A hibridautó sokak szerint a környezetkímélőbb közlekedés egyik jelképe, nagyjából úgy viszonyul a csúnya, rossz, kormolós dízelekhez, mint Scarlett Johansson Quasimodóhoz, vagy Batu kán Mahatma Gandhihoz. Ha az ADAC legfrissebb Ecotestjét nézzük, ott is látjuk, hogy a legtöbb autógyártó benzinmotort támogat meg villanymotorral a hibridjeiben. A listán egyetlen kivétel van: az Audi Q7 e-tron Quattro, amelyben dízelmotor dolgozik.
Ha bármely márkát összeköthetjük a dízel hibridekkel, akkor az éppen az Audi: több Le Mans-i sikert is hozott már nekik ez a megoldás. Sőt tavaly is mutattak be efféle konfigurációt, a jelenlegi EA288 motorcsalád továbbfejlesztéseként az Evót. Gondoljunk csak egy merészet: mi lett volna, ha a legendás 1,9 TDI-ből is létezett volna annak idején hibrid? Létezett.
TDI: legendától a csalós dízelig
Az idei évet is áthatotta még a tavaly ősszel kirobbant Volkswagen-dízelbotrány. Éppen ezért kicsit talán el is sikkadt, hogy 2016-ban volt huszonöt éves a legendás 1,9 literes TDI. Igaz, a legenda nem egészen ott kezdődött.

A sztori éppen harminc évvel ezelőtt kezdődött, akkor mutatták be ugyanis a németek az első Audi Duót – igen, a Duo a rendszer kettősségére utal. Igaz, ez még egyáltalán nem dízel volt. Fogtak egy C3-as - Szivar - 100-as Avantot (kombit), elsőkerékhajtással, és 2,3 literes, sorötös benzinmotorral. A hátsó tengely pedig kapott egy 9,3 kilowattos, azaz 13 lóerős villanymotort. Utóbbi kis sebességnél működött, állóhelyzetben, gombnyomással lehetett aktiválni.
A teljes töltéshez nyolc órára volt szüksége – ilyenkor plug-in hibridként konnektorra kellett dugni. De visszatáplált a rendszer az akksikba fékezéskor is, sőt az autó tetején 136 napelemes panelt is elhelyeztek, így a napon hagyott 100-as Audi is fel tudott tankolni áramból.
Hiába ígértek azonban 80 kilométeres hatótávot villanyos üzemben, ha az autó tömegét két mázsával toldotta meg az elektromos csomag. Nulláról harmincra (!) nyolc másodperc alatt gyorsult, igen lomha volt, mégis úttörőnek számított.
Az Audinál ugyanis nem adták fel, két év múlva újrapróbálkoztak, méghozzá egy újabb, C4-es 100-assal. Még ennél is benzines hibridben gondolkodtak, amelynek alapját egy kétliteres négyhengeres adta. A kombi kaszni nem volt véletlen, az akkucsomagot a csomagtartó fogadta be. Itt már állandó Quattro összkerékhajtást alkalmaztak. Az első, tíz példányt megélt Duo után ebből sem lett igazi áttörés.
1996-ban váltottak: ekkor használtak először dízelmotort a Duóhoz. Méghozzá az eddig már bizonyított, mára legendásként emlegetett 1,9 TDI-t, amellyel 1992-ben Gerhard Plattner szakújságíró 3,78 literes fogyasztási rekordot állított fel. Egy A4 Avant volt a kísérleti modell, amely a 90 lovas négyhengeres mellé kapott egy 29 lóerős, vízhűtéses Siemens villanymotort is.
Audit kilencszázért? Erre számíthatsz
Ez egy olcsó, de kényelmes autó a megfelelő motorral, az átlagnál jobb állapotban. Érdemes megvenni, vagy félni kell tőle?
