Négyévszakos ribanc vagyok, télen-nyáron

2021.11.20. 15:57
41 hozzászólás

Az autógumikhoz fűződő viszonyomat a „bántalmazó kapcsolat“ írja le a leginkább. Képes vagyok irracionális rajongásra. Például felületes ismeretség után a lakásomba invitáltam egy garnitúra versenypályára való semi-slicket, aki azóta (négy éve) itt lakik velünk. Nem tehetek róla, se a hideget, se a meleget nem szereti, én meg szeretem őt, nem költöztethettem ki.

Volt egy olyan romantikus esztendő, amikor zsebkendőnyi totalcaros irodámat két garnitúra felnivel és egy versenygumiszettel osztottam meg; a munkanap végére olyan gumiszagom volt, hogy az üzemorvosi vizsgálaton kaucsuk jött a vénámból.

Nehéz is megmagyarázni, hogy ha egyszer ennyire szeretem az autógumit, miért ragadtam meg minden lehetséges alkalmat, hogy tönkretegyem, ahányat lehetett. Főleg a hátsókat. Mert sajnos ez a mi romantikus viszonyunk önemésztő tüze: amikor igazán jó együtt, abba az egyikünk általában belehal. Mondjuk az imádkozó sáska nősténye is leharapja a hím fejét szex közben, és mégse halt ki a faj, szóval ez a szenvedély + gyilok dolog nem feltétlenül rossz evolúciós stratégia. Persze ők nem használnak gumit, úgy az volna. De elkalandoztam kissé.

Szóval, tudom, milyen a jó gumi, közúton és pláne versenypályán, és egészen biztosan sokkal többet áldoztam rá életem során az összes épeszű embernél. Ugyanakkor nem vagyok dogmatikus, simán mentem egy csomót vacak abroncsokon, és bizony azt is ki lehet bírni. Azt szűrtem le a sok év nyúzás alatt, hogy a becsülettel fogyó-öregedő első márkás, eredetileg menőnek gyártott gumik még fáradtan is jobbak, mint az olyan vadi újak, amiket eleve a harmadvonalba szántak. A motorsport nagyon jó tesztje ennek: a menő gumik elfogytak, az olcsók szétestek, elpusztultak, mielőtt elkopni idejük lett volna.

A magánéleti gumiválasztásaim úgy néztek ki, ahogy a legtöbb totalcar-olvasónak, gondolom: átnéztem az utóbbi időszak tesztjeit, megnéztem, hogy rajzolódik-e ki belőlük valamilyen tendencia (ami mindegyik tesztben jó, az jó, ami mindenhol rossz, az rossz), aztán rámentem valamelyikre. Annyit variáltam a dolgokon, hogy a téligumi-teszteken nagyjából figyelmen kívül hagyom a havas és jeges mutatókat, mert attól, hogy a tévében látok havat, az autómra még nem kell szöges Hakkapeliitta Budapesten.

A régi szép időkben, amikor még nekiindultunk hóeséskor valami hegynek, ha leszállt az este, még nagyon érdekelt a havas tapadás. A szerpentines veretéskor huskyként üvöltött a különbség egy jó téli gumi egy rossz között. De már nincs hókocsim se, és éjszakai kalandként az ágyból járok a vécére pisilni, szóval a téligumiteszteken is a száraz aszfaltot nézem főleg, másodsorban a vizet. És aztán a lista teteje környékéről választok, rendes gyárból. Vagyis ezt csináltam, több tucat éven és garnitúrán át. De már nem.

Fontos disclaimer, hogy pár éve összebútoroztunk a Michelinnel még a Hangyász versenygumijai kapcsán, és amióta a Laptimingban olyan eszementet ment, azóta a kapott és a vásárolt gumijaim is Michelinek. De ez nem róluk szól, hanem arról, hogy márkafüggetlenül mire jutottam a téli-nyári-négyévszakos dilemmával. A döntésemet így aztán egyáltalán nem befolyásolta semmilyen anyagi érdek: ugyanannyiért juthattam volna bármelyikhez.

Az E36 M3-assal kezdődött. Azon nyáron mindig (indokolatlanul) pályanap-kompatibilis Michelin Sport Cup semi-slickek voltak, télire pedig megvettem a specifikáció által engedett legkeskenyebb, legvirslibb Alpin téli gumit. A régi vágású, elektronika nélküli sportautóban pont az a jó, hogy nem tapad túlságosan, ezért még túlélhető tempónál is bohóckodhat az ember a direkt alacsony tapadáshatáron túl, ha épp senki mást nem veszélyeztet. Lehúztam vele így pár évet, és arra jutottam, hogy több örömem volt a tapadás szempontjából alullőtt téli gumiban, mint a túllőtt nyáriban.

