Gyakran találkozunk azzal a jelenséggel, hogy az óriásplakátokon látható új autók árai a kereskedésekben valamilyen extra kedvezménynek köszönhetően tovább csökkennek. Persze tudjuk, hogy ez utóbbi a valódi alapár, csak a vevő így jobban érzi magát, hisz olcsóbban kapta meg az autót, mint amennyiért mindenki látta a hirdetésekben. Ha kíváncsiak vagyunk, hogy mennyi a valódi alapára egy-egy új autónak, érdemes felkeresni a használt autós oldalak valamelyikét, kiválasztani a kiszemelt típust, majd csak új, vagy legfeljebb pár száz kilométert futott autókra szűrni. Ezzel a módszerrel kerestük a jelenleg Magyarországon kapható legolcsóbb személyautót is. A győztes pedig nem lett más, mint a Lada Granta, 2 millió 499 ezer forintos árával.
Felbukkant még egy-egy készleten lévő Kalina és Dacia Sandero is, de egyedül a Granta az, amit mondhatni országszerte megkapunk ennyiért. Van, ahol Standard, van ahol Norma felszereltséggel hirdetik. Előbbi magyarra fordítva fapadost jelent, utóbbi az olcsó új autók világában pedig inkább fullextrásat. Hogy inkább előnnyel, mint hátránnyal indítsuk a Grantát, a Normát vettük alapul, ne érje szó a ház elejét. Ennek a kivitelnek már 98 lóerős az egyhatos, benzines motorja (a Standardé 87), van benne klíma és MP3-at akár USB-ről is lejátszó, bluetooth-os rádió. Metálfény ennyiért még nem jár, a teljes garancia három év, az átrozsdásodásra hatot vállalnak. A csomagtartó alapból 520 liter, a hasmagasság 16 centi. A használt alternatívák esetében igyekeztünk olyan autókat választani, amelyek valamilyen szempontból reális választások lehetnek az új Granta helyett. Az Octavia már korábban megvolt , így az most kimarad.
A divatos
Az Opel Adam a német válasz a Fiat 500-asra: jópofa, fiatalos, menőn néz ki, ha a lányokat kérdezzük, akkor pedig cuki. Az általunk kiszemelt 2,5 millió forintos célösszeg alatt kicsivel több eladó példányt is találunk 2013-as és 2014-es évjáratban, 58 és 111 ezer közötti kilométeróra állással. Szinte mindegyiket a 69 lóerős 1,2-es benzinmotor hajtja, kivéve a 111 ezret futottat, az már 87 lóerős egynégyes. Akár kétszínű fényezésűt is találunk, ami nagyon jól áll az Adamnak, a könnyűfém felni itt is mindegyiknél alap. Praktikumban elvérzik a Lada ellen, de ha városi rohangálásra kell, nem is biztos, hogy szükség van a nagy puttonyra.
A crossover
Manapság a crossover a legmenőbb kategória. Hogy miért? Magasan ül benne az ember egy személyautó kényelmében, a valódi terepjárók kellemetlen velejárói nélkül. A Nissan Qashquai megjelenéséhez kötött kategória cseh (haha) képviselője a Škoda Yeti. A Yeti elég vagányan néz ki, új korában pedig meg is kérték az árát – alapáron 5 millió volt–, használtan viszont már 2,5 körül is van választék. Mindegyik eladó példány amit láttunk 2009-es vagy 2010-es, vegyesen benzines és dízel. A 105 lovas 1,2 TSI-k jellemzően kevesebbet futottak (200 ezer alatt), a kétliteres CR TDI-k (110 vagy 140 lóval) pedig többet. A népítélkezőink úgy tűnik szeretik.
Az elegáns
A 2,5 milliós ársávban már korukhoz képest viszonylag keveset (200 ezer alatt) futott S60-as Volvókat találunk 2008. környékéről. A többség 2,4-es 163 lóerős dízel, de akad 260 lóerős, turbós benzines is. A Volvo neve már régen egybeforrt a biztonsággal, illetve a rozsdásodási hajlamuk is elenyésző. Ennél a szintnél már bejön a képbe az automata váltó is, a klasszikus Aisin pedig nem egy problémás darab a szóbeszéd szerint, bár az olajcserékre oda kell figyelni. A Volvo nagy, kényelmes, a csomagtartója 394 liter. Az eladó S60-ak beltere jellemzően bőr, az extralista végtelen. A szervizben valószínűleg drágább lesz egy látogatás, mintha Ladát vettünk volna, a szomszéd viszont nem fog mercis/BMW-s/audis bunkónak tartani, mi pedig egy teljesen más dimenzióba kerülünk az utazásaink során, mintha ladáznánk.
A terepes
Ha olykor bakhátakon át jutunk csak ki a telekre, egy összkerékhajtású kisterepjáró jó választás lehet. A 2007. körüli Suzuki Grand Vitarákból bőven van választék ennyiért, akár a rövid, akár a hosszú változatról legyen szó, benzines vagy dízel motorral. Az egyhatos, 106 lóerős szívó benzines élettartama örök élet +1 nap, de a 129 lovas, 1,9-es dízeltől sem kell félni. A hátsó ajtón lévő pótkeréknél pedig kevés macsóbb dolog létezik ebben a műanyag világban, sok kategóriatársával ellentétben pedig enyhébb terepen is jól boldogul. A jellemző futásteljesítménye 150 ezer kilométer körül van ezeknek a Grand Vitaráknak, extrákkal pedig jól megtömték őket, nem ritka a bőr belső sem.
A praktikus
Igen, a nagy riváis. 2,5 millió körül szinte új, dízel Dacia Logant is kaphatunk, akár kombiban is. Bár a forgalmiba 2014-es vagy '15-ös gyártási év lesz írva, a pár tízezres futás nem még nem hagyott nyomokat az autókon. Az egykettes szívó benzines 73 lóerős, az 1,5-ös fogyasztásbajnok dCi pedig 75. Utóbbinál persze inkább a nyomatékot kéne megemlíteni, ami 200 newtonméter a Lada 145-ével szemben. Az igazi aduásza mégsem ez a Logannak, hanem a csomagtartó, ami a kombi esetében teljes értékű pótkerékkel 573 liter a rolóig pakolva, az üléseket ledöntve pedig 1518 liter. Persze a szedánnak sincs szégyenkezni valója a maga 510 literével.
Korábban már új autókként összemértük a Grantát a Logannal, a cikkért kattintson ide.
Szavazzon!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.