Az álom filmesautó egy CGI-mentes korból
Van egy örökérvényű igazság Hollywoodban: semmi sem igazi.
Éppen arről beszélgettem egy amerikai barátommal, hogy ő szereti a Halálfos Iramban sorozatot, én meg utálom. Az autók - szólt az érv, az én érvem meg az, hogy a sorozat mindannak a szépségnek és technika iránti alázatnak a megcsúfolása, amit mi autó és/vagy motorbuzik a járművek iránt érzünk. CGI van ebben, nem autó - és a legfájdalmasabb az, hogy felesleges rajoskodás és elmebeteg víziók nélkül sokkal többet ki lehetne ebből hozni, ha a producereket/rendezőt tényleg érdekelnék az autók.
A nyolcvanas években nem volt CGI, de az autós filmek akkor sem voltak feltétlenül igaziak. És a használt autók sem. A sokféle címen futó (Interceptor, The Wraith) című Charlie Sheen film bizonyos szempontból kivételes, bizonyos szempontból tök hülyeség, de autó az van benne: még igaziak is. Például 1970-es Corvette, 86-os Dodge Daytona Turbo vagy éppen egy '77-es Firebird. De ezek csak mellékszereplők.
A magyarul "Száguldó Bosszú"-ra ferdített film emberfőhőse egy halott fiú, aki valahogyan visszatér egy futurisztikus szuperautóval, hogy bosszút álljon. A történet néhány ponton misztikusan hülye - honnan jött vissza, mi ez az autó, kitől kapta, mi a magyarázat ezekre a varázslatos képességekre stb - de itt nem a film elemzése a lényeg, hanem hogy a film készítői megszereztek címszereplőnek egy akkori szuper-különlegességet: a Dodge M4S Turbo koncepcióautót.
Azaz itt most elvileg nem VW Bogár Kit Carral bohóckodtak, hanem elkunyeráltak egy másfél millió dollárból épített szupersport autót.
A Dodge M4S Turbo egyedi, de létező, működő autó volt: pace carként használták a híres Indy versenyeken. A forgatásra elkérni nem volt kis dolog, de persze nem egészen úgy nézett ki a téma, hogy kölcsönkapjuk aztán csapatunk vele. Nagyjából hozzá sem lehetett érni: komplett műszaki csapatot kaptak mellé.
Nem játékautóról beszélünk, bár a specifikáció elsőre vicces: a MOPAR 2,2 literes sor négyes blokkja volt ötfokú kéziváltóval. Ez eddig pont úgy néz ki, mint egy filmes kamuautó, de nem a filmhez építették, hanem pályára: középmotoros volt, két darab Garret T25-ös turbó volt rajta (amiben az az érdekesség, hogy ezt a blokkot soha nem tervezték eredetileg turbósra!), Cosworth 16 szelepes hengerfej, Cosworth dugattyúk stb. Mindez 440 lóerőt és 4,1 másodperces gyorsulást jelent. A végsebessége állítólag meghaladta a 310 km/órát. (M4S=Mid Engine - 4 cylinder - Sports)
Persze a gyári MOPAR váltó ezt nem bírta volna, így váltót is kellett konstruálni. És itt még nem beszéltünk arról, hogy hogyan készült el a padlólemez - aminek a kiindulópontja az akkor éppen megjelenő Pontiac Fiero volt -, a módosított Huffaker verseny-csőváz vagy az öntött műanyag karosszéria, aminek modelljét kézzel faragták ki habból, majd a Lockhheed repülőgépgyár szélcsatornáiban reszelgették, mert valós aerodinamikai tulajdonságokra volt szükség. A futómű szerszámokkal két üzemmódra volt állítható: rendelkezett egy szállítási opcióval is, mert üzemszerűen nagyon alacsony volt.
A valóság persze rohandtul kiábrándító a film szemponjából: a valódi M4S a filmben egy métert sem ment. Hat másik autót használtak, amelyből négy csak vontatható makett volt és csak kettő valóban vezethető replika.
Ezeket csővázra építették és műkődő, de nyilván totál fapados stunt-autók voltak, valószínűleg - meglepetés! - VW Buggy alapon Az eredeti M4S-t csak 1-2 közeli felvételhez használták
.
Hozzá tartozik az igazsághoz, hogy az M4S azért szerintem nem a legszebb és legjobb arányú autó. A replikáknál pedig nagyon látszik a filmben, hogy valami nem oké, és szinte üres kaszni száguldozik az úton. Ezt az ál orr-levegőbeömlő lefedésével elkerülhették volna.
Van a filmben egy jellegzetes rész, amikor felnyitják a motorháztetőt: itt valami földöntúli dolgot látunk, előre hátra mozgó, izzó motorblokkot, amelyet elektromos kisüléses vesznek körül. Nyilván mindez vizuális effekt, de a jelenet alapja a valódi M4S volt. (Lásd. video)
Az eredeti autót a forgatás után visszaadták, a replikákat eladták, a maketteket eleve a forgatáson már lezúzták.
Állítólag összesen 4db M4S készült és sosem tervezték a szériagyártását. Úgyhogy ha látsz egyet a teszkó parkolóban, nagyon gyorsan fotózd le! Mondjuk erre a Walter P. Chrysler Museum-ban, a Michigan állambeli Auburn Hills-ben nagyobb az esély. A filmet egyébként érdemes megnézni a hangulata miatt is - még akkor is, ha akciófilmnek rohadt béna volt már a maga korában is.
Egy rajongó által eszkábált klip a film jeleneteiből a film egyik kiváló betétdalára: Lion - Never Surrender

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
