Persze, a versenyautók formája, a hangja is olyan volt múlt hétvégén, amit látva és hallva sokan könnyes szemmel álltak a célegyenesben. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy ezek a gépek LEGENDÁK, nagy részükről az ember sosem gondolta volna, hogy valaha élőben láthatja. Attól meg aztán tényleg térdre lehetett rogyni a slick gumik nyomaitól csíkos műgyanta padlón, amikor ezeket az autókat csupaszon, a kompozit karosszéria elemek nélkül lehetett körbenézni.
16
Az egyik Porsche 904 motortere. Csodálatos az üvegszálas erősítésmű műgyanta légterelő a blokk körül, de az én kedvencem a vagyonokat érő versenyautó csodálatos motorján trónoló karburátorok hangolt tütéire hanyagul felragasztott duct tape-csík. A légszűrő ugye olyan itt, mint Charlie Firpo fagylalt kínálatában a csokoládé - nincs, és nem is volt. Viszont a nyitott karburátorokba ilyenkor bármi belepottyanhat, ezt pedig egy csík ragasztószalaggal gyorsan és hatékonyan meg lehet akadályozniGaléria: A részletek, imádtam mindet
Azt hiszem, én pont ezt a részét szeretem az egésznek a legjobban. Megnézni a kis titkokat, azokat a részletmegoldásokat, amik valamikor kis túlzással a győzelem és az utolsó hely közötti különbséget jelenthették. Nagyjából minden kocsihoz oda lehetett menni, bekukkantani a motortérbe, megnézni a műszerfal kis kapcsolóit. Persze mindent csak ésszel, hiszen az esetek nagy részében épp karbantartás zajlott a kocsikon, a szerelők azon dolgoztak, hogy a következő futamon is hiba nélkül menjenek a gépek, ilyenkor láb alatt lenni faragatlanság.
16
Ez is egy Porsche 904 blokk, itt is nyitottak a karburátorok, és ennél se szeretné senki, ha csavarok, kisebb madarak, vagy egy fél szalámis szendvics belepottyanna. Csak ők a duct tape helyett a műbőrből varrt, gumírozott szájú takaróra esküsznekGaléria: A részletek, imádtam mindet
Ha csak egy kicsit is érdekel a technika, ha kíváncsi vagy arra, hogy milyen problémák merülhetnek fel egy versenyautó üzemeltetése során, és hogyan oldják meg ezeket, a Hungaroring Classic bokszaiban garantáltan bevérzik a szemed, annyi nézni való van. És megint kiderült, a gyorskötöző és a duct tape (duck tape, kacsaszalag, nevezd, aminek akarod) mindenre és bármire jó.
16
Ez itt a Bizzarrini jobb első kereke, meg egy rakás részlet: a leömlő csak pár centire van a gumitól, a sárvédőív mögötti nyíláson szippantja ki a menetszél a forró levegőt. A központi szárnyas anyán jól látszik, hogy kapott már jó néhány kalapácsütést - teljesen szakszerű dolog ez, csak arra kell figyelni, hogy az alumínium szárnyas anyát csak és kizárólag réz fejű kalapáccsal szabad csapkodni. Ja, és az a csodálatos biztosító elem, aminek a végei a tengely üreges részéből kifelé kandikálva akadályozzák meg, hogy a csavart elhagyják a pályán...Galéria: A részletek, imádtam mindet
16
A maga egyszerűségében gyönyörű a Porsche 917 kis állítható légterelője. Gyakorlatilag bárki tudna ilyet csinálni otthon,csak zongorapánt, laposvasak és csavarok kellenek hozzá - oké, egy zikniző gép sem árt, ha olyan szép merevítő bordát akar belenyomni az ember a lemezbe, mint ami itt a kis leffentyű peremén végigfut. Tényleg, semmi extra, de mégis olyan szépen van megcsinálva, hogy párás lesz az ember szeme tőleGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Na, még egy Porsche, de ez orrmotoros. A 924 Turbo szelepfedelén az olajbeöntő sapkának csak a hűlt helyét láthatjuk, a száraz karteresre átalakított motorba már nem itt kell betölteni az olajat. A nyílás száját behegesztették, de azért a közepére egy csavart betekertek - gondolom azért néha itt is töltenek be pár csepp olajat, azért kell a szabaddá tehető furatGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
