Nem akartam én semmit se venni, komolyan mondom. Csak az egyik havernak próbáltam segíteni, hogy Sierrát vehessen, mert hát az ember ott segít ahol tud. Szó-val, (nagy levegő) az úúúgy vóóólt (cipő orrával kavics rugdosás, orrpiszkálás)...

Balázs cimborám (foglalkozás körében elkövetett autóbuzi) jó ideje vágyik valami öreg hátsókerekesre. Legszívesebben ladázna, de kezdenek a vállalható példányok nagyon elszaladni árban, ugyanakkor van fordos kötődése is, sokat morfondírozott Sierrán. Tudja, hogy láttam már Ford Sierrát közelről, ismerek is pár olyan embert, akik egészen közelről látnak Sierrákat nap mint nap – szóval megkeresett, hogy feltegyen pár kérdést. Mert a látókörében van egy régóta egygazdás, megkímélt darab, amit megvehetne és nagyon kíváncsi lenne a véleményemre.
Ilyen Ford nem lesz több
Milliárdokért fejlesztett hipermodern űrhajóból lett lepattant melós kocsi. Minden a Sierráról, amit nem tudtál, és nem is akartál.

El is küldött pár sötétben készült fotót meg a legfontosabb infókat: 1991-es, vagy húsz éve a családnál van, megkapta a törődést, tető alatt áll, jó állapotú, 4 ajtós. A motorja a Jolly Jokerként számon tartott kétliteres DOHC-blokk (viszonylag erős, viszonylag takarékos), és már a modernebb, erősebb MT75-ös kódú váltó van benne. Ez a kétezres benzines érdekes módon hiába két vezérműtengelyes, csak nyolc szelepes, de van (volt) benne 120 (akkor még) egészséges ló, turbótlan négyhengeresből ezek voltak a legerősebb Sierrák. Ilyen volt a Sivatagi Patkányban is eredetileg, nem egy sportkocsi, de hóban tökéletes, sőt, nedves aszfalton is elég játékos tud lenni. Szóval innen nézve ez egy jó kocsi lehet, amit érdemes megvenni. De.
Egyszer fent, egyszer lent
Sierra a pályanapon, sokadik epizód. Féktelen száguldás, gumimizéria, körrekord. Színes, szélesvásznú pályanap

Az a baj, hogy a Sierrák rohadnak. Mind. Nem annyira, hogy a tankönyvekben ezekkel illusztrálnák a Minden Idők Top 10 Legrohadósabb Autója listát, de ne legyen senkinek illúziója, a rozsda nem megúszható dolog. Valamennyi valahol lesz, mára minimum 25 éves autókról beszélünk, nincs min meglepődni. Soroltam a megnézendőket: hátsó ívek, küszöbök, nyúlványok. A technika szög egyszerű, nagyjából minden van hozzá, bontott alkatrészekből is van kínálat, olcsón lehet hozzá cuccokat találni. Ha az ember maga tudja (és akarja) bütykölni, kevés pénzből tudja a nyugati Zsiguli-fílinget – már hogy mindkettő hátul hajt és elterjedt típus, de a Sierra sokkal modernebb autó, nagyságrendekkel finomabb futóművön gurul, kényelmesebb és tágasabb a kasztni.
Nagy Zsiguliteszt
Nem kell sokat mondani előzetesként, a téma magáért beszél. Összeszedtük az összes kerek lámpás Zsigulit, 1200-astól 1600-asig, s vezettük őket. Ilyen még nem volt. De készüljenek – hosszú lesz.

Ha rozsda szempontjából nem reménytelen a kocsi, még okozhat meglepetést az ár, ez gyorsan eldöntheti, van-e értelme tovább gondolkozni. Persze, minden autónál fontos, hogy mennyiért adják, de ne legyenek kétségeink, már Sierra-fronton is vannak, akik azt hiszik, az ő öreg autójukért a gyár térden csúszva akar új kocsit ajánlani, csak hogy kiállíthassák a majdnem veteránt a szalonban. Láttam én már fapados, középszériás Sierrát, 1,6-os motorral, jégvert kasznival, de kevés kilométerrel, amiért valami 8 kilót kértek. Meg utolsó szériás kombit másfélért. De ezek az autók még nem érnek ennyit, talán sosem fognak.

Az öreg, de patent állapotú első szériások értékesebbek, a V6-os XR4i-k is már szabad szemel is jól látható euró-összegekért vannak hirdetve, a Cosworth motorosok meg külön ligában játszanak. A nem különleges kivitelű, átlagos autók 2-300 ezer forint körül reálisak, ennél valamivel többet érnek a patika állapotúak, de ugye ezeknek meg kisebb a piaca, hiszen sokan játszósnak, projekt autónak veszik őket, pici pénzért. És mivel öreg autó, szinte biztosan kell majd vele foglalkozni, kell rá költeni. Abban maradtunk, hogy ha ezekkel együtt sem ment el a kedve, ki kell próbálni, gurulni vele, aztán ha tetszik és jó az ára, megvenni, és élvezni az utolsó európai, kispolgári hátulkaparóst.

