Nem ezt az autót keresed: kalandok az ex-taxikkal
Egyre szűkül a használtautó-kínálat Magyarországon. A cikk megírásakor 63 880 személyautót hirdettek a legnagyobb portálon. Németországban is hasonló helyzet, csak ott mások a nagyságrendek. Ha máshol nem, a Becsületesnepper beszerző körútjain láthatjuk, hogy mennyire elkeserítő állapotok uralkodnak – üresek a placcok. Ez néhány kereskedőt arra sarkall, hogy olyan autókat is megvegyen, amelyek nem a használtautózás csúcsát jelentik. Egyszerűbben fogalmazva lefosott kilométerkövek – csak, hogy klasszikust idézzek.
A korábban megénekelt törött és összelegózott romok után beszéljünk egy kicsit a német ex-taxikról. Vagy osztrák, francia, egykutya mind. Abban megegyeznek, hogy elenyészően kevés vállalkozás kínálja őket valódi futásteljesítménnyel és a taximúlttal. Egyre gyakrabban futok bele ezekbe az autókba. Amúgy ezt nem úgy kell elképzelni, hogy a kereskedő direkt megveszi a vállalhatatlan autót, egyszerűen a kínálat aljából válogat. Ki a töröttet, ki a taxit. Mások pedig ezeknek a kombinációját. Az olcsó autók pedig kinn is szarok. Bele is futottam egy ilyenbe, de előtte bemelegítésnek van egy régebbi történetem.

Egyszer egy ügyfelem megálmodta, hogy megkerüli a neppereket, és majd ő okosba talál magának autót külföldön. Vendéglátásban dolgozott, de a bolt nem igazán ment. Úgy gondolkodott, hogy autóra mindig szükség van, volt pár milliós tőke a kézben, autót behozni meg minden hülye tud. Nem? Megsúgom, nem. Akkoriban lettem autórevizor, minden hülyeséget bevállaltam. Na, szóval kiautóztunk Bécsbe(!), mert a megbízóm kitalálta, hogy onnan vesz autót. Mercedest, mert neki az tetszett, meg olyan körökben mozgott, ahol ez volt a státuszszimbólum. Piackutatás hmm... Talált is párat egy helyen, ugyanannál a cégnél. Nem láttam a hirdetést, de ő úgy érezte, megtalálta a tutit.
Az út eseménytelen volt, gyorsan kiértünk. Megvettük az osztrák matricát, és hasítottunk át a határon. Akkoriban már nem nagyon működött, hogy az osztrák matricát nem lyukasztották ki, esetleg csak az évet, így csak felnyaltad mondjuk egy Labello segítségével a szélvédőre, hazafelé menet pedig leadtad a sértetlen matricát a kúton, ahol vetted, és visszakaptad az árának a felét. Win-win üzlet, legalább is a kutas és a júzer között.
Kiértünk a megadott címre, ami egy parkoló volt. Ide jött egy bécsi taxis, hogy is mondjam, nem lehet azzal megvádolni, hogy I. Franz Joseph egyenesági leszármazottja lenne. Inkább török származásúnak gondoltam. Mint később kiderült, Ömer volt a becsületes neve. Tehát Ömer elvitt minket egy garázsszerű, romos hangárhoz. Sötét volt a hely, nedves és büdös. Itt parkolt a két jobb sorsra érdemes Mercedes. Hát, ha láttatok már szart... Elvileg kétszázezer kilométer körül volt az autókban, illetve ennyit mutatott az óra. Az ötéves autók olyan állapotban voltak, hogy bármelyik zöldséges Merci sírva fakadt volna a látványra.
Az egyik középső kartámaszába bele volt mélyedve a tulaj könyöklenyomata. Olyan szinten kopott volt az autó belseje, mintha 0-24-ben itt lakott volna az egész család. Mondjuk a 0-24 igazából megvolt, mert a nappalos és az esti műszak gyakran melegváltásban adja át egymásnak az autót. Sokszor le sem állítják a motort. Nappalos ki, éjszakás be. Ehhez képest gyorsan kiszámoltam, hogy az a kilométerfutás, amit mutatott az óra, arra is szűken lett volna elég, hogy havi 22 napban, öt éven át innen kimenjenek a schwechati reptérre. És akkor hol vannak a fuvarokkal belepörgetett méterek. Szerintem 7-800 ezer kilométer lehetett a valós futásuk, egyenként. A motor csatakos volt az olajtól, gumik tükörre kopva, fékek kopottak. Eddig tartott az átvizsgálás.
Úgy döntöttünk, eleget láttunk. Se diagnosztika, se rétegvastagság-mérés nem kellett ahhoz a megállapításhoz, hogy ritka szar autókra bukkant az ügyfelem. Azért egy gyors hibakódolvasást megejtettünk – nem kellett volna. Légzsákhiba, befecskendezés, részecskeszűrő – hemzsegtek a problémák mindkét darabnál. És az ár sem volt annyira jó, hogy megérjen egy ekkora szarkupacot magára pakolni az embernek. Ömer méltatlankodott egy sort, de csak a látszat kedvéért. Úgyis elviszik majd a harcedzett keleti nepperek, gondolhatta magában.
Hazafelé még ügyfelem unszolására benéztünk egy-két kereskedésbe, ahol a szebb autók olyan áron voltak, mint itthon. Azt hiszem itt tört derékba egy fényesen induló autókereskedői karrier.
Ez volt az első és utolsó külföldi túrám.
És hogy miért is ugrott be ez a pár éves történet? Jövő héten elmesélem.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
