Ő a felelős a Halálos iramban autóiért
Craig Lieberman Youtube-csatornája nekem egy reggelizős csatorna. Felkelek, benyomom a kávéfőzőt, berakom a pirítóba a kenyeret, és elindítom egy videóját, mire véget ér egy rész, többnyire az utolsó falat is lecsúszott. Craig tulajdonképpen a memoárjait osztja meg a nézőkkel, hiszen ő volt az autós tanácsadója a az első két Halálos iram filmnek, vagyis a film készítői neki mondták el a szándékukat, és ő találta ki, hogy milyen autóval, hogyan lehetne azokat megvalósítani.

Craig védelmében legyen mondva, ő is rengetegszer fogta a fejét, amikor megtalálták valami baromsággal a látványtervezők. Például sehogy sem tudta őket meggyőzni, hogy nincs olyan, hogy egy autó padlólemeze kiszakad a sebességtől, aztán mégis megtörtént az Eclipse-szel az első rész első versenyén. Ja, és ugye tudjuk, hogy a dinitrogén-oxid sem robban fel, ha rálőnek a tartályra. Külön bájos, ahogy a videókba rengeteg bevágás kerül be Craig saját anyagaiból, amit a forgatásokon a saját kézi kamerájával rögzített. A szemcsés, interlace-ben úszó felvételek csak még távolabb helyezik időben az első filmet, és kíméletlenül rádöbbentenek, hogy maholnap 20 éve mutatták be az első részt.
Craig akkoriban egy sportfutóműveket árusító cégnek dolgozott, és évtizedek óta súlyos benzinfej volt. A forgatások óta megfordult nála M3-as BMW-től kezdve Lamborghini Diablóig minden, még egy Isuzu I-Mark is, amikor összeakadt a universalos David Marderrel egy bemutatón, épp egy negyedik generációs Toyota Suprát hajtott. Ez a Supra került később a filmbe Paul Walker karaktere alá, de sokkal érdekesebb, hogy Craig miért vette. A Supra előtt egy rendesen megépíttet Fox Mustangot hajtott, de egy este felállt mellé a lámpánál egy Supra.
Halálos iramban drágul
A technikai szuperlatívuszok autója, mégis egy butyuta amerikai mozifilm-sorozat miatt lett ismert.
Hiába a kompresszoros V8, a Supra csúnyán lelépte a Mustangot, Craiget meg annyira nyomasztotta a helyzet, hogy hamar vett egy kéziváltós, biturbó Suprát. Amikor összeakadt a Universal Studio fejeseivel, az autó éppen sárga volt és 650 lóerős, miután megautóztatta Rob Cohen producert, egyértelmű volt, hogy ez lesz a főhős autója. Craig majdnem dobott egy hátast, amikor közölték vele, hogy az autónak narancssárgának kéne lennie, mert a Mazda RX-7-ről kölcsönzött Mica Yellow árnyalat 8 ezer dollárért került fel az autójára. A teljes belső kárpitot is át kellett húzni, hogy passzoljon az új külsőhöz, viszont fura módon a bukókeret sárga maradt.
Nyolc Suprát használtak a forgatáshoz, ez volt az egyetlen motorikusan is felhúzott autó, a többit egyszerűen felesleges volt megépíteni. Kellett autó az ugratásos jelenetekhez, kellet egy autó, amiben a belsőket vették fel (ez mellesleg egy teherautó extra mélyre süllyesztett platóján volt), meg mikrofonos darab is kellett a párbeszédek rögzítéséhez. A kiégett roncs, amivel Walker meglepi Vin Diesel csapatát az első filmben, Rhys Millen autóversenyzőtől jött, kölcsönbe. Vicces momentum az is, ahogy a kamera végigmegy a beépítésre szánt alkatrészek felett. Abban a vágóképben egy alkatrész sem tartozott a Suprához, Craig garázsából söpörték ki a resztlit, a vezérműtengely a földön például egy Mustang V8-asából jött.
Megvan a jelenet, ahol a Supra próbaútján súlyosan lealáznak egy Ferrarit 355-öt? Az a producer, Neal H. Moritz autója, mellesleg ő is vezeti, a jó csaj a jobb egyben pedig a felesége, Sarah. Viszont, ahogy a visszaemlékezésekből kiderül, a Supra sosem tudott volna lépést tartani a Diesel karakterének Chargerével, hiszen azon rendes drag gumik voltak. Utóbbi sem volt 900 lóerős, a kompresszor csak dísz volt a motoron, mellesleg a hátsókerekes rajthoz is egy hidraulikus emelő kellett, amit utólag, számítógéppel töröltek a felvételről. Meg aki már valaha látott rendes gyorsulási verseny rajtot, az tudja, hogy vagy gumifüst van, vagy ágaskodó kaszni, a kettő együtt nem megy.
Az első mindig emlékezetes
Kettőszáznyolcvannal hajtani egy orosz MIG-eknek épült reptéri kifutópályán egy Ferrarival, és fizetést kapni érte, ez aztán arcátlanság a javából. Hahaha.
Nem csak a Suprát, de a Nissan Skyline-t is Craig biztosította a második filmhez, persze azt is komolyan átalakították a produkcióhoz. Ennek a sztorija is érdekes, hiszen ez a konkrét autó volt az első hivatalosan az Államokba importált R34-es Skyline-ok közül, ugyanis az ország import törvényei miatt az autót csak 25 éves kora után lehetett volna legálisan behajózni, ám a MotoRex nevű cég egy kiskapuval mégis megoldotta néhány GT-R bevitelét, igaz, aztán a kiskapu hamar bezárult.
És nem csak autókról van szó: Craig a mai napig jóban van a stúdió embereivel, így például külön videót szánt arra, hogy elmagyarázza, miért lett a sorozatból akciófilm autós film helyett. Röviden azért, mert az első három rész bevételi adataiból jól látszott, hogy az autókat szerető közönség nem tart el egy franchise-t, ellenben egy akciófilm sokkal több embert szólít meg. Készült már interjú Sean Moris-szal is, ő találta ki a Skyline sorhatos Mustangot a Toky Drift filmhez, annak is érdekes a sztorija.
Magam részéről sosem voltam a film rajongója, utoljára talán 14 évesen tudtam lelkesedni érte, Craig csatornáját mégis nagyon szeretem. Leginkább az tetszik benne, hogy visszaad valamit az akkori tuning-irányzatokból, az autóépítés akkori hangulatából. Furcsa látni az árakat, hogy a ma súlyos pénzekért hirdetett japán sportkocsik mennyire filléres tételek voltak a 2000-es évek elején. Az árak felveréséhez kellett a filmek által rendesen megtolt kultusz, tehát, ha szigorúan vesszük, ma azért nem lehet kifizetni a Toyota Suprát, mert Craig Lieberman Mustangját egyszer csúnyán lehagyta egy.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
