Limitált brit sportkocsi sok van, de olyan, mint az egypéldányos, konkáv orrú Marcos Mantis XP (Experimental Prototype), nem sok.
Az autóért felelős Marcos Engineering egy 1959-ben alapított sportkocsigyártó volt, ami egészen 2007-ig produkálta az apró brit manufaktúrák minden tünetét: csődök és feltámadások, pillekönnyű, V8-as prototípusok és kit carok, majd a valós üzleti modell nélküli lassú enyészet. A Mantis XP-t elnézve viszont hiba lenne elfelejteni a márkát, hiszen nem gyakori, de annál érdekesebb a fából készült, acélcsöves segédalvázakkal támogatott, középmotoros felépítés.

Hogy miért nem sikerült beszerezni az autóba eredetileg szánt BRM V12-est, arról a márkaalapító, Jem Marsh nyilatkozott anno a Classic and Sports Car magazinnak: “Egy nagy halom pénzt akartak, aztán nem tudták összeszedni magukat időre. Úgyhogy egy adag kínai kaja fölött vettem inkább egy Repcót Jack Brabhamtől” - pontosabban egy három literes Brabham-Repco 740 V8-ast. A felfüggesztés sem egy találomra összedobált konstrukció volt, egy előző évi F1-es komplett technikáját vették meg alá John Coopertől, a karosszériát pedig az egyik nagyobb helyi műhely (The Forge) tulajdonosai, Dannis és Peter Adams tervezték Stan Gray segítségével. Amikor az autó végül elkészült, lyukat kellett vágni a műhely emeletén, hogy azon keresztül juttassák talajszintre a Mantis XP-t.
Az üvegszálas karosszériának köszönhetően az összsúly alig haladta meg az egy tonnát, de ahogy azt a művelt, realista olvasók sejtették, az első versenyén, az 1968-ban Spában rendezett 24 óráson (Group 6 Prototype kategória) elektromos problémák miatt rögtön kiesett, igaz hogy kitartó, heves eső segítette hozzá a visszavonuláshoz. Így az sem meglepő, hogy Le Mans-ban, ahova eredetileg szánták, és amit polgári zavargások miatt egyébként is elhalasztottak, már nem versenyzett az autó, helyette egy Buick V8-asra cserélték benne a Repcót.
Ezzel már közúton is lehetett volna használni a Mantis XP-t, ám akkora adót akartak kivetni az autóra, hogy inkább Amerikába küldték, hogy ott állítsák ki különböző fesztiválokon. Az 1970-es LA Auto Show-n meg is vette egy amerikai, bizonyos Tom Morris, aki szerencsére gondját viselte, időközben fel is újíttatta. Sok hasonló gyűjtői prototípushoz hasonlóan csak néha tűnik fel az autó, többek között a 2010-es Goodwood Festival of Speeden futtatták meg, de érthető az óvatosság: ez az egy darab készült belőle.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
