Így nem lett a használt autógumi a korallzátonyok megmentője
Lángol Európa egyik legnagyobb gumitelepe
A telep 2009 óta illegálisan működött, a tűz eloltása akár két hétig is eltarthat. Kilencezer embert egy időre evakuálni kellett.
Az óceanográfus pokolba vezető út jó szándékkal elsüllyesztett gumiabroncsokkal van beterítve. Negyvensok év távlatából könnyű okosnak lenni, mégis fura, hogy anno szakemberek serege gondolta világmegmentő ötletnek használt autógumit az óceánba süllyeszteni milliószám. Megcsinálták, azóta nyögi a floridai élővilág.

Az átlagember kevés látványosabban gyűjthető szemetet képes termelni az autóguminál. A megfizethető autózás elterjedése óta teleszórtuk abroncshegyekkel a bolygót, milliószám ástuk a föld alá vagy terítettünk be vele végtelen mezőket. A kényszermegoldás nem csak csúnya, néha azért visszavág: a lángoló gumitenger egy ritka utálatos munka és sajnos sok ilyenben van része a világ tűzoltóinak, még ha a gumihelyzet amúgy javul – legalábbis az EU-ban. A nagy gumigyártók büszkén mondogatják, hogy itt már kilencven százalék fölött megy az újrahasznosítás, sok-sok iparág használja fel a levetett gumijainkból visszanyert acélt és gumit, de a világ nagy részén sajnos nem ilyen jó a helyzet. Ahogy nem volt jó a hetvenes évek Amerikájában sem.

Sok elcseszett gumiabroncsból épített zátonyt kaptak a világ tengerei, óceánjai az elmúlt évtizedekben, a floridai Fort Lauderdale viszont mindnél nagyobbat koppant egy ilyen projekttel. Adott a felkapott üdülőváros óceánpartjához közel két természetes korallzátony, amit szerettek volna megóvni az erős hullámzástól, az azzal érkező homoktól, na meg az államot szezonálisan sújtó hurrikánoktól. Erre született óriási közmegegyezéssel egy ötlet: mesterséges zátonyokat kell építeni a nyílt víz és a természetes zátony közé, az majd felfogja a homokot, tompítja a hullámzás erejét. És miből kéne építeni? Hát használt gumiabroncsból; annyi van, nem lehet hova tenni.

Az Osborne-zátonyra keresztelt gumizátonyt rövid szervezés után 1974-ben kezdték építeni. A projekt nagy támogatója volt a Goodyear, de a helyi környezetvédőktől az óceánügyi szakértőkön át a lelkes civilekig mindenki támogatta az ötletet. Sokan saját hajóikkal szálltak be segíteni a Haditengerészet USS Thrush nevű hajójának és hordták a gumit az új zátonyhoz. Az abroncsokat tízesével összekötötték, majd a 20-30 méter mély lapos fenéken rögzítették. Fort Lauderdale-nél 36 hektárt terítettek be kétmillió gumival, aztán várták, hogy belakja az élővilág, de hiába. Volt egy naiv gondolat, hogy ezzel nemcsak megóvják majd a természetes zátonyt, de az abroncsokon majd megtelepszenek a korallok, szivacsok, ezt belakják a halak és egy teljesen új élettér születik a homokos padon. Akár egy új búvárparadicsom.

Hamar kiderült, hogy az Osborne-ból nem lesz a búvárok kedvence. Ez lett volna a kisebb gond, hiszen másik funkcióját, a homok és a hullámerő megfogását elláthatta volna élettelenül is. Volna, mert a nagyobb baj csak hosszú évek múltán jött, amikor az abroncsokat összefogó kapcsok és a rögzítések elengedtek, mire a gumik elkezdtek szétszóródni. Sok közülük elérte a megvédeni szándékozott természetes korallzátonyokat is, komoly károkat okozva bennük – nem ok nélkül becézik a vízben úszó abroncsokat koralldarálónak is. Az évtizedek alatt óriási területen szóródtak szét az abroncsok, az 1998-as Bonnie-hurrikán például egész Észak-Karolináig vitt belőlük, és rendszeresen dob ki belőlük a víz a floridai strandokra, még a félsziget nyugati partjaira is.
Kellett hozzá közel harminc év, mire az illetékes hatóságok is belátták, hogy tarthatatlan a helyzet, fel kell számolni az Osborne-t és be kell gyűjteni a szétszóródott gumikat. 2001-ben volt az első kísérlet, akkor még csak 1600 gumit hoztak ki a vízből. Azóta egymást érik a kisebb-nagyobb kiemelések, még a Haditengerészet búvárai is beszálltak. Sok százezer gumit kiszedtek már Fort Lauderdale-nél, de még messze a munka vége. Hogy miért nem kellett a tengeri élővilágnak az a rengeteg gumi sem, ami a helyén maradt, nem tudni biztosan, de szakértők szerint egyszerűen a kioldódó méreganyagok miatt. Valószínű ezért nem népesültek be az Ázsiában, Afrikában és Ausztráliában épített hasonló gumizátonyok sem.

A mesterséges zátonyépítés önmagában nem ördögtől való, külsős szerzőnk, Pere Laci például fasza posztokat írt arról, ők hogyan építettek ilyet Indiában. Vannak aztán jól sikerült búvárparadicsomnak szánt elsüllyesztések. A héten írtunk épp a Libanon partjainál elsűllyesztett tankokról, amik pár év múlva szuper merülőhelyek lesznek, de sokmindent süllyesztettek már el ilyen céllal szerte bolygón. A gumiabroncs hülye ötlet volt, azt érdemesebb újrahasznosítani, ha egy mód van rá.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
