Jótékony géprombolás padkákkal szegélyezve

2018.10.27. 07:59
9 hozzászólás

A rajtnál Kőváry Barna bekiáltott az ablakomon: „Aztán óvatosan bátyja!” Óvatosan? Ezzel az autóval? Egy Toyota-találkozón?

Autós találkozókra járni jó dolog. Az egyetlen gond, hogy a polgár legtöbbször némán ácsorgó járműveket mustrálhat, hisz a gazdi szinte sosem áll az autója mellett, mert ő is nézelődni jött. Ha valaki mégis elszántan beszélni szeretne a tulajjal, szurikátaként tekergetheti a fejét, szemkontaktust keresve a tömegben, hátha. Tőlem az ilyesmi kicsit távol áll, ezért áll közel a veszprémi Toyota-Lexus sportautó találkozó, melyet idén harmadszorra rendeztek meg. Itt heves helyváltoztatásra is szabad használni az autót, és mivel nekem a gázpedál gondolatától leszáll a vörös köd, ott volt a helyem, ráadásul ezúttal öncélú májerkedés mellett jótékonykodásból is szét lehetett rúgni az autót!

Ezen a találkozón nem a szobrozásé a főszerep. Persze jó dolog nézegetni álmaink nőjét, de fáradtan cirógatni a nyakszirtjét az igazi. Volt is lehetőség az akciózásra, mert bár idén a találkozó beköltözött a reptérről a városba, és így gyorsulásra nem volt lehetőség, de a szlalom megmaradt. A helyszín ezúttal a Veszprém Aréna parkolója volt, és fontos körülmény, hogy nem kizárólag Toyota és Lexus márkák jöhettek, hanem bármilyen más japán autó is, de azoknál kikötés volt, hogy 25 évesek elmúljanak. Így lehetett olyan csodát is látni, mint például a Mitsubishi Celeste. Mármint nem olyan tré állapotban, mintha most jött volna le a gyártósorról, hanem az elképzelhetetlent kell elképzelni. Ilyen autó nincs, itt meg volt. És bárki megnézhette közelről, ott állt az OT rendszámos RX-7 környékén.

Voltam én ezen a rendezvényen tavaly is, amikor a reptéren volt, akkor is lehetett kereszteket vetni a placcon, és akkor is Kőváry Barna felejtette el bevenni a fogalmazásgátlót, úgyhogy a kilátogatók ezúttal is egész nap derékig járhattak a szórakoztató szófosatban. Ami viszont újdonság volt, hogy egy hónappal az esemény előtt másokkal együtt én is kaptam egy levelet, melyben a főszervező meginvitált a jótékonysági autóztatásra. Mint kiderült, a találkozó keretén belül a Piros Orr Bohócdoktorok alapítvány számára terveznek bevételt gyűjteni azáltal, hogy a látogatók némi pénzért cserébe beülhetnek néhány megátalkodott mellé. Ha ilyen van, akkor rinya nincs, örömmel vállaltam el a szerepet. Úgysem mentem volna időre, mert a stoppernél nagyobb poéngyilkos nincs, és így három kör helyett három órát lehetett lenni a pályán, közben átragasztani a vigyort az utasokra, ezáltal a beteg gyerekek is kaphatnak később mosolygást. Tökéletes üzlet.

Ami viszont próbára tette a zabszemszorító izmokat, az már maga a gondolat, hogy egy parkolóban volt az esemény. A parkoló betontengerében sok a járdasziget, amiken könnyű megfenekleni. Eddig még csak versenypályán és reptereken gyakorlatoztam, úgyhogy a padkáknál rettenetesebb mumust el sem tudtam képzelni. Úgy voltam vele, hogy ha az utasnak szerencséje lesz, akkor nekem balszerencsém, és legalább átélheti, amint reccsenve búcsúzik a jobb hátsó, kiszakítva egy jókora darabot a rozsdás lelkemből is. De ez a kép sem rettentett el semmitől, mivel vasárnap volt, a hit erejével felvértezve, Toyota-hívőként sűrűn vetem majd a kereszteket az autóval, az nyilván segít távol tartani a gonoszt, a megrettegett padkát.

