Az évszázad reklámfogása, csak hárman haltak meg
Ha lenne olyan verseny, hogy honnan származnak a legidiótább ötletek, Amerika biztosan az élen járna, nem volt ez másképp 1896-ban sem. Mi is kelthetett volna nagyobb feltűnést a 19. században, mint két 35 tonnás vonat egymásnak eresztése nyélgázon? Valószínűleg nem sok minden, így volt ezzel William George Crush is.

Crush a Missouri-Kansas-Texas vasúttársaságnál dolgozott, és úgy gondolta, kitervelte a tökéletes reklámot. Megrendez egy vonatbalesetet, pár ezren megnézik, és azon kívül, hogy szórakoztató, a Katy néven elhíresült vasúttársaság számára is kitűnő figyelemfelkeltés. 1895-ben Ohióban is csináltak már hasonlót, és azt a legélethűbb és legdrágább látványosságként emlegették, amit valaha az amerikai lakosság szórakoztatása érdekében csináltak. Ez az állítás azonban csak a texasi balesetig volt érvényes.
Crush és csapata heteken át készült az eseményre. Felépítettek egy ideiglenes várost 25 kilométerre Wacótól, amit Crush névre kereszteltek. 6,4 kilométernyi sínt fektettek le, standokat telepítettek, kutakat fúrtak, éttermet nyitottak, sőt, még egy fából készült börtönt is felállítottak, meg egy cirkuszt is odavittek az esemény kedvéért. Minél több látogató érdekében kedvezményes, 2 dolláros vonatjegyet biztosítottak a texasi lakosok számára. Persze nem arra, amelyik ütközött.
Két, egyenként 35 tonnás gőzmozdonyt választottak az ütközéshez, mivel az új, 60 tonnás modellek megjelenésével már nem használták a könnyebb verziót. Ezután a vasúttársaság mérnökei kezébe adták a mozdonyokat, hogy a biztonsági előírásoknak eleget tegyenek. Egy mérnök kivételével senkiben nem merült fel annak a lehetősége, hogy felrobbanhatnak a mozdonyok. Mivel csak egy ember szerint volt veszélyes az ütköztetés, a szervezők hamar leszavazták. Szerencsére azonban nem felejtették el pirosra és zöldre festeni a vonatokat, és sorszámozni.
Délelőtt tízre már több mint 10 ezer ember érkezett meg Crushba, délután négyre pedig már 40 ezren voltak, így lett Texas második legnépesebb városa Crush egy napra. Az ütközési ponttól 150 méteres körzetben kiürítették a terepet, kizárólag újságírok merészkedhettek közelebb, ők is csak a saját felelősségükre.

Szeptember 15-én, 5 óra után 10 perccel adott jelet Crush, hogy indíthatják a vonatokat. A vonaton tartózkodó gépészek kiengedték a kazán által termelt gőzt, majd megvárták még pontosan négyszer körbe forog a vonat kereke, aztán leugrottak róluk. Nagyjából 80 km/óráig gyorsultak fel, amikor összeütköztek. Egy ilyen gőzmozdony kazánjában a nyomás akár a 10 bart is elérhette, túlnyomás alatt közel 500 fokig melegítették a gőzt, tehát a katasztrófa kódolva volt. A robbanás darabokra tépte a mozdonyokat, a roncsok össze-vissza röpködtek a levegőben. Három néző vesztette életét, rengetegen sebesültek meg, többek között az egyik hivatalos fényképész, Jarvis Dean is. Ő a fél szemét vesztette el a robbanás következtében, de ez nem akadályozta meg abban, hogy elkészítse a tökéletes fényképet az eseményről.

