Limitált brit sportkocsi sok van, de olyan, mint az egypéldányos, konkáv orrú Marcos Mantis XP (Experimental Prototype), nem sok.
Az autóért felelős Marcos Engineering egy 1959-ben alapított sportkocsigyártó volt, ami egészen 2007-ig produkálta az apró brit manufaktúrák minden tünetét: csődök és feltámadások, pillekönnyű, V8-as prototípusok és kit carok, majd a valós üzleti modell nélküli lassú enyészet. A Mantis XP-t elnézve viszont hiba lenne elfelejteni a márkát, hiszen nem gyakori, de annál érdekesebb a fából készült, acélcsöves segédalvázakkal támogatott, középmotoros felépítés.
Hogy miért nem sikerült beszerezni az autóba eredetileg szánt BRM V12-est, arról a márkaalapító, Jem Marsh nyilatkozott anno a Classic and Sports Car magazinnak: “Egy nagy halom pénzt akartak, aztán nem tudták összeszedni magukat időre. Úgyhogy egy adag kínai kaja fölött vettem inkább egy Repcót Jack Brabhamtől” - pontosabban egy három literes Brabham-Repco 740 V8-ast. A felfüggesztés sem egy találomra összedobált konstrukció volt, egy előző évi F1-es komplett technikáját vették meg alá John Coopertől, a karosszériát pedig az egyik nagyobb helyi műhely (The Forge) tulajdonosai, Dannis és Peter Adams tervezték Stan Gray segítségével. Amikor az autó végül elkészült, lyukat kellett vágni a műhely emeletén, hogy azon keresztül juttassák talajszintre a Mantis XP-t.
Az üvegszálas karosszériának köszönhetően az összsúly alig haladta meg az egy tonnát, de ahogy azt a művelt, realista olvasók sejtették, az első versenyén, az 1968-ban Spában rendezett 24 óráson (Group 6 Prototype kategória) elektromos problémák miatt rögtön kiesett, igaz hogy kitartó, heves eső segítette hozzá a visszavonuláshoz. Így az sem meglepő, hogy Le Mans-ban, ahova eredetileg szánták, és amit polgári zavargások miatt egyébként is elhalasztottak, már nem versenyzett az autó, helyette egy Buick V8-asra cserélték benne a Repcót.
Ezzel már közúton is lehetett volna használni a Mantis XP-t, ám akkora adót akartak kivetni az autóra, hogy inkább Amerikába küldték, hogy ott állítsák ki különböző fesztiválokon. Az 1970-es LA Auto Show-n meg is vette egy amerikai, bizonyos Tom Morris, aki szerencsére gondját viselte, időközben fel is újíttatta. Sok hasonló gyűjtői prototípushoz hasonlóan csak néha tűnik fel az autó, többek között a 2010-es Goodwood Festival of Speeden futtatták meg, de érthető az óvatosság: ez az egy darab készült belőle.