Már reggel nyolc előtt megérkeztem a helyszínre. Sosem mentem még térkövön, mindenképp ki akartam próbálni éles bevetés előtt. Más is így volt ezzel, de végül kettőnk közül csak velem kezdett el óbégatni valamelyik pályabíró, vagy micsoda. Nem volt rajtam sapka. Később is megtalált, akkor meg volt rajtam sapka. Szerencsére a főszervezővel sikerült úrrá lenni a helyzeten, én meg majd növesztek valami kevésbé tenyérbemászó képet. Bár lehet, hogy mégsem, mert míg vörös ábrázatból fröcsögött felém a nyálpermet, jól szórakoztunk egy kollégával. A térkő amúgy az oktalan toporzékolásnál is furcsább dolog, mert a gumit nem eszi vészesen, tehát elvileg csúszik, valójában meg inkább azt mondanám, hogy tapad, legalábbis a helyenként meglévő fehér aszfalthoz képest. Felkészültem mindenre, a szerszámokon kívül vittem magammal hat kereket, mert bár lehet tervezgetni, de csak a múlt a biztos.

Reggel kilenctől másfél óránk volt élményautóztatni a többi huligánnal. Bátortalanul jelentkeztek a kilátogatók, sikeres volt természetesen a becsövezett negyedik generációs Celica, ami vígan üvöltött, pedig pár héttel ezelőtt a zombikülső még egy halott motort rejtett. A kis Starlet is lelkesen rongálta a hátsó gumijait a jótékonykodásért cserébe, és a Swiftek sofőrjei is tudták, hogy hol van az autóban a kormány. Hozzám is jöttek ismeretlenek, akiknek én nem voltam az, kellemesen furcsa érzés ez. Persze az érdeklődő tekinteteket az autó kapta, a kocsit ismerték fel, és többen úgy ültek be, hogy előre közölték velem, ők most épp nagyon félnek. Nem hiszem, hogy megnyugodtak, amikor jeleztem, hogy ez közös program lesz, elvégre a padka nem játék. Volt, aki a biztonság kedvéért beülés után megérdeklődte, hogy tudok –e óvatosan menni, de a válasz nemleges volt, amit gyorsan meg is indokoltam egy padlógázzal.

A műsor nagyjából ugyanaz volt, a legtöbb helyen próbáltam keresztben menni, és ahol egy bója volt, azt megkerülgettem párszor centrifugaként, hisz ki ide beül, hányinger nélkül lehetőleg ne szálljon ki. Egy ponton eszembe is jutott a gumiszőnyeg áldásos anyaga, amikor elnéztem jobbra és az épp vendégül látott csajszi csukott szemmel kapaszkodott mindenbe, amit ért. De végül ő is reggelivel a testében távozott, büszke voltam rá. Mindezek ellenére a parkolóban való zúzás talán engem viselt meg a legjobban, ha nem is gyomortájékon, de nyak fölött mindenképp. Reptéren hosszú, elnyújtott kanyarok vannak, ahol viszonylag lassan zajlanak az események, ilyen szűk helyen viszont minden másodpercre annyi mozdulat jutott, amennyiben még nem volt részem. Márpedig tartani kellett az iramot, mert ha kicsit is lemaradtam, máris éles fogakkal vicsorogva rohant felém a padka. Dobosként járt kezem-lábam, itt egy kuplungrúgás, ott egy kézifék, a kormányt néha alig találtam meg, kéz sem mindig jutott rá. Mindez ádáz ritmusban váltakozva, és amikor ennyire pörög az agyunk, akkor a jelenből hamar lesz múlt.

Sebesen eltelt a másfél óra, én pedig utána bedurrant alkarokkal, Popeye-ként ültem az autó mögött, elpilledt gondolataim szanaszét hevertek körülöttem, ha lett volna erőm összesöpörni őket, három kormányszervót kiadtak volna. A gumik kicsit fogytak hátul, néhol pedig darabokat szakított ki belőlük a térkő, de még bennük volt a délutáni etap ígérete is. Úgyhogy a köztes időben körül tudtam nézni, és az izzásig hevült autó is lehűlhetett, miközben ment élesben a szlalomverseny.

Nincs azért még minden veszve. Habár az embereket egyre kevésbé érdekli az autózás, azért látszik, hogy még sokan vannak, akik élvezik, amikor valami elég a motorban. Volt kint sok Celica, többnyire már az „újak”, de azért akadt egy ódon példány is, szép állapotban. Tavaly megoldottam, hogy az enyém is kint legyen, és mókás módon akkor legnagyobb meglepetésemre megnyerte a szépségversenyt, mert valaki más benevezte helyettem. Idén most otthon hagytam, de azért így is akadtak régiségek, amikre lehetett nyáladzani, miközben üvöltött a hangfalakból a dárenbéz, melyre lehetett dudorogni, ahogy az minden autós rendezvényen szokás. És lehetett álmélkodni, hogy mire képes két brutális versenygokart.