A Ford GT40 hátsó kerékagyára akkor is visszatekerik a szárnyas anyát, amikor nincs fent a kerék - gondolom, így sem az anyát nem kell sokáig keresgélni, sem az agy menetét nem kell félteni, hogy valami szerelés közben nekiütődik és tönkretesziGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
A Ford GT40 orrát egyetlen nagy darabban lehet leemelni a monocoque-ról. Két ilyen lemezbe csúszik az ellendarab, amikor feltolják a helyére a nagy üvegszálas elemet, majd néhány rögzítőelemmel akadályozzák meg, hogy leessen. Így aztán pár mozdulattal levehető, ha valamit a futómű környékén kel karbantartaniGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Említettem már, hogy a duct tape nagyjából mindenre jó? Ha például a versenyautód hátsó fékei az esős napon túlságosan sok hűtőlevegőt kapnak a kerékaggyal egybeépített kis periszkópon, akkor csak tépj pár darabot a ragasztószalagból, takarjad le a nyílás egy részét -problem solvedGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Sok versenyautón lehetett látni, hogy a generátort nem a motorra szerelték, hanem a hátsó tengelyről volt meghajtva. Így persze álló autónál semmi töltés nincsen, hiszen ilyenkor nem forog a generátor, de például nem vesz el helyet a motortérbenGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Ez? Ez meg mi? Egy ékszíj, csak úgy a semmiben? Fenéket. Tartalék ékszíj a generátorhoz. Zseniális dolog, ezen tényleg múlhat, hogy megnyered a versenyt, vagy be sem fejezed: a generátort a féltengelyről hajtják, tehát az ékszíj át van vezetve a féltengelyen, meg esetleg pár lengőkaron, stabilizátoron, összekötőn. Ha véletlenül elszakad, lehet szétbontani mindent, elmegy a futómű geometria, tiszta nyűg az egész. Verseny közben egy ilyen művelet még egy 24 órás futamon is megengedhetetlenül sok időt vinne el. Ezért amikor összeszerelik az autót, befűznek egy tartalék ékszíjat is, amit lazán lógatva, gyorskötözőkkel rögzítenek pár helyre, így aztán ha elszakad a másik, ezt pillanatok alatt fel lehet tenni. ZseniálisGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Tudjuk jól, hogy egy motort legjobban a hidegindítások gyilkolnak. Különösen igaz ez egy különleges versenymotorra. Ezért aztán már az előtt felmelegítik őket, hogy egyet is röffenne a motor: nagy teljesítményű vízmelegítőt kötnek a hűtővízkörre, és keringetik a dzsúszt a teljes rendszerben, már jóval az indítás előtt. Hogy ne dolgozzon a rendszer feleslegesen, a hűtőradiátorhoz vezető ágat elzárják (elnézést az életlen képért, szerintem már remegtem a gépészeti pornó túladagolástól)Galéria: A részletek, imádtam mindet
16
Itt is egy féltengelyről hajtott generátor, és igen, ide is be van fűzve a tartalék ékszíjGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
A Silk Cut Jaguar bokszon belüli mozgatását ilyen hercig kerekes zsámolyokkal oldják meg. A kocsi melletti nagy dobozzal a motorolajat melegítik előGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Nem autószőnyeg, csak hasonlít. A két szövetdarabbal a hűtőket védik, leszerelt orr-résszel semmi nem takarja őket. Elég egy csavarhúzót rájuk ejteni, hogy a filigrán lamellák elhajoljanak, az meg már rontja a hűtés hatékonyságátGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Azt a csodálatos karbon stabilizátort fotóztam, de csak később, a kép nézegetése közben vettem észre a míves műbőr izét, amit a vázra patentoznak fel, és körbeöleli a lengőkarokat meg a kormány összekötőt. Szebb is így, de gondolom, inkább praktikus okokból húztak bugyit a karokraGaléria: A részletek, imádtam mindet
16
Sajgó sípcsontok üvöltő gazdáitól lehetett hangos régen a bokszutca. Aztán valaki rájött, hogy ha a menetek védelme miatt visszatekert háromágú központi kerékanyát megfordítva csavarják a tengelyre, nem fog tompa surikenként meredezni. Kevesebb fájdalmában térdre rogyó szerelő egyenlő nagyobb hatásfok egyenlő GYŐZELEM!Galéria: A részletek, imádtam mindet