Azt hitted, minden VW-t ismersz?

Belsőség: Volkswagen ESVW I – 1972. és a speciálkabriók

2018.05.12. 13:11
20 hozzászólás

Bogár, Golf, Passat meg néhány szögletes terepjáró, ó, persze, a Transporterek – nagyjából ennyit tudott régen a Volkswagen. Tévedés. De mekkora tévedés.

Tudom, az esseni show már tényleg a múlt században volt, de képtelen vagyok rá, hogy abbahagyjam a riportolást. Egyfolytában úgy érzem, ha még ezt (meg ezt, meg ezt, meg ezt...) nem mutatom meg az olvasóknak, hát mindannyian sokkal szegényebbek leszünk, de vannak ennek kifejezésére sokkal rondább nyelvi fogások is, benne van a hülye és a meghalás is, azt most mellőzöm. Ez a szép az internetben – ez a poszt elfér itt, aki kattint, és talál benne, az olvas tovább, aki rossz szobába tévedt, kihátrál. Nem fáj senkinek.

Szóval még mindig Essen, még mindig az a letargikus szellemi túlterheltség, fásultság, ami ott úrrá lesz az emberen, amiből több hétnyi pihenő kell, hogy az ember szeme akár csak egy lilás-zöld Ferrari F40 láttán felcsillanjon. Aztán F40 nélkül is felcsillan.

Mi ez, miezmiez? Mi a kétélű, Dvořákot tintillázó muslica-vakbélgyulladás ez? Ez... ez... ez... Szóval az úgy van, hogy az ember néha nem talál szavakat.

Látszik rajta, hogy régi, az is azonnal látszik rajta, hogy Volkswagen, az is biztos, hogy hetvenes évek táján járunk. Édestesója az első Polónak, Golfnak, Passatnak, Audi 80-asnak, ez üvölt róla. Csak az arányai, azok baromira nem stimmelnek. Innen bénák, onnan vagányak. Farnehéz a design, a kocsi orra meg az égben van kissé, mint a Lamborghini Miuráé. Vagy éppenséggel a még nagyobb kedvenc Škoda 100-asé.

Nem véletlenül, ez az autó ugyanis farmotoros. Sose tervezték, hogy sorozatban gyártják, mindig is biztonsági prototípusnak készült. Alapja a nagy-Bogár, tehát az 1600 TL vagy a 411, tehát nem valami kis pattanásról van szó, hanem rendes, családi méretű járműről, 4,73 méter hosszú, pont mint egy állólámpás Mercedes, bár annál keskenyebb. Elég alá benézni, ott a teljes, faros architektúra. De kívülről... Na és belülről!

Láthatóan itt találták ki azt a fajta műszerfalat, kormányt, kilincseket, amiket az alig egy-két évvel később Volkswagenekben, Audikban viszontláttunk. Csak ezek az alkatrészek itt még bénák, kézi készítésűek. Az 1972-ben készült autót egyébként ESVW I-nek hívják, azaz Experimental Safety Volkswagen I-nek, tehát megtömték biztonsági megoldásokkal – a párnázott kormány és a tűzoltók által kampókkal kihúzható kilincsek már ebbe a körbe tartoznak.

Talán nem véletlen, hogy az ESVW I egyike volt azoknak a nagyon ritka autóknak, amelyek annak a bizonyos kérészéletű, hetvenes évek eleji amerikai biztonsági szabványnak megfeleltek – a hatalmas amerikai batárok ugyanis kvázi mind megbuktak rajta. Súlyos öngól lett volna az amerikai iparnak, ezért még bevezetése előtt buta látszatrendelkezések csomagjává nyirbálták a tervezetet: a kis sebességű ütközéseket nyom nélkül elviselő, hatalmas, szabványos magasságban elhelyezett lökhárítók (mi szükség volt ilyenekre balesetvédelmi szempontból?), amik minden amerikai verziós európai autót elcsúfítottak akkortájt, ebbe tartoztak.

Az ESVW I nem csak a tüllszoknyás balettrendelkezésnek, hanem az igazi, autópusztító, szőrös mellkasú, fullos szabványnak is megfelelt. Háromkamrás biztonsági utascellája révén (gyűrődőzóna, masszív cella, gyűrődőzóna) szinte összenyomhatatlan volt a bele, utasterében pedig olyan jellegű, öncsatoló biztonsági övek voltak, amilyeneket később láttunk az amerikai és amerikai exportos autókon. De nem csupán a testet tartották azok az övek, hanem jutott a térdekre, vállakra is gurtni, s mind előfeszítős. Bizony, 46 évvel ezelőtt itt tartottak tervezésben. Mi több, még masszív oldalvédelem is volt az ajtókban, egyik elsőként az autóiparban.

Különlegesek az ülések is, amelyek a vázszerkezet részét képezik, bár nem tudom, mennyire lehetett jó ötlet, hogy a VW rájött: megint egybepadot kell készíteni az autóba, amikor azt alig pár évvel korábban már egyszer megunták a vásárlók. 1972-ben érdekes lehetett az is, hogy automata váltós egy európai Volkswagen, de nézzétek csak – két előválasztó kar van benne... Naja, az egyik a kézifék, istenem, nem volt más hébli raktáron, ami nem szúrt.

Érdemes végiglapoznotok a galériát, mert egy rakás fotót készítettem az autóról; nem hittem a szememnek, hogy élőben látom. Persze, ez is szerepelt anno a magyar médiában, szerintem az ezüst címlapos Liener-féle Autótípusokban, de lehet, hogy egy akkori Autó-Motorban, most hadd ne keressem ki, mert élőben érdekesebb. Az ESVW I ezen egyetlen példánya egyébként a Stiftung Auto Museumtól érkezett az esseni kiállításra.

Ha már Essen, és a lezáróposzt, akkor még pár kép erejéig hadd raboljam az időtöket, aztán búcsút mondunk a show-nak: kiállítottak egy csomó meg nem valósult, vagy csak extrém kis szériában készült VW-kabriót is a standon.

Ilyenkor vérzik az ember szíve, hogy nem csinálták meg őket, pedig mennyire vagányak. Főleg a 411-esből és a Jettából készült változat tetszik, a Corrado azonban nagyon kisautóvá, olyan Punto-szerűséggé válik azzal, hogy eltüntetik a mokány, döntött falú tetejét. Persze ettől még kéne.

Az oldalról ajánljuk

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

1 órája
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35