1368 lóerő kárpótol a V8 hiányáért?
Az elektromos autók megítélése az utóbbi években egyre inkább tolódik a satnya, rövid hatótávú tejfölös doboz felől a jövőbe mutató, gyors, menő tárgy felé. Ott a Tesla, ami például úgy gyorsul le egy Alfa 4C-t, hogy közben vontat is egy Alfa 4C-t, vagy az i3-as BMW, ami ígéretes városi pusztító. Kevesen tudják, hogy mielőtt a belsőégésű motor ekkora teret nyert, komolyan versenyben volt a villanyhajtás a tömegek kegyeiért.

Például az első autó, amely túllépte a lélektani 100 km/órát, elektromos volt. A La Jamais Contente neve annyit tesz, mint sosem elégedet , ezzel sofőr, Camille Jenatzy kedvesen a feleségére utalt. Az 1450 kilós autó kasznija torpedóra emlékeztet, amely ijesztően magasan, egy létravázon ült. A gép felépítését látva nem kevés bátorság kellett ahhoz, hogy valaki beleüljön, és rendesen odalépjen neki, már csak azért is, mert 1899-ben még nem nagyon létezett sem biztonsági öv, sem szilárd útburkolat. Volt viszont egy 200 voltos elektromos rendszer, két, egyenként 25 kW-os villanymotor, amelyek lánccal hajtották a kerekeket.
Jenatzy 1899 április 29-feszült neki a menetpedálnak – de furcsa ezt leírni -, és sikeresen gyorsított 105,88 km/óráig. A legnagyobb sebességre, amire akkor ember képes volt. Viszont nem telt bele három évtized, és Malcolm Campbel 280 fölé hajszolta a Blue Birdöt, persze ekkor már nem volt kérdés, hogy melyik megoldás lesz a legelterjedtebb.

Épp ezért volt érdekes az a videó, amibe pár napja futottam bele az Electric Fox nevű versenyautóról. Mielőtt belekattintottam, az tűnt fel, hogy a villany róka formára kiadja a brutális top-fuel dragstereket, de hiányzik a V8, ami miatt olyan vezetni ezeket a gépeket, mintha a pilóta egy atomvillanást lovagolna meg. A gyorsulási versenyek elektromos kategóriája persze még messze nem olyan elterjedt, mint a metanollal üzemeltett 6-7000 lóerős retteneteké, de potenciál ebben is a van.

Az Electric Foxot hat darab YASA gyártmányú villanymotor hajtja összesen több mint 1368 lóerővel és 2160 newtonméterrel. Ezt a teljesítményt egy 800 voltos lítium-ion akkucsomagból képes előállítani, mind a hat motornak saját vezérlője van, és a menetkész súly megáll 725 kiló alatt. A klasszikus, negyed mérföldes távot 7,631 másodperc alatt teszi meg, ami egy érdekes dolog: nézhetjük onnan, hogy a Bugatti Veyron Super Sportnak 9,7 másodperc kell ehhez, de onnan is, hogy egy jól beállított top-fuel gép egy jó sofőrrel megcsinálja 3,6 alatt.
Ettől függetlenül elképesztő látvány, ahogy a jellegzetes hanggal távolodik a villanydragster, és ami külön furcsa, hogy hallani a gumik nyikorgását, amit a metanolos gépeknél elnyom a gépzaj. Hogy ez-e a jövő? Az szinte biztos, hiszen a villanymotor minden paraméterében jobb tud lenni egy belső égésű motornál, a kérdés már csak az, hogy mikor készül majd elég kicsi, könnyű és gyorsan tölthető akkucsomag, ami kiszolgál egy hétköznapi autót is. És hogy akkor mi lesz az élménnyel? Az úgyis a mozgásból, a gyorsulásból, a csücskös kanyarokból és a szűkre vett féktávokból áll össze, hogy ehhez benzint égetünk-e, vagy ampert, szinte mindegy.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

