A hibridautó sokak szerint a környezetkímélőbb közlekedés egyik jelképe, nagyjából úgy viszonyul a csúnya, rossz, kormolós dízelekhez, mint Scarlett Johansson Quasimodóhoz, vagy Batu kán Mahatma Gandhihoz. Ha az ADAC legfrissebb Ecotestjét nézzük, ott is látjuk, hogy a legtöbb autógyártó benzinmotort támogat meg villanymotorral a hibridjeiben. A listán egyetlen kivétel van: az Audi Q7 e-tron Quattro, amelyben dízelmotor dolgozik.
Ha bármely márkát összeköthetjük a dízel hibridekkel, akkor az éppen az Audi: több Le Mans-i sikert is hozott már nekik ez a megoldás. Sőt tavaly is mutattak be efféle konfigurációt, a jelenlegi EA288 motorcsalád továbbfejlesztéseként az Evót. Gondoljunk csak egy merészet: mi lett volna, ha a legendás 1,9 TDI-ből is létezett volna annak idején hibrid? Létezett.
TDI: legendától a csalós dízelig
Az idei évet is áthatotta még a tavaly ősszel kirobbant Volkswagen-dízelbotrány. Éppen ezért kicsit talán el is sikkadt, hogy 2016-ban volt huszonöt éves a legendás 1,9 literes TDI. Igaz, a legenda nem egészen ott kezdődött.

A sztori éppen harminc évvel ezelőtt kezdődött, akkor mutatták be ugyanis a németek az első Audi Duót – igen, a Duo a rendszer kettősségére utal. Igaz, ez még egyáltalán nem dízel volt. Fogtak egy C3-as - Szivar - 100-as Avantot (kombit), elsőkerékhajtással, és 2,3 literes, sorötös benzinmotorral. A hátsó tengely pedig kapott egy 9,3 kilowattos, azaz 13 lóerős villanymotort. Utóbbi kis sebességnél működött, állóhelyzetben, gombnyomással lehetett aktiválni.
A teljes töltéshez nyolc órára volt szüksége – ilyenkor plug-in hibridként konnektorra kellett dugni. De visszatáplált a rendszer az akksikba fékezéskor is, sőt az autó tetején 136 napelemes panelt is elhelyeztek, így a napon hagyott 100-as Audi is fel tudott tankolni áramból.
Hiába ígértek azonban 80 kilométeres hatótávot villanyos üzemben, ha az autó tömegét két mázsával toldotta meg az elektromos csomag. Nulláról harmincra (!) nyolc másodperc alatt gyorsult, igen lomha volt, mégis úttörőnek számított.
Az Audinál ugyanis nem adták fel, két év múlva újrapróbálkoztak, méghozzá egy újabb, C4-es 100-assal. Még ennél is benzines hibridben gondolkodtak, amelynek alapját egy kétliteres négyhengeres adta. A kombi kaszni nem volt véletlen, az akkucsomagot a csomagtartó fogadta be. Itt már állandó Quattro összkerékhajtást alkalmaztak. Az első, tíz példányt megélt Duo után ebből sem lett igazi áttörés.
1996-ban váltottak: ekkor használtak először dízelmotort a Duóhoz. Méghozzá az eddig már bizonyított, mára legendásként emlegetett 1,9 TDI-t, amellyel 1992-ben Gerhard Plattner szakújságíró 3,78 literes fogyasztási rekordot állított fel. Egy A4 Avant volt a kísérleti modell, amely a 90 lovas négyhengeres mellé kapott egy 29 lóerős, vízhűtéses Siemens villanymotort is.
Audit kilencszázért? Erre számíthatsz
Ez egy olcsó, de kényelmes autó a megfelelő motorral, az átlagnál jobb állapotban. Érdemes megvenni, vagy félni kell tőle?
Szakítottak az összkerékhajtással, és csak az első kerekeket hajtották meg. Kizárólag az elektromotort használva 80 km/h-s csúcssebességre volt képes az autó, a dízellel 170 km/h-t tudott elérni. Az energiát a raktérben elhelyezett ólomakkumulátor-csomagtól kapta, tölteni pedig ezúttal is lehetett konnektorról, és a fékenergia-visszanyerés is megmaradt. A gyáriak ötven kilométeres hatótávot ígértek.
A nehéz akkumulátorok (320 kilogramm) miatt a harmadik Duo nem tudott sokkal jobb fogyasztási értékeket felmutatni, mint mondjuk a sima TDI, bár a gyári adat 3,6 liter volt száz kilométerenként. 1997-ben a németek úgy döntöttek, hogy sorozatgyártásba viszik a Duo III-at, igaz, leginkább erősen limitált szériáról beszélhetünk. Ezzel együtt az Audi első európai gyártóként kínált a vevők számára valóban megvehető hibridautót – ugyanabban az évben, amikor megjelent a Toyota Prius. Csak ugye abból valóban sorozatgyártott hibrid lett.
Az A4-esen alapuló Duóból mindössze hatvan (más források szerint 90) példány készült, 1999-ben leállították a gyártását. Az érdeklődés ugyanis – részben az igen magas ár miatt – nem volt meggyőző. A dízel hibridért 60 ezer német márkát kértek, miközben a sima TDI-t 48 ezer körül kínálták. Sőt a 110 lovas Quattrót is meg lehetett venni 53 ezer körül.
Képek forrása: Audi archív

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

