Ebben az összeállításban talán a legnépszerűbb kategóriában igyekszem autót ajánlani. A plafon a mágikus kétmillió forint, a cél: a lehető legbiztonságosabb autót kiválasztani.
Hogy a merítés ne álljon több ezer autóból, az alábbi feltételeket szabtam meg:
- ABS
- ESP
- Minimum négy légzsák
- Isofix
- Maximum 10 éves
- A vásárlási keret: 1,5-2 millió forint
Így is kaptam jóval több, mint 1000 találatot. A biztonság megállapításában a EuroNCAP törésteszt eredményeinek felnőtt- és gyermekvédelmi pontozásainak átlagát vettem alapul. Mivel pont ekkoriban történt egy váltás az értékelési rendszerben, így a könnyebb összehasonlíthatóság kedvéért a 2009-től vizsgált autók kerülhettek bele az összeállításba. Egy ilyen listába természetesen öt csillag alatt már nincs belépő, így fontos megjegyezni, hogy a mai sztenderdek szerint mindegyik ilyen autó nagyon biztonságosnak számít, mi mégis a krémek krémjét szerettük volna kiemelni ebben az összeállításban.
1. Volkswagen Golf VI
Ha csak egy hajszállal is, de a 97%-osra értékelt felnőtt utasok védelmével és a 84%-osra értékelt gyermek utasok védelmével a hatos Golf az összeállítás legbiztonságosabb típusa. A hatos, a sorozat második legjobban értékelt Golf-generáció (7,90) a hazai tulajdonosok szerint, csak az újabb, hetes Golf jobb nála néhány tizeddel. A válság miatt műszakilag csak fél generációt előrelépő hatos Golf minden tekintetében tisztességen felül hozza az arany középutat, csupán az 1,2-es és 1,4-es TSI benzinmotorokkal kell vigyázni. Kokszosodás, vezérműlánc-problémák - szerintem már betéve tudják önök is. Ha mégsem itt és itt tudnak utána olvasni.
Minden Golf VI-ost hét légzsákkal szereltek fel, ahogyan a hátsó üléseken látható Isofix rögzítési pontok és a keréknyomás-ellenőrző is alapáras extra volt. ABS, ESP természetesen alap. Kétmillió alatt már közel száz ilyen Golfot találhat a piacon, a nagyon sokat futott dízelek és a borzalmas 80 lóerős szívó 1,4-esek már 1,7 milliótól is elvihetőek, a legdrágább változatok viszont alulról súrolják a négymilliót. A kétmilliós határig akár kombit is nézhet magának, szép számmal vannak azok is.
A Használtautó.hu Volkswagen Golf VI kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Volkswagen Golf VI hirdetéseit ide kattintva érheti el.
2. Opel Astra J
Csupán két százalékkal csúszott le az elsőségről a 2009 és 2015 között gyártott Opel Astra J, ami inkább a gyalogosokkal bánik sokkal durvábban, mint a Golf (61 vs 48 %). A J Astra a hatos Golffal ellentétben viszont teljesen új fejlesztés volt, sajnos azonban a súlycsökkentést nem vették elég komolyan: legsikeresebb vetélytársainál átlagosan legalább 100 kilóval nehezebb volt, így néhány decivel/literrel magasabb fogyasztással is kell számolni. A Golfhoz képest lejjebb húzták még az alapfelszereltséget is, így nincsen és nem is volt rendelhető a J Astrába térdlégzsák, valamint az alapáron felül fizetni kellett a függöny- és az oldalsó légzsákokért is. ABS, ESP, Isofix rögzítési pontok a hátsó ülésen minden tulajdonosnak jártak.
A magyarok jobban szeretik az Opeleket, így közel kétszer annyi Astra közül válogathatunk a hazai hirdetőportálokon. A bátrak már másfél millió alatt behuppanhatnak akár egy Sports Tourer néven árult kombiba is. Ennél az Astra generációnál már megjelentek a benzines turbómotorok is, de még volt egészen elfogadható 1,4-es és 1,6-os szívó benzines is. Dízel-fronton a megszokott 1,3-es Fiat-eredetű blokk 95 lóerős változata a belépő, de a kétmilliós határig az OPC-n kívül gyakorlatilag az összes motorváltozattal találkozhatunk. A J Astránál is a Golfhoz hasonló tendenciát figyelhetünk meg, ami a Népítélet-értéket illeti: a sorozatból csak az újabb K Astra jobb nála két tizeddel, a Golftól viszont elmarad a 7,24-es érték.
A Használtautó.hu Opel Astra J kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Opel Astra J hirdetéseit ide kattintva érheti el.
3. Kia Rio (3. generáció - UB)
Eggyel kisebb vizekre evezünk a Kia kompaktjával, a harmadik generációs Rióval. A típus 95%-osra értékelt felnőtt-, illetve 84%-os gyermekvédelmi mutatója még mindig az élmezőnyben van, és az alapfelszereltség is gazdag: hat légzsák, ABS, ESP, Isofix rögzítési pontok a hátsó üléseken. A Rio kellemes formájú, kategóriájához mérten tágas kisautó, talán a motorok azok, amik kevésbé sikerültek jól. A hét év garanciának megfelelően a megbízhatósággal nincs gond, inkább a spiritusz hiányzik a szívó benzinesekből (1,2 84 LE, 1,4 109 LE) és a két turbódízelből (1,1 CRDi 75 LE, 1,4 CRDI 90 LE).
