Mauck: ezt nevezem fényűzésnek

2019.06.30. 08:05
0 hozzászólás

A sofőr vezette luxusautó régóta ugyanazt jelenti a többség számára: túlméretezett személyautót, sokszor nyújtott tengelytávval és kényelmes hátsó ülésekkel. Ám a 90-es évek elején valaki úgy gondolta, ideje lenne elszakadni a sablonoktól.

Andrew Mauck úgy gondolta, rájött, hogyan licitálhatna rá a luxusautó-gyártókra. Az összes akkortájt kapható luxusmodell legfeljebb 6-7 fő számára kínált helyet, valódi kényelmet is inkább csak 2-4 hátsó utasnak. De mi van, ha 8-10 fő utazna együtt, és mondjuk már út közben is tárgyalnának egymással, vagy csak beszélgetnének, az autók ülései jelentette helyhezkötöttség nélkül?

Ebből az ötletből született a Mauck márka, és első járműve, a 1120s. A cégalapító olyan autót képzelt el, amelyben akár fel is lehet állni, és egy szoba kényelmét nyújtja, a személyautókéhoz hasonló menetkényelemmel. A végeredmény nem igazán illik semmilyen ma használt kategóriába. Magas, mint egy furgon, de szélesebb, az övvonala személyautósan alacsony, és óriási üvegfelületei vannak.

A forma ráadásul nagyon erősen hozza a 90-es éveket: kevés rajta a részlet, azok is elnagyoltak, de ez egyrészt akkoriban divat volt, másrészt akad azért néhány furcsaság is, amelyektől most sem szokványos látvány egy ilyen gép. Például az ajtók. Az utastér hátsó felét egyetlen hagyományos ajtón át lehet megközelíteni az autó jobb oldaláról, a két első ülésnek viszont saját ajtói vannak, amelyek ferdén előre és felfelé nyílnak.

Az összkép olyan, mintha egy kis autóbuszt, afféle midibuszt kereszteztek volna egy sportkocsival. Erre még egy lapáttal rátesznek a Dodge Vipert idéző felnik, és persze a méretek. A Mauck bő 3,6 méteres tengelytávjához 7,6 méter körüli hossz, 2,4 méter körüli szélesség és nagyjából ugyanekkora magasság tartozik, így bőven volt hely belül kialakítani az egyedi belső teret.

A Mauck ugyanis kis szériában gondolkodott: az alvázas jármű ugyan nagyszériás alkatrészek köré építkezett – nagyrészt General Motors és Ford alkatrészeket alkalmaztak, de akad benne Chrysler és Toyota származású cucc is – viszont a járművek belsejét egyedileg alakították ki. Akadt mini-konyhával felszerelt kivitel épp úgy, mint komplett ülőgranitúrával és asztalokkal berendezett változat. Az 1996-os induláshoz még néhány sztár-megrendelőt is összeszedtek: George Foreman egykori bokszoló, és Alan Jackson country-énekes is használt ilyen járművet. Valószínűleg a jellemzően 200 ezer dollár feletti árfekvés és a helyenként elég igénytelen részletmegoldások együttese volt az oka, hogy a 6 tonna körüli járműből három év alatt úgy százat sikerült eladni.

A hajtást egyébként egy 454 köbhüvelykes, azaz kb. 7,4 literes GM V8-as, vagy egy 5,9 literes hathengeres Cummins dízel végezte, GM automata váltón keresztül, ami magában nem lett volna baj, a műszerfal helyenként kifejezetten sufni-minőséget sugalló megoldásai viszont aligha hathattak vonzónak.

A kaland három évig tartott, de hamar kiderült, hogy üzletileg nem valami életképes: évi 30-40 ilyen egyedi luxusbuszból már akkortájt sem lehetett fenntartani egy ilyen vállalkozást. Ezzel együtt találtak új tulajdonosokat, akik viszont csak a jellegzetes űrkomp-formát tartották meg a Mauck-ból, és úgy vélték, a cég jövőjét a városi buszok piaca tartogatja.

Készült is két típus, a 7,6 méteres, de már busz-alvázas, nagyobb tengelytávú és nagyobb kerekű TSV 25 és a 9,1 méteres TSV 30, de viszonylag hamar kiderült, hogy ezen a piacon többféle konkurencia is akad. Egyrészt a legkisebb városi autóbuszok is tudták, amit a Mauck járművei, másrészt a sokhelyütt iskolabuszként alkalmazott, nagy felépítményes furgonok is bevált megoldást jelentenek 15-20 személy szállítására. Így a Mauck Special Vehicles 2002-re teljesen megszüntette működését.

Andy Mauck elképzelése azonban nem tűnt el teljesen. A cég egykori üzleti partnere, a Custom Coach nevű cég valamivel később felvett a kínálatába egy Mauck 2 nevű járművet, amely a Mercedes Sprinteren alapult, de a hátsó felépítménye ugyanúgy hatalmas üvegfelületeket és egyedi luxusbelsőt kapott, mint egykor a 1120s.

Hogy miért írtam ide mindezt? Mert az összes furcsasága ellenére, vagy talán épp azok miatt csodálom a Mauck luxus-izéjét, amióta először megláttam. Az elszállt űrkomp-forma, a sportkocsi-ajtók, de még a rettenetes, szedett-vedett műszerfal is, összeállnak valamivé, amit a maga értelmetlenségében is képes vagyok erősen kívánni.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!
  • Hírek

Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!

Április másodikán nem mindennapi látvány tárult Nottinghamshire rendőrei elé.

38 perce
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07