Mindig lenyűgöző, amikor valaki olyan autót birtokol, ami gyakorlatilag nem létezik, és a már említett 1979-es Mitsubishi Celeste megér még egy említést. Zseniális a forma, nagyon jól állnak neki a ballonos gumik, és az állapota tényleg betegesen jó. Pláne ahhoz képest, hogy egy kertből rángatták ki pár éve. Hogy mégis miként juthatott el arra a szintre, hogy nem enni, hanem műteni is lehetne bármelyik porcikáján, abba belegondolni is drága. Mellette állt egy szintén ritkaságszámba menő 1980-as TE71 GT Corolla coupe, amit már régóta meg akartam nézni közelebbről, ami végül most odáig fajult, hogy padlóig nyomtam a gázpedálját a közeli országúton. Sok köze van az AE86-hoz, és az egy dolog, hogy annál jóval szebb, de mint kiderült, talán a hangja is kívánatosabb. Hétfő reggelenként mind halljuk lelki füleinkkel a szívás hangját, de az a fajta szívóhang tényleg mennyei, ami egy ilyen öreg, karbis motorból árad.

Kint volt néhány rég látott ismerős, Mr2 , Cappuccino , megannyi öreg Supra. GT86-ok is voltak meglepő mennyiségben, de Lexusból el tudtam volna viselni többet, bár így is könnyen lehetett IS200 túladagolást kapni. Az autók tehát tisztesen ütötték a retinát, mégis elemi erővel tört rám a fáradtság, az ebédnek szolgáló hotdog után helyben el tudtam volna szenderedni akár egy makulátlan 300ZX mellett, de még a lambóajtós Paseo környékén is, pedig azt égő módon fel sem ismertem. Ám még hátra volt a délutáni etap az élményautóztatásból, ahol ismét várt rám a Hacsi kormánynak álcázott kondigépe, és megannyi rettegésre váró ember, ugyanis sejtettem, hogy délután több jelentkező lesz, mint délelőtt. Végül pont mielőtt elkezdődött a menet, megjelent a kimondottan szlalomokra épített MR2 SW20 Turbo, benne a tulajdonossal, aki szintén vállalta az élményautóztatást, és látott már karón varjút, meggyfán pókot, kanyarban meg tapadást. Karjaim fellélegeztek, hogy most mi, a többi autóztató munkanélkülivé válunk, mert úgyis mindenki a Miszterbe akar majd beülni! Végül nem nagyon akadt alkalma lehűlni a többi autónak sem.

Nekem is sikerült felébrednem, úgyhogy a délutáni menetet talán még jobban élveztem. Vittem az ország egyik legszebb állapotú AE86-osának a tulajdonosát is, és állítólag az volt a legádázabb köröm. Való igaz, kicsit meg akartam mutatni a kollégának, miként is kell használni ezt a vackot, hátha egyszer rákíván, hogy az egyik napsütéses, állagmegóvó sétáltatás közben rárúgjon a kuplungra. Volt GT86 tulaj is az utasok közt, és jó pár gyerek, akiknél a felszabadult nevetéstől még gyakrabban pumpáltam a kuplungpedált. Örömhajtással mindig jobban megy bármilyen autó.

És miután az egyik utolsó körben közösen hahotáztunk egy amúgy BMW-vel driftelő csávóval azon, hogy mennyire nincs nyomaték a Hacsiban, már véget is ért a móka. Ami egész nap egy önfeledt móka volt, pedig reggel még komolyan paráztam. Kezdek gyanakodni, hogy az autóm reggel távoltartási végzést kényszerintézett a padkákkal szemben, mert míg mások néha összetűzésbe kerültek velük, nekem valahogy sikerült megúsznom. Úgy tűnik, kezdünk már összeszokott párost alkotni ezzel a kreháccsal, ami tulajdonképpen nem csoda, mert sok bennünk a közös. Az autó is öreg, gyenge, zajos, büdös, és nehéz vele bánni, de legalább lelkes. Nap végén még ki lettek osztva díjak, ajándékok a szlalomon elért érdemekért, az autós szépségversenyen elért helyezésekért, egyebekért. Én ekkor már a háttérben raktam vissza az utcai kerekeket, és sajnálattal nyugtáztam, hogy nem volt idő még egy kört menni, mert akkor már eldurrantak volna a játszós gumik, az lett volna méltó befejezés.

Kellemes nap volt, benne azzal a jóleső adalékkal, hogy kereken százötvenezer forintot sikerült összeautóznunk a többiekkel az alapítvány javára. Így külön öröm volt fáradtan hazaindulni, és bár amennyire imádom vezetni ezt az autót, annyira jólesett a nélkülözése pár napig. Kemény meló tud lenni a jótékonykodás, de jövőre is ott leszek, mert amíg ilyen ingyenes rendezvényeket szerveznek, addig a világ sosem lesz rossz hely.

Az oldalról ajánljuk

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

5 perce
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02
Neked ajánlott