Nincs ennél ritkább Skyline

2021.04.12. 16:59
0 hozzászólás

Az R32-es Skyline GT-R-jéből Magyarországon alig található néhány példány, és mobile.de-n is csak 4-5 darabot kínálnak belőle, szóval nem egy népautó, de mivel készült belőle vagy 44 ezer darab, nem is egy olasz versenyautó-szintű gyűjtői ritkaság. Hacsak nem a HKS Zero-R-t nézzük, mert abból összesen négy darab van az egész világon, amivel bőven túltesz az olyan szintén ritka, de ismertebb változatokon, amilyen mondjuk az R400 vagy az R-Tune.

Az eleve legenda-számba menő, tuner-alkatrészeket gyártó HKS anno négy Nissan BNR32-t dolgozott át (egyes források szerint tízet, amelyek közül hat a HKS roncstelepén végezte), de a munka bőven túlmutatott az egyszerű tuningon, a cél az volt, hogy a versenyautók révén szerzett tudással kihozzák a típusból a maximumot. Csakhogy így olyan kevés érintetlen alkatrész maradt az autókban, hogy hivatalosan már nem is Nissannak számítottak, pont ahogy az Alpinák nem BMW-k és a RUF-ok sem Porschék. Éppen emiatt maradt ennyire ritka a Zero-R: kvázi önálló típusként muszáj lett volna törésteszteknek alávetni őket, ami egyenként 13 millió yenbe került volna, ezt nem vállalták be, pénzügyileg sehogy sem térült volna meg. Hivatalos bejegyeztetés nélkül a négyből három Zero-R porfogásra lett ítélve a shizuokai gyár valamelyik sarkában, a maradék egyet pedig Brunei szultánja vásárolta meg magának.

Időközben viszont változott a szabályozás, így 2006-ban a HKS arra eszmélt, hogy az autókat már simán lehet legalizálni, de azt is tudták, hogy az eltelt tizenpár évben a technika elavult, így maradt a radikális továbbfejlesztés: az eredeti 2,7 literes 450 lóerős motort kidobták, a helyére pedig egy 2,8-as Nismo GT motor került egyenesen a JGTC-ben versenyző GT-500 R34-ből. A motor a HKS saját GT2530 turbójával 600 lóerőt produkált, amihez egy hatgangos Getragot társítottak. Az első példányon még az eredeti, magnézium felnik is megmaradtak, amelyeket direkt a Zero-R-hez gyártott az olasz Tecnomagnesio, az elfáradt felfüggesztés teljesen új lett, a gátlók és a csillapítók természetesen saját gyártásúak. Az autó külön egyedisége, hogy valódi kétüléses, mivel az üzemanyag tank a hátsó utasok helyére került át, ez teszi lehetővé a szűkre húzott hátsó lökhárítót, erről a részletről legkönnyebb felismerni a Zero-R-eket.

 A felújítással végül is jól járt a világ, hiszen megmentette a három Zero-R-t a feledéstől. Gondolhatnánk, az igazi nyertes eközben a szultán, aki így egyedüliként birtokolja a Skyline-ok Szent Grálját, de a pár éve készült, fenti videóból kiderül, hogy új, szintén bruneii gazdája lett az autónak, és a motorja is újra lett cserélve, az értéke viszont így is felbecsülhetetlen. 

A képek a WhichCarról származnak, ha néznél még, irány a ShakotanToday vagy a Speedhunters.