Legújabb listánkban a legnagyobb lökettérfogatú motorokat vesszük sorra, melyek valaha autóba kerültek. Hogy a verseny igazságos legyen, három kategóriában hirdetjük ki a dobogósokat: az elsőben tömeggyártott autók kapnak helyet, a másodikba autógyárak versenyautóit és prototípusait gyűjtöttünk össze, míg a harmadikba őrült házi építések kerültek.
Tömeggyártott autók
Hispano-Suiza J12 (1931-1938) – 11,3 literes V12
A J12 a spanyol gyökerű Hispano-Suiza legnagyobb és legdrágább modelljeként született meg 1931-ben. Érdekes módon az autót egy teljesen felszerelt alvázként, ám karosszéria nélkül árulták, melynek megépíttetése már a vevő feladata volt. A J12-t eredetileg egy 9,4 literes V12-essel szerelték, ám 1935-től már egy 11,3 literes, 3000-ig forgó motorverzió is elérhető volt 250 lóerővel. Két J12 már gyárilag ezzel készült, utólag pedig számos idősebb példányban is motort cseréltek.
A gyártó úgy bizonyította a J12 megbízhatóságát, hogy egy példánnyal oda-vissza megtették a Párizs és Nizza közötti, összesen közel 2000 kilométeres utat anélkül, hogy útközben egyetlen csepp olajat vagy vizet töltöttek volna a motorba.
Bugatti Royale (1927-1933) – 12,8 literes I8
Ettore Bugatti 1927 táján elhatározta, hogy megépíti a legfényűzőbb luxusautót ami valaha készült. Ennek eredményeként született meg a Bugatti Royale, egy 6,4 méter hosszú, 3,1 tonnánál is nehezebb behemót, a motorháztető alatt egy 12,8 literes soros nyolchengeressel. A monstrum körülbelül 300 lóerős teljesítményre és 1186 Nm nyomaték leadására volt képes, a hatalmas erőt pedig egy háromsebességes kéziváltó juttatta a hátsó kerekekhez.
Ettore Bugatti elsősorban királyi családoknak szánta a Royale-t, melyből egy 25 darabos limitált szériát tervezett. Végül a nagy gazdasági világválságnak köszönhető instabil pénzügyi helyzetben csupán hét példány készül el, melyek közül csak három talált gazdára.
Pierce Arrow Model 66 (1910-1918) –13,5 literes I6
Az amerikai Pierce-Arrow gyökerei egészen 1865-ig nyúlnak vissza. A vállalat ekkor háztartási eszközöket gyártott, egyik különösen sikeres termékük pedig egy minőségi madárketrec volt. 1896-környékén aztán tulajdonosváltás történt, a gyártósorokon pedig pár éven belül már luxusautók készültek.
A gyártó modelljei hatalmas motorjaikról voltak híresek. Már első motorjuk is egy 7,4 literes négyhengeres volt, ám idővel a hengerek száma hatra, nyolcra, majd 12-re hízott. Legnagyobb lökettérfogatú motorjuk egy 13,5 literes hathengeres volt, melyet az 1910 és 1918 között készült Model 66 típusokba szereltek. A monstrum 1600-as maximális fordulat mellett 60 lóerőt termelt, mellyel az autó saját korában villámgyorsnak számított. A hatalmas méretekhez persze gigantikus fogyasztás is társult: a Model 66 nem kevesebb, mint 45 litert fogyasztott 100 kilométeren.
Autógyárak speciális modelljei
Cadillac Sixteen Concept (2003) – 13,6 literes V16
A Cadillac még 2003-ban rukkolt elő a Sixteen nevű koncepcióautóval, melynek mér a neve is sokat sejtető. A motorháztető alatt ugyanis egy 13,6 literes szívó V16-os duruzsol, melyet direkt az autó számára fejlesztettek. Méretén kívül a motor másik különlegessége, hogy ha épp nincs szükség hatalmas erőre, képes lekapcsolni 8 vagy akár 12 hengerét is, ezzel üzemanyagot spórolva. A Sixteen ennek köszönhetően normál használat mellett állítólag 14 litert fogyaszt 100 kilométeren.
Az 5,6 méternél is hosszabb, 2270 kilós modell pontos teljesítményadatai ismeretlenek, ám a hírek szerint minimum 1000 lóerőre és 1365 Nm nyomatékra képes, az erőt pedig egy 4 sebességes elektronikusan vezérelt automataváltó juttatja a hátsó kerekekhez.
