Quattro vagy korcsolya?
Aki német nyelvterületen él, simán találkozhatott ezzel a videóval, vagy csak meséltek neki arról, milyen volt, amikor 1989-ben a gyorskorcsolya-pályán derítették ki, autóval, vagy korcsolyán lehet gyorsabban megtenni négy kört. Nekem új volt a videó és gyanítom, nem vagyok vele egyedül.
A „Wetten dass...?” („Fogadunk, hogy...?) már akkor sem számított új műsornak, 1981 óta futott, igaz Thomas Gottschalk már a második műsorvezető volt. A német tévétörténelem egyik legnagyobb sikere volt a „Wetten dass...?”, 2014-ig futott a ZDF-en, számtalan országban készült helyi verziója. Nem egy bonyolult koncepció mentén gyártották: valaki azt mondta, fogadjunk, hogy ő ezt vagy azt meg tudja csinálni, a műsor vendégei meg fogadtak arra, hogy sikerül, esetleg arra, hogy nem.
Mondjuk 5 perc alatt 25 nő melltartóját szétpattintani egy pár evőpálcikával, csámcsogás alapján megmondani az istálló melyik tehenét hallja a gazda. Vagy mondjuk, hogy az 1988-as téli olimpián 1500 méteren bronzérmes gyorskorcsolyázó Michael Hadschieff oda tud-e verni a világbajnok Walter Röhrlnek. Adott a pálya, a jég, a korcsolyák, a szöges gumik és egy 1989-es Audi Coupé Quattro, a kérdés csak az, kinek lesz meg rövidebb idő alatt a 4 kör. Önök kire fogadnának?
Van, aki nyafog, hogy a piros kupé „csak” egy 20 szelepes, 170 lovas, öthengeres volt – egy erősebb motorral szerelt kocsival talán máshogy alakult volna a végeredmény. Lehet. De 1989-ben ez volt a csúcsmotor. Meg különben is, számít? Szerintem önmagában az, hogy valaki korcsolyán gyorsabb tud lenni, mint egy szöges gumikkal felszerelt, összkerekes autón száguldó ralivilágbajnok, elég nagy szó. Ja, az olimpián Hadschieff ugyanezen az 1500 méteres távon 1:52.31-et tudott. Tehát ha minden összejön, még tíz másodpercet oda tudott volna verni Röhrlnek.
Aki pedig a világ legőrültebb havon/jégen rendezett autóversenyére kíváncsi, annak ajánljuk alig egyhetes posztunkat a Frozen Rush-ról.