A világ végéig mennék vele

2018.10.16. 06:25
51 hozzászólás

Készült már róla cikk, és az Év Autója címre sincs sok esélye, de hagytuk volna ki? Az Alpine A110 amolyan autóipari Halley-üstökös, egyszer egy életben megvan, aztán annyi. Az első 1955 darabot már megvették, mit megvették, öt nap alatt szétkapkodták, és gyanús, hogy a közeljövőben a hazai forgalmazás sem kezdődik meg, hiába érkezik két újabb sorozat hamarosan.

Kapcsolódó
Pedig mekkorát verethettem volna!

Pedig mekkorát verethettem volna!

Ha a Mazda MX-5 a sportos autózás esszenciája, az A110 maga a szupersport, kicsiben.

Nincs az az isten, hogy a Renault-Nissannak, aminek semmilyen könnyűfém modellje nincs, megérné egy méregdrága, tök egyedi alu bódét fejleszteni és gyártani, valószínűleg nem is éri. Viszont minden gyártónak kell imidzsmodell, ami alapján vágyható lesz, ilyen a Volkswagennek a Bugatti Chiron, a Nissannak a GT-R, a Mercedesnek a Project-One. A sor folytatható, a lényeg, hogy legyen valami, amiből poszter lesz a leendő vevő gyerekszobájának a falán. Az ilyen modelleknél a költségek és a megtérülés sokadlagos szempont, a mérnökök kiélhetik magukat. És basszus, az A110-nél kiélték.

A motor a legjobb helyen, középen, a hajtás pedig még jobb helyen, a hátsó kerekeken. A kaszni alu, mindössze 1100 kiló, és ezt a fiestányi súlyt egy 250 lóerős turbómotor viszi, a jobbik fajta dupla kuplungos váltóval. És nem csak a matek működik, hiszen az eddigiektől egy Alfa 4C sincs messze, aztán mégsem adja ki. Az A110 viszont igen. Nagyon.

Megvan benne az, amit a legnehezebb megcsinálni egy sportkocsiba, vagyis, hogy az ember önfeledten akarja tolni neki. Ez a fajta egyértelműség többet ér mindenfajta túlmotorizáltságnál vagy elektronikus segédletnél. Hiszen itt ez a komikus súly/lóerő arányú autó, az ember meg olyan természetességgel tolja ki a szemét, mint egy szívódízel Citroën AX-nek. Sosem tűnik úgy, hogy sok lehet, ami egyrészt betudható az anatómiának, másrészt meg annak, hogy minden pont jó.

Miután Csikóssal görcsösen téptük ki egymás kezéből a kormányt, egyre csak azt ismételgettük, hogy pont jó. Van egy pont jó motor egy pont jó váltóval. Mindez egy pont jó kaszniban, alatta az egészet kiszolgáló pont jó futóművel, miközben pont jó fékek lassítják, és egy pont jó kormánnyal lehet dirigálni. Nincs olyan, hogy remek a motor, de kevés alá a futómű, vagy jó a futómű, de döglött a kormány: az Alpine-ban a részegységek úgy állnak össze egy egésszé, ahogy talán utoljára a Honda NSX-ben.

Az őrületes egyensúly abban nyilvánul meg, hogy mindent úgy és akkor csinál, amikor az ember akarja. Én például messze nem vagyok egy driftelős arc, az MX-5-re is hamarabb vettem új tetővásznat, mint sperrdifit, de az Alpine-nal olyan természetességgel fűztem le a reptéri szlalom két kanyarját, ahogy reggel beipszilonozok a céges parkolóba. Egy fokozat vissza, szépen elindul a hátulja, a kormányon ébredő erők megmutatják, mennyire kell ellentartani, és ennyi. Ennél az autónál látszik, hogy mennyire nem a betonkemény futómű az ideális, hanem az, amelyik jól terhel át kanyarokban, és ezt az Alpine nagyon tudja.

Semmit sem vettek félvállról, az ülések fix támlás kagylók, és manuális módban a váltó sem vált el. Az egész fékevesztett huligánkodásba egy dolog zavar bele: a váltófülek kicsik, de ennyi, ezen felül talán a kevésbé szépen varrt légzsákburkolatot tudnám felhozni, hogy legalább az objektivitás látszata megmaradjon. Még azt is elnézem neki, hogy a motorhangot egy csővel hozzák be az utastérbe, az is olyan imádni való a sivítással meg a durrogásával.

Sokat látott COTY-membörök szálltak ki megigézett arccal, hogy megvan a győztes. Persze nyilván nem, hiszen az autó kvázi nem létezik, de alapvetően mindegy, a tudatot keményen módosítja. A teszt utolsó napján, amikor már mindenki ment mindennel, és már a Lamborghini, meg az Aston mellett is csak elsétáltak, az Alpine szüntelenül pörgött. Egy percet nem volt a kulcsa a kulcsszobában, az emberek a parkolója mellett várták egyik lábukról a másikra állva, hogy vihessék, aztán amikor visszahozták, az európaiság látszatát is ledobva vetették rá magukat a várakozók. Nem tudom, hogy ez a Tannistest legtöbbet futott autója-e, de simán elhinném, hogy menet közben tankolták, mert máskor nem volt rá esély.

Nekem az autóipari tökéletesség eddig három autón jött át igazán komolyan: a Mazda MX-5-ön, a Honda NSX-en és a 911-es Porschén. Ezekben éreztem azt, hogy a szándék, amivel meghúzták a tervezőasztalon az első vonalat, maradéktalanul és kompromisszumoktól mentesen teljesült. Ezeket az autókat nem a marketing osztály, hanem mérnökök tervezték, olyanok, akik imádnak autózni. Ezért nyújtja mind a három milliméterre pontosan azt, amit ígér, hogy egy elhagyott szerpentinen, vagy egy versenypálya kanyarjának apexén, néhány ideális pillanatra az ember megérezheti a tökéletes mechanikus harmóniát, egy picit része lehet a gépnek. A bakancslistámon ezek miatt szerepel egy három beállós garázs, ahová mind a három elfér.

Az Alpine után úgy érzem, kell majd egy negyedik beálló is.

Az oldalról ajánljuk

cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16