Szakítottak az összkerékhajtással, és csak az első kerekeket hajtották meg. Kizárólag az elektromotort használva 80 km/h-s csúcssebességre volt képes az autó, a dízellel 170 km/h-t tudott elérni. Az energiát a raktérben elhelyezett ólomakkumulátor-csomagtól kapta, tölteni pedig ezúttal is lehetett konnektorról, és a fékenergia-visszanyerés is megmaradt. A gyáriak ötven kilométeres hatótávot ígértek.
A nehéz akkumulátorok (320 kilogramm) miatt a harmadik Duo nem tudott sokkal jobb fogyasztási értékeket felmutatni, mint mondjuk a sima TDI, bár a gyári adat 3,6 liter volt száz kilométerenként. 1997-ben a németek úgy döntöttek, hogy sorozatgyártásba viszik a Duo III-at, igaz, leginkább erősen limitált szériáról beszélhetünk. Ezzel együtt az Audi első európai gyártóként kínált a vevők számára valóban megvehető hibridautót – ugyanabban az évben, amikor megjelent a Toyota Prius. Csak ugye abból valóban sorozatgyártott hibrid lett.
Az A4-esen alapuló Duóból mindössze hatvan (más források szerint 90) példány készült, 1999-ben leállították a gyártását. Az érdeklődés ugyanis – részben az igen magas ár miatt – nem volt meggyőző. A dízel hibridért 60 ezer német márkát kértek, miközben a sima TDI-t 48 ezer körül kínálták. Sőt a 110 lovas Quattrót is meg lehetett venni 53 ezer körül.
Képek forrása: Audi archív

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában
Látszólag csak egy karc és egy repedés volt az autón, mégsem lehetett vele menni.
- Hírek
Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított
A kormány által bemutatott tervezetet márciusban láthatjuk.
- Hírek
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.
- Olajdoktor
Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?
Másképp: marketing bullshit-e az LPG specifikus olaj?
- Hírek
A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség
Összesen 33 darab készül belőle.
- Hírek
Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat
A metróbuszok bevezetése helyett találták ki.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami
Durva baleset történt az USA Wisconsin államában.
- Hírek
Drámai változások jöhetnek áprilisban
Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Közélet
Rommá tört új motor, de a biztosító szerint nem jár értékcsökkenési kártérítés a tulajnak
Motorkerékpár sérülése esetén nem jár az értékcsökkenés a biztosító szerint. Olvasónk szerint viszont igen, így jogvitát kezdeményezett.
- Nepperűző
Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra
Napi 15-20 kilométerre kellene. Fontos az alacsony szervizigény, a jó fogyasztás és a magas üléspozíció.
- Hírek
BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt
Azt is kimatekozták, miért nem kell tartaniuk a konkurenciától.
- Hírek
911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne
A Porschéhoz rendelhető, Rothmans-dekorra hasonlító fóliát kapta az ID.Buzz.
- Hírek
El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától
Az európai és az angol piacról is kivonják.
- Hírek
Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás
Nagyon kevésen múlt, hogy a Model S sofőrje ne okozzon balesetet.
- Hírek
A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét
Ez is akadályozta a két cég egyesülését.
- Hírek
Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána
Túl sok a kérdés ezzel a videóval kapcsolatban.
- Tesztek
Kétmillióért minőségibb autózást nehezen kapszHasznált: Mercedes-Benz E220 CDI (W211) – 2006.
Ennyiért szinte lehetetlen minőségi, kifinomult Mercedest kapni – vagy mégsem?
- Hírek
Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt
A reggeli, délelőtti órákban.
- Hírek
Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták
Lendületesen, valószínűleg piroson áthajtva vágódott a taxis elé a kerékpáros Budapesten, az V. kerületben.
- Hírek
Átmatricázott kínaiként tért vissza a Chevrolet Spark
Az aranyos külső nem éppen Chevy tervezés.
- Hírek
Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval
Elkezdődött a NASCAR idei szezonja, az első futamot, a Daytona 500-at Trump vezette fel a páncélozott Cadillac-kel.

