Így készült annak a Maseratinak a formaterve, ami visszajuttatta őket a versenypályára

2020.07.26. 21:42
0 hozzászólás

Frank Stephenson YT-csatornája igazi csemege az autófanatikusok számára, videói olyan érdekesek, hogy nehéz egy kicsit is levenni róla a szemünket. Frank egy baromi híres formatervező volt, olyan márkákkal dolgozott, mint a Ferrari, Maserati, McLaren - és még sok másikkal, elég hosszú a lista. Pár hónapja indult csatornáján az általa tervezett autók dizájnját mutatja be, mi több, néhány perc leforgása alatt le is rajzolja azokat, miközben háttérinformációkat csepegtet a projektekkel kapcsolatban. Tényleg zseniális amit csinál.

Kép. 2020. 07. 23. - 12.28

Róla, illetve csatornájáról már korábban is írtunk, akkor a BMW első SUV-jának, az X5-nek a megtervezése volt a téma. Az X5-öt formatervét idő szűkében egy kétórás repülőút alatt rajzolta meg, ennek ellenére annyira jól sikerült, hogy később ez lett a végső dizájn. Mostani videójában a Maserati MC12 tervezését mutatja be, ami ha ennyire nem is volt feszített, hasonlóan érdekes.

Frank azt a feladatot kapta, hogy olyan autót tervezzen, amivel a Maserati visszatérhet a versenypályákra. Mint ahogy a X5-ös projektnél, itt is szabad kezet kapott, hiszen az olasz gyártónak nem volt olyan korábbi modellje, aminek formáját követni kellett volna. Viszont az MC12 kísértetiesen hasonlít a Ferrari Enzóra, így sokan úgy gondolják, hogy csak egy gyengébb másolat lett, pedig ez nem teljesen így van. Az igaz, hogy az Enzo alapjaira épült az autó, viszont sok a különbség: az MC12 magasabb, hosszabb, és szélesebb, illetve finomabb vonalak határolják.

A FIA GT versenynek van egy olyan szabálya, hogy az indult versenyautóból kell, hogy legalább 25 darab utcai változat is létezzen, enélkül nem állhat rajthoz. Ezt a legtöbb gyártó úgy oldotta meg, hogy az utcai, sportosabb modelljeikből faragtak versenygépet. A Maseratti erre viszont fittyet hányt, és fordítva csinálta: versenyautót terveztek elsősorban, majd azt homologizálták, és dobtak piacra 25 utcai modellt - később másik 25 is, versenyautóból pedig 12 készült.

Frank videójából az is kiderül, hogy mekkora előnyt jelentett számára, hogy mérnöki szemmel is figyelte saját terveit. Szerinte a fiatal tervezőknek pont ez az egyik nagy problémája, hogy csak a rajzok végén gondolnak bele abba, hogy egyáltalán meg lehet-e ésszerűen valósítani azt, amit terveztek. Az MC12-nél nem ez volt a helyzet, sőt, a szép formával komoly teljesítmény is párosult, ami győzelmekben mutatkozott meg. Frank szerint pedig ez a legfontosabb, akkor lesz igazán szép egy kocsi, ha jól is működik.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.