Nem túl vén családi autót 1 millió alatt

2017.09.28. 15:22
51 hozzászólás

Bővül a család, már nem biztos hogy elég lesz az eddig is teletömött autó csomagtartója? Az se lenne baj, ha ötnél több ülésetek lenne? A legkézenfekvőbb választások mellett segítünk néhány egyedibb típusötletet is adni.

Habár mindenki tíz évnél fiatalabb autót akar, és ezért akár hitelt is felvenne, ez az összeállítás az elvi határok másik végletével foglalkozik: kiszemeltjeink maximum húsz évesek lehetnek, és fontos, hogy ne adósítsanak el egy átlagos magyar családot. Fontos szempont a praktikum, így a csomagtartó mérete és a szállítható személyek száma is.

Ha nem fontos az óriási fejtér

Ha viszolyog az egyterűektől, és elég, ha a szállítható személyek számánál egy ötös szerepel a forgalmiban, kezdésnek mindjárt ott van az első generációs Škoda Octavia. A VW konszern hatalomátvétele után ez a szedán jellegű ötajtós alapozta meg a cseh márka újkori sikerét. A IV-es Golf technikájára épült Octaviából készült kombi is, de már a sima ötajtósnak is 528 literes a csomagtartója, szóval bátran elnyeli az éves nyaralás legfontosabb cuccait. Octaviát már háromszázezer forinttól is találni, a plafon az első generációnál másfél millió körül van, de azok jellemzően négykerékmeghajtású vagy a sportos RS változatok, 1,8 literes turbómotorral. A többi motorváltozat általában klasszikus VW technikát képviselt, többnyire szívó benzinesek, akár kétezer köbcentivel, így nem túl erősek, de legalább tartósak. Akinek igazán nem számít a menés, 1,9-es SDI szívódízelt is kereshet, de előre szólunk, hogy az elsősorban takarékos, és csak másodsorban használható jármű. Az Octavia alját viszont érdemes figyelgetni, mert a túl alacsonyra húzott koptató miatt akadhatnak csúnya felütések.

Ha már a Golfot említettük, szóba jöhet a közelebbi platformtárs, a Bora is, mint egy fokkal minőségibb alternatíva, kevésbé szomorú utastérrel. A probléma csak az, hogy a Bora négyajtós, és a kombi kivitel csomagtartója is csak 460 literes, ami jócskán elmarad az Octavia Combi 600-as értékével szemben. Akinek ennek ellenére megér egy kis felárat a minőségibb beltér, 450 körüli a beugróra, de szintén másfél millió környéki plafonra számíthat.

Még mindig ebben a kategóriában maradva titkos favoritom a Mitsubishi Carisma. Csomagtartója kisebb, mint az Octaviának, de egy kicsit jobban el lehet férni benne, mint az Octaviában. Az alapvetően jellegtelen autó a neve miatt gyakran köznevetség tárgya, pedig az 1999-es facelift után már egészen normálisan néz ki. Akinek nem számít a külső, igen korrekt európai gyártású japán autót kaphat.

A motorok többsége és a váltók a Renault-tól származnak. Akár már 450 ezer forintért találni friss műszakis korai példányt. Ha biztosabbra menne, egymillió körül találja a másik végletet. A Carisma könnyű autó (alig lépi túl az 1,1 tonnát), így ha kifog egy korai példányt a kamrás dízellel (később közvetlen befecskendezésű változatok voltak, miután a Renault váltott) is eljárhat. Szerelték a közvetlen befecskendezéses, Mitsubishi-eredetű, 1,8 literes benzinmotorral (GDI) is, ez még a korai időkből származik, a kokszolódós fajtából, érdemes elkerülni.

A Honda Stream kapcsán azt gondolhatnánk, hogy már átkarcolunk az egyterűek világába, de lényegében a Civic kombi-egyterű változatáról van szó. Mondhatnánk, ilyen a Dacia Logan MCV is, de a Stream messze másik ligában játszik, hiába van a két típus között jó pár év. Kellemes a műszerfalra helyezett váltó, viszont ha mind a hét ülést használjuk csak jelképes, 158 literes csomagtartónk marad, így ez esetben csak ovijáratról lehet szó. A rozsdát azért érdemes figyelni rajta.

A Népítélet egyik sztárja ez a Honda a 8,26-os átlagával, ennek ellenére a Stream nem tartozik a márka legsikeresebb modelljei közé (talán mert nem kínáltak belőle dízelt, csak kétféle benzinmotort), így a hazai kínálat csupán 20 darabot számlál. Hétszázezer és 1,7 millió forint között tart az ársáv.

Ha mindenképp egyterű kell

Az első generációs Citroën Xsara Picasso kellemesen szellős utasterével, 550 literes csomagtartójával hamar kelendő modell lett a kisebb családok körében. A Xsara Picassónál elektromos hibák már adódhatnak, de olyan népszerű modellről van szó, hogy a javítás sem lesz különösen drága. Szerencsére a motorok tartósabbak, a nagyon népszerű 1,6-os HDi-től sem kell tartani. A gyártás kezdeti példányokban még erőtlen, és aránylag iszákos 1,6-os alapmotorral szerelt változatokat már 300 ezer forinttól megtalálni a piacon, a legdrágábbakért viszont közel kétmilliót is elkérhetnek. Érdemes körültekintően választani, hiszen mostanában szabadul rá a piacra a taxis Picasso-flotta. Az így használt autó jelenthet gondosan megőrzött példányt az évenkénti hatósági vizsga miatt, de akár ennek ellenére szörnyen lelakott példányokba is belefuthatunk. A sokat futott Xsara Picassókban a váltó is szeret elromlani, de a facelift utáni, kései évjáratokra összességében kevés a panasz.

