Kiégett japánok, autonómia és némi szex
Feltűnt már, hogy az esti órákban mennyi ember ücsörög a leparkolt autójában? Sok. Az utastérben csak a telefonok fénye és a sofőr sötét sziluettje látszik: miért nem megy haza? Nem éhes? Nem fáj a háta? A japánok ugyanezt csinálják, csak róluk lehet is tudni, miért - remélem, nem feléjük haladunk, mert akkor nagy a baj.

Saját tapasztalat, hogy a szcenárió Angyalföldön és Kiotóban is ugyanaz, csak az öreg Golf helyett utóbbinál három keicar és egy kisteher a felállás. Egy anyuka a gyerekét várja, egy salaryman (irodai dolgozó) alszik, lábfeje kifittyed az ablakon, egy másik tévét néz (általában van tévé az autókban), a dobozos Fusóban meg melósok vacsoráznak. Igazából egyiküket sem lehet megbüntetni, mert a jog betűje szerint amíg jár a motor, addig ők nem parkolnak, ők kérem várakoznak. A probléma olyan átható, hogy sokan simán bemennek a boltba anélkül, hogy leállítanák a motort, mert hát minek, nem lopja el senki. Persze van, ahol rendelet tiltja, esetleg időkorláthoz köti az alapjáratozást, de mivel ezt nehéz érvényesíteni, a többség magasról tesz rá - különösen a taxisok és az áruterítők, akikre képmutató módon mindenki más mérges emiatt.

Valahol érthető a dolog, Japán az év nagy részében európai emberre nézvést gyilkosan párás és forró: tűz ellen tűz, klíma ellen klíma kell, ahhoz meg járó motor. Megjegyzem, nem a globális felmelegedés miatt jelent gondot az állandó alapjáratozás, hanem a helyi légszennyezés miatt (elektromos autók, szevasztok), ami egy Tokió/Oszaka méretű metropoliszban nem épp elhanyagolható, még akkor se, ha többségében 600 köbcentis boxos-dobozok pöfékelnek percenként nyolcszáz kicsi slukkot.

Az anomáliát az autómegosztó szolgáltatók is észrevették: rengeteg olyan mikrokölcsönzést mutattak a statisztikák, amik során az ügyfelek egy-két kilométert tettek meg, sőt sok esetben az autó még a parkolót se hagyta el. A legnagyobb cég, a Times24 Co. meg is kérdezte a felhasználóit, hogy eeeeeee? mégis mit csináltok? Szundítunk, ebédelünk, tévézünk, telefonozunk, az esti karaokéra gyakorolunk - így ők. (mérsékelten fun fact: a 2011-es nagy cunami után rengetegen azért kölcsönöztek autót, hogy legyen hol feltölteni a telefonjukat.) Mindehhez az is hozzájárul, hogy borzasztó egyszerű és olcsó a folyamat, egy appon perc alapon lehet autót foglalni, ami kijelölt parkolókban áll, tehát még a faarcú közvetítővel sem kell találkozni hozzá. Negyed óra 400 forint, az már szájbercafé tarifa.

A dolog miértjére szép és kevésbé szép kulturális magyarázat is akad: az eszményi japán ember az apró falusi közössége helyett száz év alatt a nagyváros heringintimitásában találta magát, így a privát szféra mesterévé kellett válnia - a sajátjának és a másokénak is. A pre-covid maszk-hordásnak is volt ilyen aspektusa, és buszon, vonaton is azért tesz plusz, semleges borítót a könyvére, hogy te ne lásd, mit olvas. De ad absurdum ott van az ország 700 000 hikikomorija, aki akár évtizedeken keresztül sem mozdul ki a privát szférájából - a lakásából - , állítólag anélkül, hogy mentális betegsége lenne. A kényszerű elszeparálódásnak egy modern eszköze az autó, ami közlekedő edény helyett védőgubó a pergő külvilágban, üdítő szünet a 10-12 órás japán munkanapban. Menedék. Sokan úgy érzik, az autóban ülve láthatatlanok, ez megadja a vágyott biztonságérzetet, néha túl sokat is.
Az erőszakos vezetés gyökerei
Miben gyökerezik a vezetői düh? A személyiségben, a hormonokban, a körülményekben? Igazából mindegyikben.

És ahogy nem túl gyorsan, de azért egyre közelebb somfordál a valósághoz az autonóm közlekedés, az egyetemes dizájn is egyre inkább eképpen fog tekinteni rá: az otthon és a munkahely után a harmadik élettérként. Hát innen a SUV-ok és autonóm koncepciók doboz formája, - vastag tömör falak, lőrésszerű ablakok, a defenzív román építészet visszhangzik az általános iskolás memóriablokkban. A tervezők nem nyílvesszőorrú marlinokból vagy feszült izomzatú gepárdokból veszik az inspirációt, hanem a nappalidból - ott adekvát az ezer colos képernyő, gepárdon valamivel kevésbé. Az autó eddigi funkciója, a helyváltoztatás is kiegészül azzal, amire a japánok már most használják (biztos mások is, lehet üzenni, külföldi olvasók): a pihenés, a szórakozás és a produktivitás tere lesz az autó, és igen, egy furcsa, torzult formájában az intimitásé is: keressünk csak rá azon az oldalon arra, hogy autopilot, lesz találat. Hosszú távon a városszerkezetet is átalakíthatja majd az autonómia, de ez tényleg messze van: a kevésbé megterhelő közlekedés miatt kisebb problémát jelent majd az ingázás, és tovább ürülhet a zsúfolt centrum, terjeszkedhet a kertváros.

Igaz, hogy a széthajtott japán salarymanon ez nem sokat segít, ha egyszer utál hazamenni. Odaát minden jelenségnek van neve (karōshi - munka általi halál), ezek a városi tömeg magányába vetett arcok a zangyō nanmin nevet kapták, ők a túlóra-menekültek. Valahogy nem akaródzik nekik hazamenni az elidegenedett családhoz, inkább finoman emelkedett részegségben bóklásznak az utcákon, hogy teljenek az órák, vagy - mint A. barátom a karácsonyi buli után - visszalopakodnak az irodába és ott alszanak az asztalra borulva, arcukon a vállalat pecsétjével.

Minderre pompás alternatíva az autó, hisz puha, meleg és biztonságot nyújt - voltaképpen feleség, akihez nem kell beszélni - , és a jelenség elterjedtsége miatt azt sem tartom kizártnak, hogy ez az autóban kempelés is saját elnevezést kap nemsokára. Hogy előkép-e ez az itthoni kollégáknak, nem tudom, bár a munkához való hozzáállásunk és az urbanizációs különbségek alapján talán nem. Talán csak a vírustól félünk, és ez csak ideiglenes szokás, mindenesetre nem árt figyelni a hanyatló keletre.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Belsőség
340 millió forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
