Nagyon úgy tűnik, hogy valaki talált egy NASA-hajtóművet egy roncstelepen
A hét közepén indult útjára a sztori, amikor valaki gyanútlanul feltöltött egy missouri roncstelepen lőtt képet a Redditre egy kérdéssel, hogy mégis mi az, amit talált. Elég egyértelműen egy rakétahajtóművet, méghozzá minden jel szerint az űrverseny nagy részét végigkísérő H1-es egy példányát.
Nemrég írtunk a világ leggazdagabb emberének hobbijáról, aki a Saturn V-ös rakéták óceánba zuhant hajtóműveit szedegette össze több kilométer mélységből. Több haszna van a dolognak, mint elsőre tűnhet, mert hiába tett bele Amerika felfoghatatlanul sok pénzt és humán erőforrást az űrversenybe, a holdra szálláson és rengeteg tudományos megfigyelésen túl a Földön is kézzel fogható tárgyi emléke meglepően kevés maradt az egész, szovjetek elleni versengésnek. Ezért is annyira nagy szó, ha a semmiből előkerül bármi azokból az évekből, hát még ha az egy H1-es, egy olyan hajtómű, amelynek társai másfél évtizeden át vitték az űrbe a NASA rakétáit.
A reddittes megosztás egész színvonalas kommenttengert indított el, innen és a Jalopnik ezután készült témafeldolgozásából tudni, hogy az a bizonyos roncstelep, ahol a fotó készült Missouri Rolla nevű kisvárosának peremén, közvetlenül az I-44-es mellett működik. Utóbbi óriási mázli, így a Google Street View-ja is bizonyítja, hogy tényleg ott van a hajtómű a telepen, sőt, már tavaly júliusban is ott állt.
A H1-es nagy pechje, hogy az embert a Holdra juttató Saturn V-ös rakétán nem használták, így emlékezete elbújik az F1-es hajtóművek árnyékában. Pedig a tervezője ennek is ugyanaz a Wernher von Braun volt, aki Hitler kedvenc rakétamérnökéből lett a NASA kulcsembere. A H1 a Saturn I-es rakétákon kezdte még 1961-ben, annak első fokozatába építettek nyolcat belőle, hogy a cseppfolyós üzemanyag/kerozin-hajtású hajtómű darabja 890 kN tolóerővel elemelje a kilövőállásról. Csak a Saturn I-esen megélt tíz kilövést, de hasonló szerepe volt a Saturn IB rakétákon is. Ott is nyolc hajtotta belőle az egyes fokozatot, de már valamivel erősebben: 912 kN tolóerőt adott darabja.
A H1-es utolsó kilövése az 1975-ös szovjet-amerikai közös Szojuz-Apollo-program egyetlen útja volt. Az űrverseny szimbolikus lezárása volt ez, amikor Föld körüli pályán összecsatlakozott a két nagyhatalom egy-egy űrhajója. A H1 pályafutása ott véget ért, de belőle tervezett utódai még szolgáltak pár évet a NASA-nál. Köztudott, hogy maradt pár felhasználatlan H1-es, van, amit múzeumban mutogatnak, de hogy ötven év után csak úgy feltűnjön egy, az szinte hihetetlen.
A roncstelepi példány előélete egyelőre rejtély, de valószínű fontos szál a történetben hogy a roncsteleptől bő háromszáz kilométerre, Neoshóban készítette ezeket a Rocketdyne a NASA-nak. A reddittes kommentelők közül állítólag többen beszéltek a telep vezetőjével a napokban, aki állítólag azt mondta, még '74-ben szerezte a hajtóművet (nem tudni, kitől, hogyan) és hogy épp eladó. Volt akinek 60, volt akinek 50 ezer dolláros ártat mondott. Ha beigazolódik, hogy tényleg egy H1-esről van szó, valószínű lesz olyan múzeum, amelyik megad majd érte ennyit.