Sokat gondolkodtam, hogy ez igaz-e, vagy csak bemagyarázom magamnak, és a választ teljesen váratlan módon a méréstudomány adta meg. Az első közös telünk végén megtámadtam egy tolómérővel a gumigarnitúrám, hogy megnézzem, hogyan alakult a kopás. Az első kerekeken 8,3-8.5 mm-t mértem. A bal hátsón 7,2-t, vagyis egy-másfél milliméterrel kevesebbet. Aztán jobb hátul sehogy se találtam olyan pontot, ahol 6,68 mm-nél több húsa maradt volna.

Hogy hátul sokkal gyorsabban kopott, azon nem voltam meglepve, mégis csak egy M3. De honnan jött az oldalanként aszimmetrikus kopás hátul? Már azon voltam, hogy elmegyek egy futóműveshez, bár szemre és érzésre minden a helyén volt. Aztán hirtelen eszembe jutott, merre kell menni a körforgalomban, és hogyan. És hogy ez milyen relációban lehet a sajátos gumikopásommal. Úgyhogy szégyentől piros arccal inkább eltettem a tolómérőt.

Amikor családi szaladgálósnak megvettük a Multiplát, a beavatási rítus részeként kapott egy garnitúra új gumit. A Multipla nem élményautónak van, csak közlekedni – és persze reprezentálni – használjuk. Nem megy különösebben sokat, évi 7500 km körül járunk vele. Ilyen futás mellett egy téli + nyári garnitúra soha nem fogyna el róla, mehetnénk még azokon a veteránvizsgára is, ha addigra belülről kifelé szét nem mállana az egész autó. Szóval úgy döntöttem, ez lesz az pont, ahol - alapvetően költségtakarékossági okokból - rámegyek egy szett négyévszakos CrossClimate-re. És megtértem. Nem gyorsan, lassan.

Először itt volt maga a tél, enyhén és érdemi hó nélkül, mint mostanában általában. A vízen-latyakon tökéletes volt, és amennyi havat láttunk, abban se maradtunk benne. A fékútja métereket rövidült a vén, rideg vackokhoz képest, amikkel vettem. Aztán jött a nyár, de a rettegett kenődős-érzéketlen nyúlósság, amilyen egy téli gumi tud lenni nyáron, sose jelent meg.

Egy átlagosan jó gumin jártam, ami az első éve után soha többé nem érdekelt, mert egyszerűen eltűnt az életünkből: mindig tök jól működött, sose gondoltam rá többet. Legközelebb most, három évvel később jutott szembe, amikor szezonváltáskor megláttam a sort a gumisnál, és megörültem neki, hogy én az ötödik ilyen alkalmat spórolom meg a négyévszakossal.

Így aztán a minap, amikor az Avantime-ra kellett valami, mert az életveszélyesség környékére öregedtek a vele egykorú gumijai, már eleve úgy kezdtem, hogy a négyévszakosokra néztem rá először. A négyévszakosoknál pláne a száraz teljesítmény érdekelt leginkább, mert ezekkel kell letolni az izzó augusztusi nyaralásokat is.Budapesten a KSH szerint a napok kétharmada száraz, ráadásul utazni is sokkal többet szoktunk tavasztól őszig, szóval a számításaim szerint kilométereim 75-90%-át adja a száraz aszfaltos használat. Megnéztem a TC-n az idei ADAC-tesztet, és hívtam a Michelin-dílerem.

Azóta az Avantime is CrossClimate 2 négyévszakosokon gurul, ráadásul feltűnően finomabban futva. Érdemben csendesebb, mint az öreg vackok előtte, és intenzív fékezésnél se kezd pánikkattogásba az ABS, mint régen (már azokon francia trikolórral bekarikázott ünnepnapokon a naptárban, amikor egyáltalán működik a 20 éves Renault-ban). Nagyon meglepne, ha az Avantime élete úgy alakulna, hogy komplett garnitúrákat koptatna még tükörré; vasárnapi youngtimerként, (Parkoló) parádés autóként és koca-lerohadóként nem gyűlnek bele százezrével a kilométerek.

Ha az autó számára legjobb megoldást hajszolnám, akkor most is megvenném a külön téli és nyári garnitúrát, mint évtizedekig, és szívnék évi két napot a gumisnál, vagy fetrengenék az aszfalton a ház előtt a kerékkulcsra gémberedett ujjakkal, ha komplett szerelt kerekeim volnának. Ehelyett pár éve inkább a magamnak legjobb megoldást keresem, és az a dolgok mai állása szerint a modern és jó négyévszakos. Büszke nem vagyok rá, de elégedett maximálisan.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

5 órája
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30