Balázs el is ment próbaútra, amin kiderült, a kocsi egy extrásabb darab: van benne villanyablak, villanytükör, központi zár, tolótető, ABS, pumpás deréktámasz, fűthető szélvédő. Klíma persze nincs, az azért különösen ritka volt akkoriban, de 1991-ben az előbb felsoroltakat még egy 124-es Merciben sem feltétlen ikszelte be a vevő, mert jelentős lovettát kellett kicsengetni értük. Kicsit csipás a hátsó ív, meg volt már itt-ott törve, de hát na, nem gyűjteménybe lesz az autó, használni tökéletes. Oké, folyik az olaj a szelepfedél-tömítés alól, persze hogy folyik, ezek a műanyag deklik a DOHC-kon mindig könnyeznek. Oké, kicsit füstöl gázelvételnél, meg hosszabb állás után indításkor – ki kell cserélni a szelepszárszimeringeket, na bumm. Majd kiderült, mennyit kérnek az autóért. Erre csak annyit válaszoltam: annyiért vedd meg. A felsorolt dolgok nagy részét meg szerszám, alkatrész és akarat segítségével el lehet hárítani.

Aztán Balázs számolgatott, és mivel eddig nem sok racsnis készletet koptatott még el (értsd, nincs tapasztalata a szerelgetésben), inába szállt a bátorsága. És ez bizony érthető: ha nem magának bütyköl az ember, költséges játék egy öreg autó. A szervizben egy ilyen kis értékű kocsin is ugyanannyiért tekergetik a csavarokat, hegesztik a lemezt, mint egy több millás autón. Pillanatok alatt lehet a vételárnak akár a többszörösét is ráborítani. És ez bizony nem egy Ponton (vagy bármilyen más, több tízezer eurót is érni képes autó), a ráköltött pénzeket soha, senki nem tudja egy ilyen kocsinál egy esetleges eladásnál érvényesíteni. És belátta, hogy mivel egyéb családi projektekre kellene a pénzügyi forrásokat koncentrálni, számára orosz rulett is lehet a Sierra. Szóval, jött a kérdés: nem tudok valakit, akinek esetleg kell? Hááccőőő...
Pontonvég
Ha nyolc évvel ezelőtt olvasom, amit itt írok, felvágom az ereimet. Ha néggyel ezelőtt – hát, nem is tudom mire vélni a hírt. Most itt van a helye: táncot jártam a dög hűlt helyén, igen, a garázsban.

Megint elkezdtem nézegetni a képeket. Baszki, elég jó kiállása van. És hát azért jó sok extra van benne. Ráadásul a legutolsó szériás, ami már megint tetszik belülről (a legszebb az eredeti, aztán a fészliftnél az oldalkárpitok igénytelenek lettek), ez is csupa plüss, meg aztán ugye, húsz éve egy ember hajtja... Ááá, nem kell nekem, minek. Jó, néha jól jönne, ha lenne még egy kocsi, de... Mondjuk, itt van a szomszédban, elmenni, megnézni nem kerül semmibe, miért is ne. Igen, ez egy ilyen híres utolsó mondat, mint a nyugi, csináltam már ilyet, meg a persze, megsimogathatja, még senkit sem bántott.

Elmentem, megnéztem, kipróbáltam. Tényleg csinos, igaz, látszanak rajta az évek, de a hozzá hasonló korúaknál nagyságrendekkel mutatósabb. Hamar feltűnt, hogy sokszínű egyéniség: nem minden javításkor sikerült eltalálni a megfelelő kék árnyalatot, és nem is egyformán csillognak az elemek, de egy gyors polír után még fotómodellnek is elmehet. Igen, a szelepszárszimmeringek oda lehetnek, jön egy kis kék füst motorféken, de valamikor már csak ki kell próbálni valamelyik sokat ígérő tömítéslágyító adalékot. Legrosszabb esetben kicserélem a szimeringeket – kis szerencsével a hengerfejet sem kell leszedni. Ugyanakkor a fékje (gyári ABS-es!) isteni, a futóműve csendes, az ülések puhák és kényelmesek, megvan az összes eredeti füzetkéje, még pár éve is a Petrányihoz hordták szervizre.

Otthon aztán leültem a tévé elé, emésztettem a látottakat, tettem egymás mellé a nemkelleznekedtemarha és az azértcsakjólenneám érveimet. Közben telefonon lehúztam a mailjeimet. Stump Bandi levelén akadt meg a szemem, aki csak annyit írt: Mindeközben Csepelen... És a mellékletben egy kép, ez:

Mi ez, ha nem isteni jel? Ugye. Így aztán rövid tárgyalás után enyém lett A Kék Szedán.


A papírok intézése közben az eladó még mondta, hogy valahol folyik a hűtővíz, és hogy az egyik benzincsőnél elkezdett ereszteni, ezeket mindenképp írjuk bele az adásvételibe (valamiért korábban elfelejtette említeni). Óvatos ember, igaza is van. Ugyanakkor ilyen apróságok miatt nem aggódok, szeretek szerelgetni és pikkpakk javítható dolgok ezek – úbaszki, még egy híres utolsó mondat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
