...és akkor telefonált a híveknek, hogy most egy ideig autós misék lesznek
Szentmise négy keréken
Az autós mozis emlékekből jött az ötlet, hogy autóikkal együtt hívja misére a híveket – mondja Mihályi Miklós plébános, akinek így sikerült egyben tartani az előszállási katolikus közösséget a járvány hetei alatt. Neki köszönhetjük, hogy az amerikai parkolóban tartott gyóntatás vagy a koreai autós misézés mellett Magyarország is mutatott valamit etéren – sőt, Előszálláson nemrég még autós esketés is volt. Ezzel a rövid távinterjúval teszünk hozzá az extrém idők extrém történéseinek dokumentálásához.

Mik voltak az első reakciók, amikor telefonált a híveknek, hogy a járvány miatt egy ideig autós lesz a mise?
A járvány március elején indult és kezdetben a plébánia kertjében tartottuk a szentmiséket rendkívül szerény látogatottsággal. Közeledett a húsvét és töprengtem mit tehetnénk, hogy a hívek közösen megünnepelhessék Krisztus feltámadását. Ekkor jutottak eszembe gyermekkorom nyarai a Velencei-tónál, ahol jártam autós moziban. Azonnal beugrott az ötlet, hogy ezek mintájára autós miséket kellene szerveznem. Még a héten körbetelefonáltam a hívőket, mintegy 40 családot, akiknek ismertem a telefonszámát és meghívtam őket az első autós szentmisére. A telefonban részletesen elmagyaráztam a szabályokat és hogy első a biztonság. Mise előtt csak öt perccel lehet érkezni, kocsiból nem lehet kiszállni, ablakokat csak az egyik, a templomhoz közelebb eső oldalon szabad lehúzni. Mindent természetesnek vettek és örömmel fogadtak, hiszen gyakorló gépkocsivezetők. Ott is vannak kötelező szabályok, az indulásnál a biztonsági öv bekapcsolása, majd a KRESZ szabályai. Nálunk is ilyenek az autós mise részvételi feltételei.
Hányan jöttek el az első alkalomra, milyen visszajelzések jöttek utána a hívektől és a sajtótól? És egyáltalán: mennyire ment könnyen az első alkalom lebonyolítása? Ennyi autót egy helyre parkoltatni önmagában nem egyszerű feladat. Mennyire volt fegyelmezett a közösség, mindenki betartotta a szabályokat, megértette, hogy azok a biztonságukért vannak?
Általában 12-15 autó szokott jönni a szentmisékre, legutóbb 26 érkezett. Olyan családtagok is elhozták az otthoniakat, akik ritkábban szoktak jönni. Így hamar kiderült az is, hogy szinte minden családban van autó és csak néhány személy az, aki autóhiány miatt nem tudott eljönni. E 26 autó jelenléte, bennük a 3-4 személlyel nagy örömmel töltött el és elhatároztam, hogy nem hagyom abba az autós miséket, hanem amíg tart a rendkívüli helyzet, addig folytatni fogom e biztonságos körülmények között a szentmisék bemutatását. Magam vagyok a forgalomirányító a misék előtt és után. Hazaindulni csak akkor lehet, ha az adott gépkocsi megkapta tőlem az úti áldást.
Bár a járványhelyzet javul, a következő hetekben talán visszarendeződik az élet, de egy esetleges hosszabb, évekig elhúzódó járványban milyen gyakorlatokat, papi feladatokat lehetne még autóssá tenni? Egy temetést vagy egy keresztelőt nyilván nem, de például esketni vagy gyóntatni lehetne így?
Hogy milyen lesz a jövő? Arra Jézus szavai érvényesek: „ne aggódjatok a holnap miatt, a holnapi nap majd gondoskodik magáról” (Mt, 6.34) Egy fiatalember keresztelésére készült. Húsvétkor lett volna, de akkor elmaradt, majd egy belső hang sürgetett, hiszen felkészült és templomba jár, miért is ne lehetne itt kint megkeresztelni? Jézus is a pusztában keresztelkedett meg Keresztelő Szent Jánosnál. A gondolatot megbeszélés követte, majd tett lett belőle: keresztelés, első szentáldozás és bérmálás. Egy hétre rá a templom előtt elvette menyasszonyát az autós mise résztvevőinek imádságai és dudaszózata kíséretében.
Slachta Margit szociális testvér, a magyar parlament első női képviselője fogalmazott egykor így: „Ha a keretek leomlanak, nem baj. A Lélek él és majd teremt új kereteket!” A keretek pedig valóban újra megteremtődnek. Az autós misék akkor sem állnak már le, ha visszatérhetünk a templomba. Új néven fognak futni – stílszerűen mondva: gördülni – „AUTÓSOK MISÉJE”- ként, melyet rendszeresen szeretnénk megrendezni a jószándékú autós érdeklődők számára. Ezek szervezésében örömmel számítunk a totalcar.hu partnerségére is.
További infók a plébániánk életéről: www.legoliga.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