A kétmillió forint alatti ársávban jelenleg csak az 1,2-es benzinest és az 1,1-es dízelt találjuk, így városon kívülre jól át kell gondolni, hogy ennyi pénzért valóban ilyen Riót akarunk venni. Szerencsére a korábbi tulajdonosok sem kontinens-átszelő autónak használták ezeket az autókat, hiszen a bevallott futásteljesítmény jellemzően elég alacsony. Habár csak tízen értékelték, 9,11-es átlagával magasan az összeállítás legjobb Népítéletével rendelkezik a Rio.
A Használtautó.hu Kia Rio (UB) kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Kia Rio (UB) hirdetéseit ide kattintva érheti el.
3. Suzuki Swift III
Az utolsó Magyarországon gyártott, 2010-ben megjelent Swift már a biztonságra is rágyúrt, a Rióval és a Polóval azonos átlagot hoz a felnőttek (94%) és a gyermekek (82%) ütközésbiztonsága terén. Kívülről nem látszik, de a harmadik generációs Swift minden csavarja új, ami érezhető minőségjavulást eredményezett. Ez a Swift már sokkal komolyabb, mint a korábbiak, ami az árcédulán is meglátszott, így nem is nagyon vált az utcakép részévé. Pedig ebben a Swiftben már egészen jól el lehet férni hátul is, a csomagtartó azonban továbbra is elég kicsi maradt (210 liter). Hat légzsák, ABS, ESP, és Isofix a hátsó üléssoron itt is természetesen alap.
A Suzuki hagyományainak megfelelően túl sok motorváltozat közül nem választhatunk. Egy benzines (1,2, 94 LE) és egy Fiat-eredetű dízel (1,3 DDiS, 75 LE) közül válogathatunk. A kínálat elég szűk, a cikk írásakor mindssze 14 autó felelt meg a kritériumoknak. Még Népítéletből is többet, 22-t írtak, összesen 8,88-as átlagot adtak a hármas Swiftnek, jelentős hibát nem is említenek meg a tulajdonosok.
A Használtautó.hu Suzuki Swift III kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Suzuki Swift III hirdetéseit ide kattintva érheti el.
3. Volkswagen Polo V
Szorosan a többiek nyomában lohol a 2010-es Év autója, az ötödik generációs Volkswagen Polo. Pontszámaik átlaga meg is egyezik, hiszen kettővel gyengébben teljesített a felnőtteknél, a gyerekek védelmét viszont két százalékkal magasabbra értékelte az EuroNCAP. A kortárs Seat Ibizával, Škoda Rapiddal és az Audi A1-gyel, majd a Polo 2014-es faceliftjétől a Škoda Fabiával közös platformra épített Polo megérdemelten lett az év autója: tágasabb (közel négy méter hosszú), könnyebb, merevebb lett az elődjénél és mindemellett még jól is néz ki.
Alapból már itt is hat légzsákot adtak a Polóhoz, az ABS természetesen alap, az ESP pedig hillhold funkcióval is rendelkezik. Isofix rögzítési pontokat szintén találunk a hátsó üléseken. Pontlevonás járt viszont azért, hogy a hátul utazókat nem figyelmezteti az autó az övek becsatolására.
Ez volt az utolsó Polo, amihez még többféle szívó benzinmotort is árultak, és ezeket találjuk meg a kétmillió forint alatti ársávban is. Az 1,2-es háromhengerest inkább jobb kerülni, az 1,4-essel kevesebb a probléma és egy fokkal jobban is megy. Lehet 1,6-os CR TDI változatot is találni 2 millió alatt, de a nagy futásteljesítmény és a nyomott ár sosem túl jó jel. Népítélkezőink szeretik a Polójukat, legalábbis a 8,23-as átlag erre enged következtetni. Az 1,2-es TSI-nél jelentkeznek a vezérműlánc-problémák, és általános érvényű kritika a típussal szemben, hogy nagyobb termetű sofőrök nehezen találják meg a kényelmes üléspozíciót.
A Használtautó.hu Volkswagen Polo V kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Volkswagen Polo V hirdetéseit ide kattintva érheti el.
6. Ford Focus III
Csupán további két százalékkal csúszott le a hármas holtverseny miatt kialakult képzeletbeli dobogóról a Ford Focus harmadik generációja. A jelenleg is futó, 2011-ben megjelent Focus 92%-ot kapott a felnőttek és 82%-ot a gyermekek biztonsági értékélésénél. ABS, ESP, Isofix hátul alaptartozék, ahogy a hat légzsák is. A hátul ülőket viszont nekünk kell figyelmeztetni, ha nem akarják bekötni magukat.
A furcsa, háromszög alakú lökhárítóiról könnyen felismerhető Fordot még most is lehet kapni, ennek ellenére a használt-piacon a flottavásárlásoknak is köszönhetően rengeteget találni, még kétmillió alatt is. A Népítélkezők egyelőre 10-es skálán 8-asra értékelték a Focust. A leggyengébb, ezres, háromhengeres, 100 lóerős turbómotortól Winklernek felállt a hátán a szőr. Ha mindenképpen alapmotor, akkor már inkább érdemes az erősebb, 125 lóerős változatot keresni, de alul az is nyomatékszegény. Akkor már inkább 1,6-os szintén turbós 150 lóerős benzines a jobb választás. Aki a szívó benzinesre esküszik, az 1.6 Ti-VCT kód alatt futó motort (105 vagy 125 LE) keresse. Egy rakás francia eredetű, de Ford által gyártott turbódízel közül lehet választani, a használtpiacon ezek is vannak túlsúlyban.
A Használtautó.hu Ford Focus III kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Ford Focus III hirdetéseit ide kattintva érheti el.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.