonytalanság: mikor szarik be a HDI (JTD) motor valamelyik elektromos vagy mechanikus része 200 ezerért. A benzines tíz litert eszik, a HDI hét literével szemben. És a dízel drágább, most épp harminc forinttal. Durva számolással 100 kilométert 1200 forinttal többért teszek meg. Az az mi évi felülbecsült (bicikli, bkv) 10 000 kilométerünknél pont százhúsz rugó. Tehát öt év alatt autózom ki a különbséget, ha a dízelnek semmi baja se lesz. És ha a benzinesnek lesz baja, hát veszek bele egy komplett motort ötvenért.
Ilyen feltételekkel tényleg csak akkor éri meg a dízel, ha okosba' van a gázolaj.

Sötétedéskor begurultunk a telepre, emberünk már várt. Lerítt róla, hogy teher neki ez az egész. Szert tett egy pár működésképtelen autóra, ez is az volt. Hűtő kellett bele, mert az lyukas volt, meg egy kipufogó, mert az kifújt. Nem volt meg benne minden ülés, de színazonossal pótolta. Kéne még rá egy hátsó ablaktörlő, mert annak beállt a motorja, megpróbálta megcsinálni, de félbemaradt. A bal alsó lengőkar gömbfeje kuka, ezt cserélni kell. A motorból folyik az olaj, a szelepfedél alatt biztosan, de valószínűleg máshonnan is, mert álltában is fogyogatott. A két tolóajtóról cafatokban hámlik le a festék és a gitt. Bezárni nem lehet, sehonnan sem. Repedtek az első indexburák. Egyebet nem tud, ott az autó, nézzük meg, működik. Ez elég őszintének hangzott. Körbenéztük, mentünk vele a telepen egy karikát. Azt lehetett érezni, hogy sokat állt, és mióta a gyárból kijött, az olajcseréken kívül nem sok minden történt vele. Ez így elsőre kicsit durván hangzik, akiknek csak új autóra futja, de az általános összeszedettség érzet ott volt mélyen, az évtizedes olajsár és porrétegek között, alatt.

fotó-3

Az alku elég hamar lezajlott. Megpróbáltam szépen felépített stratégiával érvelésbe kezdeni, de lesújtott rám az évtizedes rutinjával: mondd a számot, és ha jó, vidd, ha nem jó, ne vidd. 250, ha világosban se találunk holnap semmit, amitől kevesebb lehet. Oké, a tied. Ilyen gyorsan még nem alkudtam meg semmire.

Az este az alkatrészkeresgélés lázában égett. A Totalcar áruház minden szegletét feltúrtam lengőkarért, meg amik első blikkre nyilvánvalóan kiderültek. Semmi sem volt ijesztően drága. De nem mertem magam beleélni semmibe. Sok múlt a következő napon, amikor világosban is láthattam a kocsit. Mindenkit, akinek számít a véleménye ilyen ügyekben, felhívtam az összes infóval. Benzines, kétliteres motor, folyik belőle az olaj több helyen, futómű gatya, de ha az értéke 100%-át is elveszti, akkor is csak 250-et bukok rajta. Bontóban van hozzá minden, igazából semmi se drága, mert milliónyi van belőle az utakon. És egy igazi egyéniség. Ja, és ami a legfontosabb, szakadásmentes, vajszínű belseje van.

fotó 4

Másnap ismét odamentünk, ezúttal világosban, egy nagyobb kört sikerült tenni. Az első komolyabb fékezésnél kigyulladt a STOP felirat, és egy olajoskanna-szimbólum. Na, ez is jól kezdődik. Befordultunk az Auchan parkolójába, és elkezdtünk telefonálni. Karesz szerint simán kevés az olaj, ha láthatóan folyik belőle, ha a motornak rendes hangja van, és nem füstöl, akkor oké. A Nepper is ezt mondta. Körbehívtam pár bontóst, mind ezt mondták, azzal, ha esetleg kellene egy motor bele, az ötven, és mindig van raktáron. És a két oldalajtó, zöldben van-e? Van, darabja harmincöt. :(

A próbaút alatt, és általánosságban a napfénynél az derült ki, hogy az autó nem rohad. Sehol. Megy, fékez, kanyarodik. Minden elektromos dolog működik benne. Kivéve a légzsákot, a visszajelző szerint. Csendes. Szépen jár a motorja. A kipufogó kicsit férfias, talán ki is fúj, de inkább az utólagos sportdob lehet a ludas. Iszonyú kemény a kuplung. Szépen futnak az ívei. Kívül zöld, belül világosbarna. A lengéscsillapítói szarok. Nincs benne zene.

fotó 5

Olyan érzésem volt, mint egy menhelyen élő kutyával kapcsolatban, aki már körbeszaglászott, és szimpatikusak voltunk egymásnak. Nem elhozni, nem befogadni, ápolni és óvni a legnagyobb bűn, amiért örökre a pokolra jutok. Csak nézett rám a bamba szemeivel, a béndzsó facelift előtti elejével, hogy Tibi, ments meg! Döntöttem, befogadom, fizettem. Hogy azóta mi minden történt, hogyan és legfőképp hány alkatrész cseréjével lett belőle megbízható autó, ami elvitt bennünket egy másik országba, kiderül egy hét múlva. Viszlát!

Az oldalról ajánljuk

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04