Blitzen Benz (1909) – 21,5 literes I4
A Blitzen Benz egy hat példányban készült versenyautó, melyet a mai Mercedes-Benz egyik elődje, a Carl Friedrich Benz által alapított Benz & Cie gyártott 1909-ben. A modell 1911-ben abszolút sebességi világrekordot döntött, mikor Bob Burmannal a volán mögött 228,1 km/h sebességgel száguldott a daytonai parton. Mindez az autó hatalmas, 21,5 literes négyhengeres motorjának volt köszönhető, mely 1650-es maximális fordulatnál 200 lóerős teljesítményre volt képes.
A hat Blitzen Benzből mára csupán kettő maradt fenn. Egyik a Mercedes-Benz tulajdonában áll, míg a másik egy magángyűjtemény része.
Fiat S76 (1910) – 28,4 literes I4
A Fiat 1910-ben megirigyelte a Blitzen Benz sikereit, ezért a gyártó nekifogott egy saját sebességi rekorder megépítésének. Ebből kerekedett ki az egészen őrült Fiat S76, mely bizarr kinézete és hatalmas motorja miatt a „Turin Szörnye" becenevet kapta. A 28,4 literes sornégyes 290 lóerős teljesítményre és 2715 Nm nyomatékra volt képes, segítségével pedig az S76 elég gyorsnak tűnt ahhoz, hogy rekordokat döntsön. Erre azonban végül nem került sor, mivel a távot csak egyik irányban teljesítette.
A Fiat S76-ból összesen két példány készült. Az egyiket a gyártó valamivel később szétszerelte, míg a másik hiányzó motorral Ausztráliában kötött ki. Egy Duncan Pittway nevű férfi aztán mind az idő közben összetört karosszériát, mint a testvérautó motorját megszerezte, majd egy teljes restaurálást és újjáépítést követően 2015-re újra menetkész állapotba hozta az egyetlen megmaradt S76-ost.
Házibarkács
The Beast (1972) – 27 literes V12
A Beast az egyik leghíresebb egyedi építésű autó, ami valaha készült. A furcsa, 5,7 méter hosszú, repülőgép motorral hajtott szörnyeteget egy Paul Jameson nevű brit férfi álmodta meg, kinek elképzelését végül John Dodd váltóspecialista fejezte be. A gigantikus gépháztető alatt eleinte egy tank motorja zakatolt, melyet később egy legendás Spitfire repülőgépekben is használt, 27 literes V12-es Rolls-Royce Merlin motor váltott, mely 2500-ig forog. A Beast pontos adataival senki sincs tisztában. A teljesítménye valahol 700 és 800 lóerő között lehet, a végsebessége pedig minden bizonnyal több, mint 300 km/h.
A hatalmas autó egyébként nemrég cserélt gazdát. Miután John Dodd tavaly 90 éves korában elhunyt, családja árverésre bocsájtotta a szörnyeteget, mely végül 72 500 fontért (31 millió forint) kelt el.
Packard-Bentley (2010) – 42 literes V12
Ha a Besat a maga 27 literes motorjával nem elég extrém, itt a Packard-Bentley. A Chris Williams nevű fanatikus által épített 2,4 tonnás szerzet egy 1930-as Bentley 8-litre erősen átalakított alvázát használja, igazi pikantériáját azonban a motorja adja. Az egyetlen ülés és az apró szélvédő előtt ugyanis egy 42 literes V12-es hajómotor kapott helyet, mely 1500 lóerő mellett 2700 Nm nyomatékot termel.
Az autót 2010-ben debütált a nyilvánosság előtt a Cholmondeley Pageant of Power nevű eseményen, és azóta is nagy közönségkedvencnek számít.
Brutus a jelenlegi tudásunk szerint a legnagyobb motorral szerelt autó, mely valaha készült. A szörnyszülött valamikor a Második Világháború után született meg Németországban, egy 1908-as American LaFrance alváz és egy 1925-ös, 46 literes V12-es BMW repülőgépmotor házasításával. Bár pontos nyomatékértéket nem tudunk, a Brutus 1500-as fordulaton 500 lóerőt termel, és 800-as fordulat is elég ahhoz, hogy 100 km/h-ra gyorsuljon. Ami az üzemanyag fogyasztást illeti, az 100 liter 100 kilométeren.
A monstrumot jelenleg az Auto & Technik Museum őrzi Németországban, de időnként azért még megjáratják. A Brutus többek között feltűnt a Top Gear-ben, de rendszeres vendége autós bemutatóknak is.