0333436-Mazda-Premacy-1.8-Comfort-1999

Ha ellensúlyozná a Citroënt egy japánnal, a Mazda Premacy lehet az egyik megoldás. Mifelénk csak öt üléssel kínálták, és a csomagtartója is csak 420 literes, de cserébe a fejtérrel itt sem lesz gond. Valószínűleg mással sem (8,12-es Népítélet átlag), de a Mazda-rozsda ezt a típust sem kíméli, így érdemes résen lenni a vásárlás előtt, és ha találtunk egy ép példányt azonnal jöhet egy alváz- és üregvédelem, hogy nyerjünk pár gondtalan évet. A japánbérencségnek persze ára van: a legolcsóbb példányok éppen, hogy megállnak félmillió alatt, a felső határ viszont megáll 1 millió forint körül. Szerencsére egyik Premacy sem alulmotorizált, a leggyengébb benzines 1,8-as is 100 lóerős.

Fiat Multipla 021

A Fiat Multipla a csúnyaautó-összeállítások állandó résztvevője, de a faceliftelt változat már itt is korrektül néz ki. Óriási ablakfelületeit imádni fogják a gyerekek, és ők még talán elnézőbbek is a kretén forma miatt. Csomagtartóból viszont csak 430 literest kapunk, és hiába a hat ülés, azok szűkek. Persze, ha valakinek pont erre van szüksége, nehezen talál mást, hiszen az ugyancsak hatüléses Honda FR-V még túl új és túl drága. A Multiplából a kétes állapotú darabokat már 2-300 ezerért elvihetjük, a csúcs valamivel másfél millió alatt van. Az autó karakteréhez az 1,9-es dízel (JTD) passzol jobban, de ha alacsony futásteljesítménnyel számolunk, érdekes lehet az 1,6-os benzinmotor, amelyet földgázüzemű változatban is gyártottak. Utóbbinak problémás a javítása.

Ha tényleg sok ülés kell

Az igazi batárok kategóriájában a kilencvenes évek végén még pont nem választhattunk sok minden közül. Elsőként beugorhat a Eurovan család, vagyis a kortárs Fiat Scudójával, Citroën Jumpy-jával és Peugeot Expertével azonos műszaki alapokra épülő Fiat Ulysse/Citroen Evasion/Peugeot 806/Lancia Zeta négyes. Az alapoknak megfelelően haszonjárműves pozícióban áll a kormány és vezetés is egy kisáruszállítóhoz hasonlít. Hét ülés mellé tisztességes, 340 literes csomagtartó jár, de az ülések kiszerelésével ez óriási területté bővíthető.

Vásárlás előtt érdemes ellenőrizni, hogy a tolóajtók megfelelően zárnak-e. A nagy üvegfelületek miatt jobb, ha a klímával szerelt változatokat keresi, de szerencsére ilyet már 3-400 ezerért is talál. Jellemzően a megkíméltebb példányokért sem kérnek egymillió forintnál többet. Ekkora testhez (1,7 tonna) már szinte alap a dízel, még az olasz JTD fantázianévvel ellátott Ulyssék és Zeták is PSA-eredetű négyhengeresek.

Ha ebben a kategóriában is inkább japánra vágynánk, a második generációs Mazda MPV lehet a jó választás. Az abszolút csomagtérméret-versenyben 294 literjével sereghajtónak számít ebben az összeállításban, de kompenzál a Karakuri rendszer, amivel igazán könnyedén lehet alakítgatni az utastér üléseit.

Az MPV hat és hét üléssel is kapható volt, előbbinek előnye, hogy a második üléssor két széke között lehet eljutni a harmadik sorba. Benzinmotorból több fajta is volt. A 2 literes négyhengeres túl gyenge, a V6-os gyakorlatilag fellelhetetlen, a 2,2 literes se gyakori példány. A használtpiacon a 136 lóerős common-rail dízelből találni a legtöbbet, ami talán tud is kezdeni valamit az 1,7 tonnás kasznival. Rozsdát és a tolóajtókat itt is érdemes vizsgálni, a rohadás nagyon súlyos probléma a típusnál. MPV-be csak akkor ülhetünk, ha legalább hatszázezer forint lapul a zsebünkben, de a határ még egy millióval feljebb van.

Ezúttal arra a kérdésre kerestük a választ, hogy merre indulhat, aki legfeljebb 1 millió forint környékén keres nagy családi autót, de fontos, hogy bármelyik típust választják is, igyekezzenek a lehető legtöbbet megtudni a kiszemelt autó múltjáról és az állapotáról. Egy alapos és szakszerű állapotfelmérést a legszebb autónk is érdemes végeztetni, mielőtt kifizetik. Az átvizsgálás általában nem kerül többe 15-20 ezer forintnál, de akár sok százezret spórolhat vele, aki időben megtudja mire kell azonnal költenie a birtokbavétel után. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.