A sziget, ahol az F Astra gyorsabb, mint a 325-ös BMW
Hitler a náci Németország üdülőhelyének szánta, majd lelakták a katonák, a 90-es évekre pedig a jövő költözött be Rügen szigetére.
Tibi bácsi meséi 8: megmondjam, miért zúzták be a GM EV-1-eseket?
Ezek a kedvenc jövőautóim, amikből nem lett semmi. Valahogy nem túl sok jóslat teljesült, vagy csak én nem látom őket az utcán?
Rügen valahogy nem érett olyan erős turisztikai célponttá, hogy bárki együtt emlegetné a francia riviérával vagy Spanyolország tengerpartjaival, pedig a Németország északi részén, a Balti-tengeren fekvő sziget bőven tartogat természeti és történelmi látványosságokat.
Hiába magasodik a vakítóan fehér Königsstuhl mészkőszirt a tiszta vizű tenger fölé, mesébe illően zakatol százéves gőzmozdony a zöldellő erdőben, ha a víz errefelé már sokaknak túl hideg az önfeledt pancsoláshoz.

1936-ban megrendezték az Olimpiát Berlinben, Adolf Hitler pedig büszkén hirdette a békés idők eljövetelét a nyugati hatalmak felé, közben a valódi célja a világot leigázó hadsereg, a Wehrmacht megszervezése volt. Úgy látta, hogy Németországnak terjeszkednie kell annak érdekében, hogy a nép fennmaradhasson (Lebensraum elmélet), ezért intenzív fegyverkezésbe kezdett és kitűzte, hogy 1940-re a hadseregnek háborúképesnek kell lennie.
Binz közelében ebben az időszakban kezdték megépíteni a Prorát. Terveik szerint nyolc darab, hatemeletes épületet húznak fel 4,5 kilométer hosszan, a parton, melyet a világ legnagyobb üdülőkomplexumának szántak. A tízezer szobás betonmonstrum nem csak a náci munkásosztály feltöltődését, de sokkal inkább az ideológiai megerősítést szolgálta volna. Az sem volt utolsó szempont, hogy háború esetén könnyen kórházzá alakíthatták.
Adolf Hitler főépítésze, Albert Speer felügyelte a tervpályázatot, melyen végül Clemens Klotz nyert. Az épületeket úgy tervezte meg, hogy a szobák a tengerre nézzenek és a szennyvízelvezetés, illetve a folyosók a szárazföld felé. Minden szoba 12,5 négyzetméteres, két ággyal, egy szekrénnyel és egy mosdótállal. A WC-k és zuhanyzók minden emeleten közösek voltak.

1939-ben szakadt félbe az építkezés, aztán a második világháború alatt katonai célokra használták az épületeket. Utána pedig pontosan az történt vele, mint minden hasonló ingatlannal: miután jól lelakták a katonai csapatok, elhagyatott lett és pusztulásnak indult. 2010-ben egy német-osztrák befektető 100 millió eurót pumpált bele az első két tömbbe és 300 szobás nyaralóhelyet alakítottak ki belőle medencével, teniszpályával, ami kell.
Rügen szigetére a ‘90-es években költözött be a távoli jövő, amikor a német kormány kitalálta, hogy egy gigantikus teszthelyszínen biztosít terepet arra, hogy a különféle gyártók életszerű körülmények között vizsgálják az elektromos hajtás életképességét. Tehát az állam támogatta, az önkormányzat biztosította az infrastruktúrát, speciális töltőállomásokat és napkollektorokat. Kb. hatvan lakos kapott különféle autókat arra, hogy akár évekig használják.
Hamar csatlakozott a Mercedes, akik már az 1990-as Hannoveri Vásáron bemutatták, hogy a W201-es (Baby Benz) platformja képes befogadni az elektromos hajtást is, méghozzá az utastér méretének csökkenése nélkül (a csomagteret azért beáldozták). A nátrium-nikkel-klorid vagy nátrium-kén akkumulátorokat a 190-es orrába töltötték. Ezek az akksik nagyobb energiasűrűségűek, mint az ólomsavasok, de 300 fokos működési hőmérsékletük tartogatott kihívásokat. A hátsó kerekeket két darab, egyenként 22 lóerős elektromotor hajtja.

