Azt hitted, minden VW-t ismersz?
Belsőség: Volkswagen ESVW I – 1972. és a speciálkabriók
Bogár, Golf, Passat meg néhány szögletes terepjáró, ó, persze, a Transporterek – nagyjából ennyit tudott régen a Volkswagen. Tévedés. De mekkora tévedés.
Tudom, az esseni show már tényleg a múlt században volt, de képtelen vagyok rá, hogy abbahagyjam a riportolást. Egyfolytában úgy érzem, ha még ezt (meg ezt, meg ezt, meg ezt...) nem mutatom meg az olvasóknak, hát mindannyian sokkal szegényebbek leszünk, de vannak ennek kifejezésére sokkal rondább nyelvi fogások is, benne van a hülye és a meghalás is, azt most mellőzöm. Ez a szép az internetben – ez a poszt elfér itt, aki kattint, és talál benne, az olvas tovább, aki rossz szobába tévedt, kihátrál. Nem fáj senkinek.
Szóval még mindig Essen, még mindig az a letargikus szellemi túlterheltség, fásultság, ami ott úrrá lesz az emberen, amiből több hétnyi pihenő kell, hogy az ember szeme akár csak egy lilás-zöld Ferrari F40 láttán felcsillanjon. Aztán F40 nélkül is felcsillan.

Mi ez, miezmiez? Mi a kétélű, Dvořákot tintillázó muslica-vakbélgyulladás ez? Ez... ez... ez... Szóval az úgy van, hogy az ember néha nem talál szavakat.
Látszik rajta, hogy régi, az is azonnal látszik rajta, hogy Volkswagen, az is biztos, hogy hetvenes évek táján járunk. Édestesója az első Polónak, Golfnak, Passatnak, Audi 80-asnak, ez üvölt róla. Csak az arányai, azok baromira nem stimmelnek. Innen bénák, onnan vagányak. Farnehéz a design, a kocsi orra meg az égben van kissé, mint a Lamborghini Miuráé. Vagy éppenséggel a még nagyobb kedvenc Škoda 100-asé.

Nem véletlenül, ez az autó ugyanis farmotoros. Sose tervezték, hogy sorozatban gyártják, mindig is biztonsági prototípusnak készült. Alapja a nagy-Bogár, tehát az 1600 TL vagy a 411, tehát nem valami kis pattanásról van szó, hanem rendes, családi méretű járműről, 4,73 méter hosszú, pont mint egy állólámpás Mercedes, bár annál keskenyebb. Elég alá benézni, ott a teljes, faros architektúra. De kívülről... Na és belülről!

Láthatóan itt találták ki azt a fajta műszerfalat, kormányt, kilincseket, amiket az alig egy-két évvel később Volkswagenekben, Audikban viszontláttunk. Csak ezek az alkatrészek itt még bénák, kézi készítésűek. Az 1972-ben készült autót egyébként ESVW I-nek hívják, azaz Experimental Safety Volkswagen I-nek, tehát megtömték biztonsági megoldásokkal – a párnázott kormány és a tűzoltók által kampókkal kihúzható kilincsek már ebbe a körbe tartoznak.

Talán nem véletlen, hogy az ESVW I egyike volt azoknak a nagyon ritka autóknak, amelyek annak a bizonyos kérészéletű, hetvenes évek eleji amerikai biztonsági szabványnak megfeleltek – a hatalmas amerikai batárok ugyanis kvázi mind megbuktak rajta. Súlyos öngól lett volna az amerikai iparnak, ezért még bevezetése előtt buta látszatrendelkezések csomagjává nyirbálták a tervezetet: a kis sebességű ütközéseket nyom nélkül elviselő, hatalmas, szabványos magasságban elhelyezett lökhárítók (mi szükség volt ilyenekre balesetvédelmi szempontból?), amik minden amerikai verziós európai autót elcsúfítottak akkortájt, ebbe tartoztak.

Az ESVW I nem csak a tüllszoknyás balettrendelkezésnek, hanem az igazi, autópusztító, szőrös mellkasú, fullos szabványnak is megfelelt. Háromkamrás biztonsági utascellája révén (gyűrődőzóna, masszív cella, gyűrődőzóna) szinte összenyomhatatlan volt a bele, utasterében pedig olyan jellegű, öncsatoló biztonsági övek voltak, amilyeneket később láttunk az amerikai és amerikai exportos autókon. De nem csupán a testet tartották azok az övek, hanem jutott a térdekre, vállakra is gurtni, s mind előfeszítős. Bizony, 46 évvel ezelőtt itt tartottak tervezésben. Mi több, még masszív oldalvédelem is volt az ajtókban, egyik elsőként az autóiparban.

Különlegesek az ülések is, amelyek a vázszerkezet részét képezik, bár nem tudom, mennyire lehetett jó ötlet, hogy a VW rájött: megint egybepadot kell készíteni az autóba, amikor azt alig pár évvel korábban már egyszer megunták a vásárlók. 1972-ben érdekes lehetett az is, hogy automata váltós egy európai Volkswagen, de nézzétek csak – két előválasztó kar van benne... Naja, az egyik a kézifék, istenem, nem volt más hébli raktáron, ami nem szúrt.

Érdemes végiglapoznotok a galériát, mert egy rakás fotót készítettem az autóról; nem hittem a szememnek, hogy élőben látom. Persze, ez is szerepelt anno a magyar médiában, szerintem az ezüst címlapos Liener-féle Autótípusokban, de lehet, hogy egy akkori Autó-Motorban, most hadd ne keressem ki, mert élőben érdekesebb. Az ESVW I ezen egyetlen példánya egyébként a Stiftung Auto Museumtól érkezett az esseni kiállításra.

Ha már Essen, és a lezáróposzt, akkor még pár kép erejéig hadd raboljam az időtöket, aztán búcsút mondunk a show-nak: kiállítottak egy csomó meg nem valósult, vagy csak extrém kis szériában készült VW-kabriót is a standon.

Ilyenkor vérzik az ember szíve, hogy nem csinálták meg őket, pedig mennyire vagányak. Főleg a 411-esből és a Jettából készült változat tetszik, a Corrado azonban nagyon kisautóvá, olyan Punto-szerűséggé válik azzal, hogy eltüntetik a mokány, döntött falú tetejét. Persze ettől még kéne.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
