Végre!
Nem nagy túlzás azt állítani, hogy a hazai autó- és motorsport évek óta vergődik. Az ok számtalan, a bűnbakok keresése pazar, csak éppen a helyzet nem változik sokat. Kevés néző, rossz szájíz úgy a rali és a gyorsasági szakág körüli légkör miatt és talán maroknyi pilóta és csapat, akiket még tényleg a versenyzés szeretete motivál. Vannak nálunk felkentebb és bennfentesebb szaklapok, azok fórumaiból csak úgy ömlik a szenny, aki el akar borzadni, ott mindent megtalál.
Van viszont valami, ami személy szerint nekem már hosszú évek óta nagyon hiányzott és ami véleményem szerint könnyen visszahozhatna valamit a gyorsasági OB megkopott fényéből. Nézzék csak az idei kiírást!
GY | 2016.05.27 ‐29 | 3. Orfűi Hegyiverseny | OB | Orfű | Mecsek Group Kft. |
GY | 2016.07.15 ‐17 | Parádi Hegyi verseny | OB | Parádsasvár | Heves Megyei Autósport Szövetség |
Bizony-bizony, sokan a mai fiatalok közül talán nem is tudják, milyen pazar, látványos és remek hegyi felfutókat szerveztek nálunk anno. Milyen - Európai szinten - magasan jegyzett nevek voltak a Kiss, Cserkuti, Tóth, gépeiknek csodájára jártak a külföldi résztvevők és a gyári csapatok is. Ma már csak kevesen tudják, mennyire meghatározó élmény tudott lenni egy Mauro Nesti (nyugodjék)-féle Osella-BMW, amikor dobhártyarepesztő hanggal húzott el méterekkel az embertől, a hegyek királya ment ott, sz Isten. Pazar hangulat, gyönyörű pályák, üvöltő gépek, hatalmas tempó, EB-futamok... Egy kicsit tán visszaad ezekből valamit a klasszikus Autóversenyzők c. film pár snittje, de csak ízelítőként. Ralipilóták, pályaprofik itt mind összejöttek, hogy autózzanak egy jót és csiszolják tudásukat.
És hányan nincsenek már közöttünk ma.
Aztán a hegyi felfutók - valamikor a 2000-es évek végén - szépen lassan eltűntek itthonról. Rossz nyelvek szerint egyszerűen nem lehetett annyi pénzt keresztülmosni egy hétvége alatt, mint a raliban. Ausztriában, Olaszországban (és sok más országban is pl. Horvátország) viszont hihetetlenül felfutottak a hazai bajnokságok, ahogyan az EB is.
Úgyhogy nem meglepő az örömöm, amikor megláttam, hogy idén visszatér két legendás helyszín, és végre nemcsak tucatnyi egyforma, öt perc után unalmas, driftelő autóval telnek meg ezek a kanyarok, hanem verseny is lesz, mint régen. Illetve nagyon remélem. Ha van két rendezvény, amit a gyerekeimnek meg szeretnék mutatni, akkor ez a kettő az, és ha van titkos célom, akkor az az, hogy rajthoz álljak a saját autómmal egyszer, mert sokkal közelebb áll hozzám, mint a másodpercek kergetése egy szuperbiztonságos körpályán. Hopp, elnézést három rendezvény, hiszen Tiszacsegén ismét lesz nemzetközi veterán motorverseny, az egyik legjobb az országban.
Nincs még veszve minden.