200 kilóval lett nehezebb a villanyos 190-es Merci, de a regeneratív fékeknek köszönhetően akár 110 kilométert is ment egy töltéssel. Az egyszerű hajtásnak és a megbízható működésnek örültek a taxisok, volt olyan autó, ami több mint 100 ezer kilométert ment.
Beszállt a nagy kísérletbe a BMW is, fogtak pár 325i kupét és kipakolták belőlük a motorokat meg a többi bonyolult kramancot, aztán a már ismert recept szerint teletömték akksival, de nem a sorhatos helyét, hanem a csomagtartót. Kezdésnek nátrium-kén, majd nátrium-nikkelklorid akkumulátort használtak. Minden más maradt eredeti az E36-osokban, a műszerfalat is csak későbbi fejlesztések során cserélték le.
60 lovas elektromotor került a legerősebb változatba, amivel 130 km/órás sebességre képes és hervasztó 15 másodperces 0-100-ra. Cserébe a hatótávja már egész tisztességes 150 km körül alakult. Így fordulhatott elő, hogy egy 325-ös BMW-vel esély sem volt a lámpától lámpáig tartó küzdelemben, ha az ellenfél egy bika Opel Astra Caravan volt.

1993-ra az Opel már túllendült a Kadett alapú Impuls 1-en és az ólomakksis F Astrán, az Impuls 2-n, és bemutatták az Impuls 3-at; Rügen tökéletesen ártalmatlannak tűnő, kombi sleeperét. Tíz darabot készített az Opel, fele-fele arányban nikkel-kadmium és nátrium-nikkelklorid akksival, ezekbe a Siemenstől érkező 61 lóerős váltóáramú aszinkron-motor került. A kombi bő 200 kilót szedett fel, de még így is egyszerűen könnyebb és erősebb volt a BMW-nél.
Rügen a világ legnagyobb tesztpályájává vált és talán az egészben az volt a legjobb, hogy nem elzárt bázisokon nyúzta egy csapat fehérköpenyes mérnök a világ pénzéből épült prototípusokat. A szigeten a hétköznapi emberek vitték velük iskolába a gyerekeiket, mentek dolgozni vagy dobálták a csomagtartóba a cekkereket a bolt előtt.

Gyakran előfordult, hogy a gyengébb és lassabb elektromos autók a sziget néhány dombocskájára a szélső sávban kúsztak fel ráérős tempóban, de látni lehetett az út szélén bánatosan álldogáló embereket is a lemerült autóik mellett. Ezeket sokszor vontatták be a városba, hogy ráakasszák a legközelebbi töltőpontra, ahol elképzelhetetlenül hosszú órákig vesztegeltek. Hiszen gyorstöltés még nem létezett.
Nem csak ma kényszerítik kvóták közé a gyártókat. Mindeközben Kaliforniában olyan törvényeket hoztak, mely a hét legnagyobb gyártót arra kényszerítette, hogy elektromos autót fejlesszenek és kínáljanak, zéró emissziós jármű nélkül ugyanis a többit sem értékesíthették volna. Ebben az időben született meg a kalandos sorsú GM EV1-es és az első generációs Toyota RAV4 elektromos változata is. Michelle Pfeiffer a 2007-es Anyád lehetnékben is egy ilyen néma RAV4-essel jelenik meg, aminek legjellegzetesebb eleme az oldalán lévő rácsozás és a hátulján csüngő pótkerék hiánya.
95 Ah-s nikkel-metál-hidrid akkumulátorát a Magne Charge induktív töltőjén 5 óra alatt lehet feltölteni. Az EPA mérése szerint úgy 150 kilométert ment el egy töltéssel. Az elektromos RAV4-es gyorsulása nagyjából a fű növekedésével vetekszik, 20 másodperc körül tudta a 0-100-at. Ezek a RAV4-esek mai napig felbukkannak.

Kontinenstől függetlenül egyértelműen a kis hatótáv okozta a legnagyobb problémákat. Sokan mormogtak, hogy nehéz volt megtervezni az utat, mégse értek oda a mamához vasárnapi ebédre. Ma pedig erősebb, nagyobb hatótávú és gyorsabban töltődő elektromos autóink vannak, meg egy halom applikáció figyel az iPhone-on töltésre, tervezésre és arra az esetre, ha cicás videókat néznénk közben az Instagramon. Csak a panaszok nem változtak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

