Ön! Tudta? Hogy lett a török álomból francia népautó?
Marcello Gandini nem véletlenül vált legendává: számtalan korszakalkotó formatervet készített hosszú pályafutása alatt. A Lamborghini Miura, a Lancia Stratos, a Lamborghini Countach, a Renault Magnum vagy épp a Cizeta-Moroder V16T mind az ő ötletei nyomán készült, hogy csak a legismertebb munkáit említsük. Ami kevésbé közismert, hogy a 70-es évek második felében, a Bertone vezető tervezőjeként rajzolt egy formát, amelyet akkortájt mindenki túl bátornak tartott – végül öt év kellett, hogy gyártásba kerüljön.

Efféle, egyenes élek határolta, ferdehátú alapformát először a Jaguar Ascot tanulmányon mutatott be a Bertone 1977-ben. A tanulmány ugyan kétajtós volt, de arra tervezték, hogy az XJ40, az 1986-os szögletes XJ előképe legyen. A konzervatív britek elutasították a Bertone pályázatát, de mint kiderült, egy ilyen ötletet nem lehet elpusztítani. Már ugyanebben az évben felbukkant egy másik autógyártónál, a Reliant-nél.
A háromkerekű segédautóiról ismert brit gyártó 1977-ben a török Otosan műszaki partnere volt, a törökök pedig új, Anadol márkájú hazai népautó elkészítését fontolgatták. A formát a Bertonétól vásárolták hozzá, és olyan struktúrát terveztek alá, amely minden korabeli biztonsági szabványnak megfelel. Ráadásul úgy tervezték az autót, hogy az 1,3-tól 2,6 literes motorig bármit befogadhasson.
Ha a gyártás beindul, a Reliant maga is épített volna ugyanezekre az alapokra saját modellt, gazdagabb felszereltséggel és erősebb motorokkal. Összesen négy prototípus készül 1,6 literes Ford motorokkal, de az FW11-nek nevezett terv hamar kútba esett, mivel a török partner túl drágának találta. A prototípusok közül azonban kettő ma is létezik, a kék Törökországban, a zöld pedig Németországban található – az előbbi a Koc múzeumban meg is tekinthető.
Ezzel azonban nincs vége az ékautó pályájának: Gandini és csapata tovább csiszolgatta az ötletet, és a Volvónak is eladták. A svédek ekkoriban már a 300-as sorozat utódján dolgoztak, amely végül 400-as sorozat néven 1986-ban került piacra.
Ám 1979-ben még nem volt egyértelmű, hogy ez milyen lesz. A Bertone terveket felhasználva elkészítették, és 1979-ben be is mutatták a Tundra tanulmányt. A háromajtós, arany fényezésű autó aszimmetrikus hűtőrácsával, digitális műszereivel és rejtett fényszóróival radikális lett – úgy tűnik, a Volvo vezetés számára túl radikális is. Bár a 480-ason hét évvel később számos részlete visszaköszönt, pont az alapforma lett végül sokkal sportosabb, agresszívabb.
A Bertone viszont tovább kereste a bátor formaterv gazdáját, és végül meg is találta. A Citroën épp a GS valamivel nagyobb utódján dolgozott, amely részben már a Peugeot műszaki alapjaira épült. A DS, a GS és a CX után nem mutathattak unalmas vagy átlagos autót, így épp kapóra jöhetett a Volvo által elutasított, kompromisszummentes ékforma. A végeredményt úgy ismerjük, Citroën BX, és bár manapság már megszokta a szemünk, sőt, az elhanyagolt példányok miatt talán egy kicsit le is nézik némelyek, ez az éles forma 1982 áprilisában, amikor bemutatkozott, csaknem ugyanolyan űrbéli csodának hatott, mint a korábbi Citroën klasszikusok. A BX segített fenntartani a francia márka bátor arculatát, amelyet azért akkorra rendesen megkoptatott az LN és a Visa.
Eleinte az autó minden részletével rájátszottak erre: a digitális műszerfal, az egyküllős kormány és a bajuszkapcsolókat helyettesítő kapcsolósor egyaránt a különbözőséget igyekezett hangsúlyozni. Később ezeket hagyományosabb megoldásokkal váltották fel, mivel ennyi furcsaság már túl sok volt a vásárlóknak, de a merész forma megmaradt a BX pályafutásának végéig, 1994-ig. Az autóból terveztek kupét és szedánt is, de ezek végül csak a tervezési fázisig jutottak – az előbbiből nem vettek volna eleget, az utóbbi viszont a Peugeot-nak lett volna belső konkurencia, ezért nem valósult meg.
A BX történetének érdekes vadhajtása a B csoportos versenyváltozat – mára igazi ritkaság, mivel az utcai autók nagy részét bezúzta a gyár – a 4TC, amely 2,2 literes, 200 lóerős turbómotorral készült 1985-ben. Ez annyiból érdekes, hogy az orrkialakítása a Reliant FW11-esére emlékeztet, különösen a versenyeken használt kisebb fényszórókkal.
Mire a Citroën BX gyártása befejeződött, a szögletes autók divatja is elmúlt, szinte nyomtalanul, és így Gandini csapatának eredeti ötlete is elavulttá vált. Előtérbe került az aerodinamika, így nem is valószínű, hogy valaha visszatérne ez a jellegzetes formavilág.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