Crusht azonnal kirúgták a vállalattól, de egy nap múlva vissza is vették, mert óriási sikert aratott a baleset. Minden újságban címlapra került az attrakció, így a Katy nagy népszerűségre tett szert. Az elkövetkezendő évtizedekben terjeszkedni kezdett a vasúttársaság, ennek köszönhetően 1931-ig több mint 10 millió dolláros hasznot termeltek. Bízzunk benne, hogy hasonló eset nem fog előfordulni a jövőben, bár a földrész, ahonnan többek között a Pig N Ford nevű verseny is származik, tele van meglepetésekkel.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Miami Nagydíj legnagyobb kérdései
Működnek a McLaren fejlesztései? Meddig maradhat versenyképes a Williams? Mi lesz a 2026-os motorszabályokkal?
- Hírek
Trump enyhít az importvámokon, de még korai ünnepelni
A 25 százalékos vám marad, csak kreditrendszerrel enyhítenek rajta.
- Belsőség
A Riviérán kezdődött, és Peugeot-val végződött – az 5500 kilométeres próbaköröm naplójaPeugeot 205 1.1 (1993)
Ahogy a steak mellé jól esik valami könnyű, a Bálna mellé is kellett egy falatnyi Peugeot. Megvettem.
- Hírek
Szolnokon kipróbálta, mit tud a Porsche – a rendőrség egy húsos csekkel válaszolt
Közel ötszáz sofőrt mértek a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei rendőrök. Bemutatjuk a csoport rekorderét.
- Hírek
Gigantikus szívás a közlekedés a hosszú hétvégén: balesetek és torlódások mindenfelé
Az M1-es, az M7-es és az M3-as autópályán is torlódásra lehet számítani. Van, ahol 4 kilométeres a kocsisor.
- Hírek
Az ablakon kilógatva szállította a vasrudakat a rendkívül eszes sofőr, több autóban is kárt okozott
Személyi sérülés valószínűleg nem történt.
- Gumidoktor
El se hinnéd mennyit számít 4,5 centi
Ajándékba kaptam egy nyári szettet, de nem teljesen olyan méret, mint a gyári. Mehet?
- Hírek
Eladó Elvis Presley 12,5 méteres, gitár alakú Cadillacje
Most került elő, de rejtély, hogy miként került Franciaországba.
- Égéstér
Hogyan tovább az autóiparban?
Szó lesz az Automotive Summit 2025-ről, aminek a célja, hogy párbeszédet indítson a piaci szereplők és a szakmabeliek között.
- Vélemény
Magyar filmek ikonikus járművei
A magyar film napja alkalmából összegyűjtöttünk 13+1 klasszikust, amikre autós szemmel is jó szívvel emlékezünk.
- Hírek
Itt az újabb Toyota-terv, most a Google lesz a partner
Két nagyágyú szeretne összefogni.
- Hírek
Figyelmeztetés érkezett a Volkswagentől a büntetővámok miatt
Az Audi és a Porsche van nagyobb bajban.
- Események
A veteránokat felújítjuk, az európai autógyártókat féltjük – a vasárnapi Parkoló Parádé előadásai!
Karotta és Ákos egy kínai autószalon árnyékából, Juhász Dani pedig veterán BMW-k alól meséli el tapasztalait mindannyiunk okulására.
- Közélet
Szavazz Magyarország legrosszabb megyei útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025.
Húsz vidéki útszakasz jutott a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Hírek
660 milliárd forintos spórolásba kezd a Volvo
A svéd-kínai márka is nehéz időszakot él.
- Tesztek
50 az új 35? Vezettük az elektromos Suzuki Vitarát!
Az elektromos Vitara könnyed, légies és jól vezethető, mint a benzines változatai, de érződik rajta, hoy frissebb, modernebb konstrukció.
- Hírek
A Volkswagen németországi üzemeiben gyárthatnak kínai elektromos autót Európának
A Volkswagennek most nem kellenek azok a gyáregységek, ezért egy kínai márka lecsapna rájuk.
- Hírek
700 ezer autót hív vissza a GM motorprobléma miatt
Csak V8-as motorral szerelt autóknál fordulhat elő a probléma, amit gyártási hiba okoz.
- Hírek
Az Üllői úton bizonyították: itt mindenki hülye
Ezért sem ajánlott úgy vezetni, hogy az előttünk levőt követjük.
- Hírek
Hiánypótló: megérkezett a legerősebb Aston Martin SUV
A jelek szerint a lóerőkből sosem elég.
- Hírek
6 milliós, nagy elektromos szedánt mutatott a Nissan
A Nissan az N7-et a Dongfenggel közösen fejlesztette, így sok benne a kínai alkatrész.
- Közélet
Szavazz Budapest legrosszabb útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025
Tíz budapesti útszakasz került a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Hírek
Hatótávnövelőt fejlesztenek, ami jobb, mint a tölthető hibridek (a gyártó szerint)
A ZF szerint sok vásárlóban még mindig jelen van a hatótáv miatti kétely, amit hatótávnövelőkkel lehetne eloszlatni.
